lydnadsträning
Hej!
Idag så gick det sjukt bra i ridningen att jag kände att jag behöver träna mer lydnad på marken.
Om vi tar tillexempel att jag leder henne, jag går bredvid henne.. hon kanske går lite snabbare så jag hamnar efter,
jag stannar, hon fortsätter att gå tills det tar helt stopp.
jag har tränat detta hur länge som helst, hon börjar iof stanna en liten bit framför när jag stannar själv.
menn är hon väl har stannat brukar jag gå framför henne försöker få henne att backa..
Och allt sånt.
Men vad har ni för tips på vad man kan göra för att få en häst att lyssna mer på en?
Om jag bara kollar på min kompis hästar så är det SJUKT stor skillnad, dom går bakom när man leder dom.
Går inte ett steg framför,
till exempel det då..
Ja,, tips behövs verkligen :D
(Vilken grupp? :s)
Kan ju säga att det är en nordsvensk brukshäst på ca 150-155 cm som jag har att göra med.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Svårt att ge bra tips utan att se hur du och häst beter er.
Så kan du inte fråga din kompis om hjälp? Hon verkar ju fått till det med sina hästar? :)

Jag snurrar grimskaftet framför hästen när jag stannar och hästen vill gå förbi mig, det funkar på "omöjliga" hästar också. Jag leder hästen så den går bakom mig och får inte gå förbi med huvudet.
Jag vill att hästen ska stanna för att jag stannar inte för att jag drar i grimman/tränset, hästen ska se på mig och vad jag gör inte vänta på kommando, är målet.
Undantag när jag visar på utställning så klart eller tränar för utställning
#2: Så gör jag med, försöker hästen gå om mig på sidan snurrar jag ned grimskaftet där, kommer den för nä'ra bak pendlar jag änden på grimskaftet på vardera sida om min höft. Alltså vågrätt så änden åker bakom ryggen på mig.
Men med nya hästen, Dacke, fungerade det inte för mig. Han gick rakt in i snurrandet utan att bry sig och puttade sedan undan mig med bogen.. Efter två dagar kom min tränare ut och hjälpte mig, hon är hårdare än mig, visade sig att jag var för snäll. Man ska helt enkelt våga att fortsätta snurra och våga ta i när hästen går in i snurrandet utan att bry sig. Tog fem minuter, och sedan dess har jag knappt haft problem alls med att leda honom. När han kom gick han inte att leda alls för han bara ångvältade sig fram..

#2 jag tillhör nog inte dom snälla för jag snurrar kraftigt och slutar absolut inte om hästen går in i snurran, den väljer ju själv obehaget.
#4: Jag är alltid för "snäll".. Vilket är kasst, för då blir det tjatande istället, vilket inte alls är snällt. Men jag är feg av mig. :)
tack för tipset, jag ska testa det och se hur hon reagerar.
Jag är själv väldigt snäll så jag vågar inte riktigt ta tag i henne så, men jag ska allt försöka :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto