Halt - fast ändå inte?
När jag var i stallet för min ridlektion, så märkte jag att min favorithäst gick och nickade lite med huvudet när han trampade ner på h framben. Detta utvecklades till något som man tydligt kan uttrycka som hälta, och jag blev såklart genast mycket orolig för honom(sån är jag). Men ridläraren sa inget, och när jag satt en stund till så avvecklades det, och tillslut så gick han normalt igen. Jag tänkte inte mer på det och gick iväg för att förbereda mig för min lektion(detta hände på lektionen innan våran). När hästarna kom tillbaka från paddocken, så hörde jag att några föräldrar hade sett samma sak som jag, och berättade detta för ridläraren. Ridläraren sa då att han hade en låsning i kroppen som gjorde att han haltade, men att han inte kunde känna nån smärta eller obehag.
Nu skulle jag vilja veta lite mer om det här:
1. Varför får hästarna så här?
2. Hur får dom det?
3. Kan man göra något åt det?
Jag är tacksam för svar! :)
//Caroline

Men jisses, vad är det för en ridlärare?!?!
Självklart har hästen ont, annars skulle den ju inte halta.
Det finns hur många olika anledningar som helst varför en häst blir halt, mycket möjligt att hästen blir halt av en låsning som ridläraren säger, men självklart känner den smärta om den går och haltar.
Låsning kan också komma av en rad olika anledningar, felaktig ridning, felaktigt tillpassad utrustning, hästen kan ha gått omkull i hagen och dragit på sig en låsning etc.
Är man säker på att det är en låsning, så kan man åtgärda detta genom att låta en equiterapeut, fysioterapeut eller liknande kolla på hästen.
Är man inte säker på varför hästen är halt, är det bäst att åka in till klinik för att göra en utredning, så man får reda på orsaken till varför hästen är halt och kan åtgärda detta..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Japp den är halt och ska inte ridas!
Säger som #1.
Skynda långsamt så går det fortare.

Låsning = obehag!
Låsningen måste ju åtgärdas precis som #1 skriver, och är den halt ska den inte rida såklart!
Tänk att du får nackspärr eller liknande, det är också en låsning…
Tack för svaren, men nu är det ju så att jag är säker på att han har blivit undersökt av en veterinär, och att veterinären har sagt detta. 
Ridskolan skulle aldrig dra såna slutsatser själva, helt utan en veterinär eller liknande!
//Caroline
Jag lovar, helt ärligt att dom har titta noga på det här! Aldrig att dom skulle låta en häst, som t ex har fått ett sår, att gå på lektion eller annat. Dom är mycket noga, en häst som hade fått ett sår på bakbenet på sommarbetet fick stå i veckor och vila till såret var helt borta, då började han sättas igång så smått, och sen kom han tillbaka till lektionerna när han var redo för det! Vi har absolut ingen slarvig ridskola som låter skadade hästar gå på lektion, dom är mycket noga med vilan, alla hästar har ungefär två vilodagar i veckan, det här är uppdelat för att passa hästarna!
så är det! :P
//Caroline
#6 vems fel det än må vara (veterinärens eller ridskolans) så kvarstår ju fakta, hästen haltar!!
Hur nogrann undersökning har gjorts på hästen? Röntgen? Hur en veterinär kan säga att den inte känner smärta är för mig obegripligt, den haltar ju av en anledning.
Jag har problem med ichias till och från och får låsningar i ryggen som går ner i benet. När jag har gått en stund så släpper det men likförbannat så gör det ju skitont innan det släpper=jag haltar
Så att säga att den inte har ont…? Otroligt naivt
Det behöver faktiskt inte betyda smärta, utan kan bero på stelhet. Man kan konstatera detta genom att ge hästen kraftig smärtlindring under några dagar och sedan se om problemet kvarstår. Gör det det, beror rörelsestörningen inte på smärta. Jag har själv gjort sådant "Finadyne-test" på min häst och det konstaterades att hon hade en stelhet i högra bogen, som INTE gjorde ont men förhindrade full rörlighet innan hon var riktigt uppvärmd. Den har vi nästan tränat bort nu, men specifika, riktade övningar, massage och stretching.
Naturligtvis ska sådana stelheter också tas på allvar och man bör definitivt försöka arbeta bort den, för hästen felbelastar sig ju länge den inte går rent. Men, som sagt, den behöver inte ha ont.
Om han nu faktiskt haltar av smärta, så vad ska jag göra åt saken? Det hjälper inte att jag går och säger till "Jag tycker inte att ni ska göra så" och så vidare, eller tycker ni att jag ska ringa till nån djurskyddsförening eller? Ni har för sjutton inte ens sett hästen, tror ni inte att hästen skulle vara ovillig att gå ifall den hade ont? Nejdå, han travade och galopperade med spetsade öron! JAG kan inte göra något åt det här! JAG kan inte försöka få bort det här! Jag försökte bara få veta lite mer om det här, men det är tydligen för mycket begärt utan att ni ska börja klanka ner på mig, utan att ens veta vad problemet är!
//Caroline

Min ponny hade sadelproblem men galopperade gärna ändå. Hästar står ut med mycket!
Om du inte vill/kan/vågar säga till så be någon kunnig vuxen eller ring djurskyddsinspektören.
Nä vi har inte sett hästen men du bad om hjälp och vi svarade vad vi tror att det beror på. Frågar man får man vara beredd på ett svar även om det inte var det svaret man önskade.
Skynda långsamt så går det fortare.
#9: Du har tydligen pratat med de ansvariga på ridskolan, och de har förklarat vad veterinären har sagt. Är det personer som ger intryck att ta ansvar och vara kloka och omtänksamma? Känner du att du kan lita på dem?
Det är mycket möjligt att man faktiskt har gjort en utredning och kommit fram till att det handlar om en stelhet som värms ur och som man bedömt inte kommer att ge så allvarliga belastningsfel att det är skadligt. Det är också mycket möjligt att ridinstruktörerrna har det här problemet i åtanke och utformat övningar och väljer ryttare så att just den hästen ska få så bra träning som möjligt för att arbeta bort problemet.
Det du kan göra är precis det du gör - försök lära dig så mycket som möjligt och ta ställning själv. Fråga gärna ridlärarna om det är några övningar som skulle vara speciellt bra för honom. Min har haft ett liknande problem som sagt, det har vi arbetat bort med bland annat sidvärtsrörelser och bomarbete. Fråga kanske om det skulle vara OK att du leder honom ett par gånger över en bom före eller efter lektionen - så lite kan göra stor skillnad. Kanske blir de bara glada om du vill engagera dig? Kanske du kan hjälpa till att strecha honom? Hästar är dyra och alla seriösa ridskolor vill att de ska hålla så länge som möjligt.
du har ju faktist rätt, athletichorse… :/ borde kanske aldrig ha frågat…
tänkte ta bort det här inlägget, kan nån hjälpa mig, jag vet inte hur man gör :)
//Caroline
Mollis25: Jag tycker inte du ska ta åt dig personligt av något av vad som skrivs i inläggen här. Läs dom och ta till dig kunskapen och erfarenheterna som finns i inläggen och försök att skapa dig en egen bild. Vad du sedan kan använda kunskapen du får från inläggen till är upp till dig, antingen känner du att du kan göra något och agera, eller så känner du inte det. Men ingen skuldbelägger dig för något av det.
Det är aldrig fel att fråga, men man måste vara medveten om att man får svar som är baserade utefter frågan och svararens egna erfarenheter och kunskapsnivå. Man vet inte vad man får för svar, men man måste inte välja att ta alla svar personligt. Man kan välja vilka svar man vill läsa och ta till sig, andra kan man strunta i.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Tänkte bara säga att hästen mår superbra nu, och att han "lever livet" så att säga. :) Han är så snäll i spiltan och att rida att det ofta slinker ner nåt extra äpple efter ridlektionen eller annat, bla från mig :D Har kommit fram till nu att han antagligen faktiskt aldrig haltade, utan bara rörde sig lite skumt på grund av låsningen, och låsningen (som inte uppenbarar sig ofta, på ett och ett halvt år har den endast visat sig en gång) försvinner efter ett par minuter när han har blivit lite mjukare av uppvärmningen. ;)
(Har aldrig sett en häst halta förut, men efter det jag läst och fått beskrivning på så trodde jag att det var haltade han gjorde, men jag tror inte längre att han gjorde det)
//Caroline

Har hästen skor kan den helt enkelt haft en sten eller något annat som fastnat och tryckt och sen trillat bort sen.
#15 Japp, mycket möjligt :) Men tror att det var på grund av låsningen den här gången.
//Caroline