Beter sig konstigt? kliar?
Idag skulle jag låta mitt vbl busa av sig i volten innan jag red, efter en stund började han bete sig konstigt, han böjde in rumpan, slog mycket med svansen å vred huvudet inåt och liksom kollade mot rumpan, gjorde så en bit på samma halva av volten, jag stannade honom och kollade ryggen osv men hittade inget så skickade iväg honom igen och han travade 3 varv vanligt sen började han igen på samma halva.
Ropade på min kompis för att se om hon kunde fatta vad han höll på med och när hon kom stod han still å kliade sig vid "virveln" i pälsen vid höften/flanken. Jag skickade iväg honom, denna gång gick han 4 varv vanligt innan han började, vi kollade honom och min kompis trodde det berodde på att han var svettig och att sanden hade ganska stora korn och att det skvätte upp och började klia.
Men när vi var ute och red började han igen 1 gång, och sen direkt när vi kom in i stallet och han stod fast började han slå med bakbenen, knäppte loss honom och han kliade sig direkt.
I volten gjorde han bara så i traven, och ute gjorde han det när vi skritta. Och vi duschade honom där han kliade och blev svettig innan vi red ut.
Jag hittar verkligen ingen orsak till kliande.
Någon som har några tips?
Kliade han verkligen eller buffade han bara med mulen?
Det är svårt att säga hur hästen verkade av bara en enkel beskrivning men jag skulle tippat på kolik i första hand om han ville åt magen och tittar på den.
Men stog han resolut och kliade magen så är det nog inte kolik.
Hakuna matata!
#1 vi såg att han klia ;)
Ja först trodde jag han hade kolik eller låsning när han sprang i volten.
När vi kom in i stallet efter ridningen och han blivit irriterad när han satt fast i gången tog jag in honom i en box och borstade honom löst så han fick klia om han ville klia mer, men då stog han bara å mumsa på sitt hö :/

Älgaloppor? Väldigt irriterande varelser!
#3 sätter dem sig på ett enda ställe typ?

#4 Dem flyger och landar på hästen, bryter av sina vingar och biter fast sig i huden. Man kan inte se dem när dem grävt ner sig i pälsen men man kan känna dem som en liten knuta, just flanken vid virvlen brukar vara ett populärt område för dem. Dem håller mest till i granskog men finns överallt.
#5 ska kolla imorgon då. Smittar dem till andra hästar?

#6 Det är ett djur som flyger runt så smittar gör det inte utan dem kan landa på vem som helst även människor. Typ som flygande fästingar ;)
Ja, älgloppor är ett elände för hästen (om det nu är det). De är dessutom svåra att få bort och hästen lider av dessa.
Förhoppningsvis har din häst bara fått löss och då kan de också klia sig på höfter och flank. Och löss är lättare att få bort.
#8 fanns ingen älgloppor/"knölar", och idag kliade han sig inte.
Kan det vara något annat som kliar? Kolla igenom pälsen vid virveln och se om du hittar något. Kan vara något som irriterar hästen, ex insekter. Om du inte hittar något kan du smörja med idomin ifall att det är något annat med huden.
#10 det gjorde vi, men allt såg normalt ut :/
Testa att ha någon mjukgörande salva på, tex idomin. Ifall huden är torr eller om hästen har fått ett bett som inte syns kan det lindra.
#12 gör det om han kliar igen ;)
Det jag kommer att tänka på är inälvsparasiter..då kan hästen få plötsliga obehag i magen som försvinner och återkommer.
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
#14 borde kliande vara på samma ställe då?
#15Hästen kan klia sig över hela buken men flanken är vanligt ställe att hästen biter i och känner av det mest eftersom det är väldigt tunt och nära till tarmarna där. Kolla avföringen och känn över buken om det finns några hårda områden eller utbuktningar som kan vara "parasitfickor"
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
#16 okey ;)
#18 hur ser/märker man sånt?