Litet problem
Jag har ett litet problem. När jag galopperar så känns det som det går mycket fortare än det gör! Jag har tittat på en film där jag galopperar där jag tyckte att det gick fort och på den filmen så gick det jättesakta! Någon som haft samma problem? Jag börjar komma över det lite nu men känner det fortfarande ibland 
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
Japp, definitivt.
Hopptävlade i våras, tyckte hästen gick jättefort och jag höll in honom en massa. Sedan när jag fick reda på tiden så hade det gått väldigt sakta.. Såg filmen också, gick inte fort.. :)
Det kanske är ett problem om man tävlar och det ska gå fort, men om du bara rider för att det är roligt så kan du ju bara träna på att galoppera i en takt om känns bra för dig. Sedan kan du öka när det känns tryggt. Ingen ska ju behöva rida fortare än man känner sig trygg med :)
Det är just det att när jag bromsar in och jag tycker det går för fort så går hästen ner i trav för att det inte alls gick fort i galoppen :(
Finns det någon anledning till att du tycker det går för fort? Ramlat av i galopp eller så? För då kanske du ska backa ett steg till och börja från grunden. Så att du kan börja känna dig trygg mer och mer. Känner du dig osäker i trav också om den går fort eller är det bara galopp?
nu så börjar jag komma mer in idet men det var värre förut =) Nej inget av det har hänt, känner mig jättesäker i traven, men känner fortfarande lite att det går för fort
Du får nog helt enkelt träna på att galoppera, så du känner dig trygg. Du vet ju hur sakta de galopperar i dressyr, så du kan ju träna på sån galopp, väldigt samlad. Det är jobbigare, men då går det ju inte lika fort och blir otroligt fint i rätt form :) Så träna på kort galopp i samlad form tycker jag du ska göra.
okej tack ;) :D
okej tack ;) :D
Du får gärna säga hur det går :)
Oki ;) ska se vad jag kan göra, rider på ridskola och där galopperar vi 3 o 3 och då kan det ju bli lite svårt men ska försöka ;) börjar ändå snart komma över det :) Galopphoppade första gången i onsdags så snart så har jag kommit över det helt :)
Brukar det kännas så för dig på alla hästar, även Snigeln? Jag tycker att det går jättefort på t ex Clover, men när jag sitter på Speicin och känner mig fullständigt trygg så går det inte så fort! Fast jag antar att det känns som att det går fortare på en häst med så pass stort språng som Snigel
Fast jag tycker att det ser riktigt fint ut när du galopperar på Karen och Snigeln och i princip alla hästar! 
//Caroline
Jo jag börjar ju komma över det nu, men på t ex glimten känns det ofta så :P
Tror det är så på dom lite "mindre" men som sagt snart kommit över det helt;) känner inte du så ibland ? :P :)
Jo, det känns som att det går fortare än det gör om man t ex filmar, men brukar inte göra så mycket åt det, om det inte känns som att det går typ i 170 :) Men jag tänker lixom på att det inte går så fort och så inser jag helt plötsligt att det inte gör det 
//Caroline
Har samma problem. Rider på ridskola så kan inte göra mycket åt det heller, hatar när hästen går för snabbt för då känner jag mig så osäker men håller jag in saktar den ned till trav(antagligen för att det kanske inte går sådär jääätte snabbt egentligen.)
Har inte sett mig rida på video heller så vet inte :P Har aldrig någon som kan filma/ta kort.
Men för mig är det även i traven (om jag sitter ner i traven), rider jag lätt går det hur bra som helst men jag ogillar verkligen att sitta ner i traven. Studsar och flyger och blir lätt osäker då det känns som om jag tappar kontrollen och häster går för snabbt.
Tips?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Men som sagt så har det där alldeles snart gått över ;)
för mig ;)
Ofta känns det ju fortare än vad det egentligen går, speciellt på hästar med kort steg.
oki;)

Kom på tanken att om man rider lite okontorllerat kan det kännas snabbare och flamsigare. Tänk på att driva framåt i en samlad form.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
har samma "problem".. men då har ändå folk som sett sagt att det gått i bra fart och även känts bra men på filmen ser vi ap sega ut.. 
#14 det kan vara jobbigt att sitta ner i en snabb trav, men tänk på att slappna av ordentligt och komma ner i sadeln. Inte sitta och klämma med knäna. Öka succesivt farten när du har en trav du kan sitta i, och bara flyt med i hästens rörelser.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
:)