Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 25816 ggr
Alexaandraa
12

Galoppskänkel

Behöver "akut hjälp" :P

Hur gör man galoppskänkeln i höger & vänster varv? Det känns som att jag fått lära mig olika saker om det. Men sen undrar jag också hur man vet vilket varv man rider i? :S (Jag kan höger & vänster men fattar ändå inte hur man kan veta)

På ridskolan har jag har fått lära mig att innerskänkeln ska va bak & ytterskänkeln ska vara lite fram. Men har hört olika då från andra då.

Och när jag ändå skriver så undrar jag hur man vet om hästen har rätt galopp?

Sunset
19

jag brukar tänka så här:
höger varv = min högra arm in mot mitten.
vänster varv =  när jag har min vänstra arm in mot mitten.

när du ska fatta höger galopp så ska vänstra skänkeln vara tillbaka dragen och höger skänkel vid sadelgjorden.

när det gäller rätt galopp så brukar jag titta ner på hästens "inner ben", de är de benet som ska "gå fram först"

hoppas du förstår!

Alexaandraa
1

# 1 tack ^^ Jag tror jag fattade.

#2 Tyvärr tycker jag inte det är bra förklarat i den tråden.

Teja-Bea
2

http://sv.wikipedia.org/wiki/Galopp

Hästarna har höger galopp. De tar lite längre steg med just det benet

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

venia
6

Jag har själv aldrig fattat galopp men så här kan du göra:

För fram innerskänkeln (den skänkel som är in mot mitte om du rider på en ridbana) och för bak ytterskänkel.

Elshira
6

Inerskänkel fram, ytterskänkel bak.

Luta dig lätt inåt och ställ hästen liite inåt. Enklast är det att börja göra fattningar i hörn (när man håller på att komma ut från dem) då man ändå har både ställning och lutning gratis.

Försök även att trycka fram lite i sadeln samtidigt som du ger fattingen "gunga igång hästen" som vi säger här hemma.

Hakuna matata!

Lorita
2

Jag rider bara med ytter skänkel bak annars hinner man inte med i galoppombyten när det blir många

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Em--ma
1

#6 komihåg att inte luta dig för mycket inåt så det verkligen syns,
då låser du innerbogen för galoppen.

Lättare isånnafal är att bara kolla inåt mot ridbanan, då lutar du dig lagom inåt (:

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Elshira
0

#8 Man ska ju inte hänga över på andra sidan, men man ska vara noga med (som alltid) att när man rider hästen i ett hörn, på en volt osv så ska man luta sig svagt inåt. Annars kommer sitsen snart bli sned och balansen blir inte den bästa :)

Men ju känsligare och mer utbildad hästen är desto mindre behöver man luta sig (på rakt spår). Till slut ska ju knappt varken förflyttning av skänklar eller tygeltagen synas =)

Hakuna matata!

Caroline.H
2

Inner skänkel, alltså den som är innåt mitten, lite fram och ytterskänkel, den mot väggen, staket eller annat, lite bak. Vi kör med att man ska titta lite utåt väggen. Man låter även axeln följa med, för då får man fram innerhöften och då följer ju skänkeln automatiskt med. Skrattande På så vis blir det lättare.

Jag har inte lärt mig känna skillnad på galoppen än, men om man tittar ner på hästens framben så ser man, för det ben som hästen tar fram längst, i den galoppen går den i. (Jag är så dålig på att förklara) Så tar den fram höger framben längst, så går den i höger galopp. Ungefär som när man kontrollerar sittbenet. Hoppas att du förstod, lycka till! Kyss

//Caroline

Em--ma
0

#10 Det är jag dålig på ska jag säga, jag kan inte vara 100% säker på att jag ser att det är rätt galop när jag kollar på bogarna.
Är kanske 51 % säker.
fast detta Gäller endast på min häst Amadeus, på andra hästar så ser jag direkt vilken galopp.
För min häst Amadeus galoppe vänster och högergalopp samtidigt!
haha

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Caroline.H
0

#11 Du ska veta att det inte är min grej heller. Dock är jag inte så duktig, så jag har fullt upp med att hålla igång och styra. Men jag vet ju att det är så man ska göra på bästa sätt antar jag. Jag låter faktiskt ridläraren säga till om jag har fel galopp :)

//Caroline

Lorita
0

#12 som ridlärare så ska man vänta lite, innan man säger något, fel galopp är inte hela värden och känna det kräver några steg. Ibland rättar sig hästen själv också, vilket ger problem när man börjar med förvänd galopp

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Caroline.H
0

#13 Jo precis, jag har aldrig hamnat i fel galopp, men ändå. För det mesta så rättar ju hästarna, iallafall på våran ridskola, själva galoppen om det råkar bli ett litet missförstånd. Ridlärarna brukar vänta ett tag för att se om man själv känner att det är fel galopp. Så du har ju självklart rätt i vad du säger! Flört

//Caroline

Em--ma
0

#13 förut så sa vår ridlärare när vi red i en volt så sa hon :
- 2 styckna i A volten har fel galopp.

Det tyckte jag var en grym bra kommentar att säga att man har fel galopp, dock så gjorde hon så bara en ridlektion. Haha ;)

/ Emma

Caroline.H
0

#15 Det är bra :) När vi travade så sa hon "Två stycken sitter på fel sittben" Det var grymt bra, för det fick alla att titta efter lite nogrannare :)

//Caroline

Em--ma
0

#16 Ja, fler ridlärare borde börja göra så!
Det är väll bara att ta och säga det till sin ridlärare om hon kan göra så under lektionen (:

/ Emma

Caroline.H
0

#17 Precis :)

//Caroline