Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 6043 ggr
Ricko
0

Ang. hö

I min förra tråd vad det någon som skrev att om man ej har tillgång så att man kan ge lunch hö(pga jobb/skola) så kan man ju lägga ut hö på morgonen så att det räcker hela dagen. Men frågan är då.

Är det inte lätt att hästen får fång och kolik då?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Zaphix
0

Kämpigt för alla hästar som har fri tillgång på hö/hösilage isf.

Nä, inte lätt att hästen får fång och kolik, snarare mindre risk för kolik än om de inte har nåt att tugga på hela tidne.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Ricko
0

#1 I och för sig.

Så då om hästen ska äta 10 kg(t.ex)/dag så kan man lägga ut 10 kg direkt på morgonen istället och det funkar bra?Glad

Lorita
0

Mina har helt fritt Skrattande vitsen är att det aldrig ska ta slutför dom, hästar är skapta för att tugga 16 timmar per dygn och om man ger helt fritt så efter några veckor sluta hästarna att kasta i sig maten utan äter och tuggar lugnt Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Alex
0

Fång får de inte av hö, och som sagt minskar risken för kolik ju mer de får tugga. Ger man dock begränsat finns ju risken att hästarna inte "sparar" utan äter allt på en timme eller två och sen går utan resten av dagen… Så då får man se till att lägga ut såpass mycket att det inte finns någon risk för det. Är det fler hästar i hagen ökar ju dessutom risken med att de äter upp allt tidigt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Stallmima
0

Om jag skulle ge mina ponnyer fritt med hö skulle de se ut som klot efter ett tag.

Lorita
0

#5 det gör dom inte, dom äter inte panikartat mycket efter ett tag utan tuggar i en lugnare takt när det finns mat jämt och får därmed i sig mindre + att magen fungerar som den ska.

Det är synd att många tror att det blir så att som går upp mina får inte upp på vintern (har 3-B och en D lätt göda) Det jobbiga för mig och deras vikt är höstbetet för då är deras kroppar byggda för att gå upp för att ha hull för att ha under vintern.

Däremot under vinter halvåret med absolut fritt på hö så går dom ner lite.

Rita-S
0

Om man dock inte vill ge fri tillgong eller vill fodra allt i en giva finns andra alternativer. Lunchgrind, eller lunchbox.

Själva timer och låset till en lunchbox kan man köpa löst för en inte aldeles för styv penning, och att bygga en låda lagom stor att rymma lunchen är ju inte världens häxkonst.

Det finns fodringsboxar som även har 2 utrymmen, så man kan dela upp i fler måltider, så man kan utfodra lunch och middag så dom har fått mat innan man kommer hem från jobbet med. Låset klarar av uppmot .. hmmmm var det 5 kilo tro. något runt detta iaf.

Köper man fler lås och man har typ 2-3 hästar som äter ur samma tuss kan man altså väga upp et drygt kilo till varje som lunch och middag i varsin box som öppnas till bestämda tider.

Eller en trevlig granne, en som inte jobbar, är sjukskriven men orkar kasta ut en ikeakasse eller tre, eller som är pensjonär och gillar att ha någon uppgift :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Tusen
0

#5 Har du prövat? Det krävs att du ger dem fri tillgång i minst tre månader hllet fler innnan du ser om de blir klotrunda.

Har en shettis som när den kom till oss var "lättfödd" och alltid fick maten sist av alla och små mängder. I början stod han dtgnet runt vid höet och bara åt. Efter tre månader vågade han lämna höet och efter 6 månader började han tro på att maten faktiskt inte skulle ta slut. Han har nu varit vår i drygt 11 år och fastän han inte gör så mycket numera, så är han bara lite rund om magen. Betydligt smalare än många andra shettisar som t.o.m.. tävlar.

Ricko
0

Jo jag tänkte på fritillgång men om man inte har skydd till höet ligger det ju och surnar till sist. T.ex heta dager osv :)

Lorita
0

Du lägger in för dagen vad hästarna äter med ett litet plus blir det inget kvar är det för lite är det mycket kvar så är det för lite.

Zaphix
0

Fast alla hästar kan inte gå på fri tillgång på hösilage med normala värden. En häst i gamla stallet, där det är fri tillgång på hösilage, har haft det i två år och hon är fet. Står ständigt och äter känns det som, de andra hästarna vilar eller petar på med annat, men hon äter bara typ.

Min häst som inte går ner i vikt av väldigt magert bete hela dagarna och 5-6 kg hösilage  och har halm som strå att tugga på om nätterna skulle inte klara fri tillgång på mat. Han blir tjock av att titta på mat. Isf hö med kassa värden skulle väl fungera, blandat med halm typ..

Min och Dackes blogg

polgara
0

#11 Med det beror inte på att hästen går på fri tillgång, utan att grovfodret innehåller för mkt mj i förhållande till vad den gör av med. Jag har shettisar o dom går på fri tillgång på hösilage utan problem

Zaphix
0

#12; Det är sant.

Problemet är väl att man ofta får köpa det hösligae närmaste bonde har att sälja. I detta stallet finns inte tillgång till traktor som kan köra ut balen i hagen och ingen plats att förvara stora rundbalar på. Utan de köper en bal i taget av bonden och han ställer ut i hagen med sin traktor och förvarar balarna hos sig.

Men du har helt rätt såklart. :)

Min och Dackes blogg

Lorita
0

En häst som håller sig för rund trots fri tillgång på hö kan man ställa några timmar om dagen eller under natten om man inte har lösdrift på enbart halm att äta.

Nu gör man ofta felet att man petar i hästarna kraftfoder också och då sätter man balansen ur spel så först tar man bort allt kraftfoder och ger enbart fritt med hö/ensilage + mineraler och salt (fritt) sen om inte det funkar byter man delar av dygnet till halm, det funkar inte att inte ge dom något att tugga dör då kommer dom hetsäta när dom får hö.