Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 2670 ggr
KartagoLover
0

Löshoppa ..?

Hej Glad
Jag har en 4:årig New Forest/Fullblod/Halvblod, men har en fullblods kroppbyggnad, han är ca. 152cm och  jag vill gärna löshoppa honom någon dag bara för att se lite av hans hoppteknik, dock har vi bara en paddock, kan man löshoppa i paddock, och vad ska jag tänka på ? (:
Tacksam för alla tips! Skrattande

Elshira
0

Vissa tycker att man inte ska göra en fålla (dvs "stkaet" så de inte kan gå vid sidan), men jag upplever det som att de är större risk att de "lär sig" bli rädda för hindret då. Jag tycker hellre man ska använda sig av fålla så att hästen förstår vad den ska göra.

´Gör en fålla som sträcker sig en bit före och efter hindret. När vi löshoppar brukar vi dock göra en minitravbana så att säga där hästen bara kan gå i ytterspår, då blir det inget jagandes eller skuttandes åt andra håll.

Börja med att leda hästen över "hindret" då bomarna ligger på marken, när hästen känner sig säker på det kan man höja till typ 30 cm eller något och själv fortfarande springa med vid sidan. Gör på detta vis ända tills hästen lugnt gör detta. Led hästen hela "banan" runt och kom alltid från samma håll (till en början). När hästen verkar självsäker då man man nu börja släppa den och få fram den i lätt trav, låt hästen hoppa detta 30 hinder eller höj någon dm till hästen börjar skutta över det (dvs inte bara ta stora steg över).

Låt det vara bra för första gången, sedan kan man fortsätta att höja med tiden. En bom framför hindret är också bra, kolla upp avståndet för din hästs storlek och om det är i galopp eller trav.

Sedan kör i.af jag alltid med godis (i.af i början)! Det bästa är att vara två, en som står på hindersidan och kan driva hästen och en som står på motsatt långsidan och skickar iväg hästen samt fångar upp den och ger godis efter varje varv. På så vis förknippar de hoppnigen med något lite roligare och springer glatt iväg ett varv till!

Kom ihåg att ta det lugnt i början bara. Max en 5-10 riktiga hopp de första gångerna (ju högre desto färre gånger).

Enklast att sätta upp banan med är plastband som går att hitta på t.ex claes ohlson och liknande affärer!

Hakuna matata!