Misslyckad ridning+blåmärke
Jag red en rellativt stor häst i Torsdags, en hings med onormalt kraftiga ben, han såg något oproportionerlig ut.
Hur som helst, under ridningen hade jag problem med stigbyglarna, hur jag än kortade dem så hamna de aldrig i perfekt lägnd så jag satt med nästan spikraka ben och en stigbygeln var alltid längre än det andra även om jag spännde dem i lika många hål så fick pina mig igenom lektionen på det sättet.
Inte nog med det så hade han en benägenhet att snava på sig själv hela tiden så det var ofta han snubblade både i skritt och i trav och många gånger trodde jag allvarligt han skulle slå kullerbytta.
Och pga hans storlek med krafftiga ben (jag kan inte krama om hans ben med båda mina händer, skulle behöva en tredje hand till det) samt hans runda mage hade jag svårt att känna hans rörelser så rida lätt gick ju åt pipan med hans kroppsbyggnad, klumpighet och jobbiga sadel.
Efter ridningen och när jag kommit hem märker jag hur mitt vänstra ben bulltade av värk och jag känner på baksidan av mitt lår hur varmt det är. Dagen därpå vaknar jag av en enorm smärta på samma ställe och ser att jag fått ett 5cm brett blåmärke på låret efter hans sadel.
Jag fattar inte hur jag fick det men jag skulle tippa på att det kom från stigbyglarnas spännen.
Jag har aldrig varit med om något liknande förrut inte heller har jag någonsin sätt en häst med den kroppsbyggnaden. Han är inte överviktig men har rejält kraftiga muskler att man nästan skulle tro att han gick på annabola.
Ps. Jag har en video där jag rider honom dock inte i bästa kvallite och i den ser man lite av de problemen jag beskriver.
Och filmen är ?? var??
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är en video med honom och mig. Han har en underbar personlighet men att känna hans rörelser var ett stort problem jag kunde heller inte känna när han satte ner hovarna i marken.
Såg visst jag skrivit hingst men det är han ju inte utan vallak. 
Hade jag vart dig i den situationen hade jag hivat upp stigbyglarna i kors framför sadeln. Problemet löst.
Han har normala ben, litet grövre bara. Skulle tro att han snubblar på sig själv eller på underlaget. Då gäller bara en sak, sitt sitt sitt. ^^ det är läskigt men sitter man så åker man oftast inte av iaf.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#5 Jag tycker dock han har stora ben, han är den häst i stallet med tjockast ben. Hästen framför har normalstora ben och du kan sätta dess bens tjocklek gånger 2 ½ på hans.
Såg lite roligt ut.
Tyvärr har jag aldrig lärt mig rida lätt i trav utan stigbyglar.
#6 - Sitt ner då :) Det går säkert bra för ridläraren om du bara frågar.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#7 Det gjorde jag emellanåt men problemet då var att jag satt och studsa upp och ner i sadeln och ridläraren sa "rid lätt" vilket för mig inte var lika enkelt på den hästen. 

Be stallansvarig kolla upp sadeln.
Vad va det som skavde på benet?
Va inte stigbygelspännet uppdraget?
#9 Jodå nog vad det uppdraget och låg på sin plats men den där sadeln är någon vajsing på. Stigbygelremmarna kunde inte ligga rätt heller utan den ena gick snett ner mot bakredelen av sadeln och den andra mot den främre (hoppas du förstod hur jag mena). Det gick inte att få remmarna att lägga sig på varandra så som man vill ha dem. Spännet låg heller inte på den innersta remmen utan låg och tröck direkt mot sadeln. Sen tyckte jag att jag även satt något snett i sadeln så det var skitsvårt att hålla balansen, flera gånger fick jag haffa tag i sadeln pga att jag höll på att ramla av.
Hästen tror jag knappast är någor problem. Däremot låter det snarare som att sadelbommen är sned?
Bar för att det är grova (vilket han inte var särksillt i mina ögon) så ska det ju absolut inte vara svårt att känna takten, de rör sig ju lika mycket som en liten häst :)
Och grova ben… Tja något, men knappast "överdrivet", men inte heller det skulle påverka ditt problem.
Antingen är hästen väldigt sned i sin kropp - eller så är det fel på sadeln.
Hakuna matata!
#11 Jag lutar nog mer åt sadeln då och min första tanke var sadelbommen men tjejen som red honom innan hade inga problem att sitta på honom eller rida honom. När jag tog honom hade han ju sadel och allt på sig men till skillnad från henne så kändes sadeln helt fel för mig.
Däremot had ehon spännt åt remmen som sitter runt mulen på grimman till max, jag kom inte mellan med fingrar äns och jag kivades med att försöka få upp det och lossa på trycket i 5 min. Han slängde med huvudet och jag fick ju panik när jag såg hur hårt tränset satt åt på honom.
Kanske om jag haft tid till att sadla om honom så kanske äve sadeln suttit rätt? Kan det vara det som var problemet kanske? Jag vet att schabracket inte var ditsatt ordentligt utan satt ihopvikt under sadeln och sadelpadden hade lossnat, dethan jag fixa till men inte mer.
#12 tjejen som red innan dig kanske är sned hon med så att hon passade i sadeln?
Tycker fortfarande inte att han har direkt grova ben, detta är vad jag är van vid…. Så din skimmel på ridskolan ligger i lä ^^
#13 ok. Ja jag har då aldrig sätt en häst med så grova ben om man inte räknar Shire och Irish cob. Men han var i alla fall något klumpig i sin gång, även tjejen som red honom innan utomhus fick känna på att han snavade emellanåt, jag stod och vänta vid stalldörren när hon var på ingång och han snubbla direkt och ställde sig nästan på knä med höger ben, samma ben snubblade han med i ridhuset.
Av filmen att dömma ser du ganska obalanserad ut själv (vinglar fram och tillbaka med överlivet och händerna är inte stilla), samt att du har stigbyglarna (iaf den högra) väldigt långt in på foten.
Försök hitta balansen och ta stigbygeln lite längre ut där foten är som bredast så får du ett bättre stöd. :)
Jag tycker också det gör ont när stigbygelspännet sticker ut, men nu har jag T-stigläder och slipper sånt.
#8 - Lägg upp stigbyglarna och sitt ner och ta upp stötarna i magen - spänn magmusklerna. I början är det obehagligt att sitta i en stor trav (vilket jag inte tycker det ser ut som han har om jag kollar på filmen) men efter ett tag - ge inte upp, om du inte är påväg att ramla av såklart, utan fortsätt sitta och ta emot med magen så blir det garanterat bättre, det gäller bara att inte ge upp.
Vad jag ser i filmen så har hästen en taktmässig trav men går inte fram ordentligt, jag skulle se till att han går fram mer och då är det lättare att rida lätt.
Grova ben, nja.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#15 Det var det jag skrev i #10. Har aldrig haft det problemet på andra hästar men just honom blev det ett stort problem. Jag vet även att stigbyglarna var långt inne på foten det sa jag även till min lärare efterråt, mina fötter gled in hela tiden just för att stigbygelremmarna var ogämna åt alla håll och kanter, sadeln kändes totalt fel osv. Det var skitsvårt att rida på honom pga detta.

Får du problem med utrustningen rid in i mitten och kräv hjälp av ridläraren. Att man sitter med jämna stigläder ingår i ridlärarens uppgifter att ha uppsikt över, risken är annars stor att man lär in en sne sits som sen är fruktansvärt jobbig att arbeta bort.
Du betalar för att ridläraren ska hjälpa dig och dina medryttare och utrustningen ska fungera och vara rätt tillpassad.
#19 Jag red in flertalet gånger och sa till läraren att jag inte får ordning på stigbyglarna men hon sa bara åt mig att fixa det då och fortsatte sedan med lektionen för dem andra. Jag kände mig lite särbehandlad och ståendes på egna ben. Hela lektionen för mig gick till att fixa stigbyglarna och jag red väll i 10 min ungefär och ändå fick jag ingen ordning på dem, i slutet av lektionen hade jag inget annat val än att låta stigbyglarna vara som dem är och rida in i ledet för då skulle de börja korsa mitten av planen.
Fick ingen hjälp heller när jag sadla av hästen för hästen var något skitig och jag viste inte om jag skulle spola av honom eller så, jag har heller aldrig spolaqt av en häst i mitt liv så jag vet inte hur man gör eller vilken temperatur på vattnet jag skall ha. Så jag stod i 1 timme med en blöt svamp på honom och tvätta honom på det sättet, ren blev han men det blev onödigt slit när de har en spolhall som jag inte vet hur man använder.
I dag ska jag till stallet ign och jag tippar på att jag får stå på egna ben igen.

Det där är inget du ska finna dig i det måste finnas någon över ridläraren som bestämmer, ta med dina föräldrar och berätta vad som hänt.
#21 föräldrar? Jag är vuxen så några föräldrar finns inte.
Jag vet inte om min lärare hade en dålig dag men när en annan i min grupp fick problem med stigbyglarna så stanna hon hela gruppen och vänta in den personen och då passade alla på att fixa hästarna inklusive jag men jag fick ju som sagt aldrig ordning på det.

#22 förlåt
ta med dig själv och prata med ridlärare och om så behövs gå högre
#23 Jag ska försöka göra det. Jag vet att hon den dagen hade ett tajt schema och innan hon gick på lektion med oss så hade hon lektion med en annan grupp och efter oss med en annan osv. Hoppas dagens ridning blir bättre. Vi ska i dag träna på att sitta lätt i sadeln enbart pga hur det gick för mig så något positivt kom det väll ur det. 

#24 det kommer alltid något possetivt ur allt

Jag tycker du borde fråga ridläraren om det är ok att du rider utan stigbyglar för att få upp balansen. Hon kanske inte förstår hur jobbigt du tycker det är, eller har du berättat det för henne? Hoppas det löser sig.
#26 Jag har inga problem att rida med stigbyglar. Som jag nämnde är detta enda hästen det har blivit så här på men det var också för att hela sadeln var totalt fel (#10).

#27 Om jag inte har missuppfattat vad du menat så blev stigbyglarna irriterande för dig eftersom de inte var lagom och så, sen berodde det säkert på sadeln. Men om du får rida utan stigbyglar för din ridlärare (på just den hästen då förståss) så borde inte det störa din ridning lika mycket. Det är väl värt ett försök? Rent generellt så för man bättre balans och så av att rida utan stigbyglar så det är inget negativt om ridläraren tillåter det.
#28 Som jag nämnde tidigare i tråden kring detta med att inte använda stigbyglar så får jag problem där med att rida lätt i trav då utan att hoppa upp och ner i sadeln. Sen är det ju föreningens sak att se till så all utrustning fungerar och med den sadeln fungerade ingenting.
#29 Det är ju givetvis meningen att du ska sitta ner i traven isåfall.
Jag tycker också att utrustningen skall vara korrekt.
Ta upp det med stallchefen,
dessutom tycker jag att du kan få rida igen den lektionen.
Snubblar alltid hästen?
Isf borde nog hans balans kollas upp, en häst som snubblar för jämnan är oftast antingen felriden eller har dåligt balans sinne.
Om inte så kanske han halvsover, av filmen att döma tycker jag han ser lite borta ut.
Han ser trött och matt ut vilket kan resultera snubblingar.
Underlaget kan även vara boven, snubblar han mycket oavsett underlag?
Att rida med eller utan stigbyglar har jag fått lära mig är enbart upp till en själv och inte läraren.
När jag red i ridskola så sa bara läraren; Det är toppen om du rider utan, då tränas din balans och i slutändan kommer både du och din häst att ha ett bättre samspel just pga att du följer hästen på ett helt annat sätt utan stigbyglar/sadel än när du har med.
Så att rida utan har jag lärt mig är upp till var och en och d har jag ridit på två olika ridskolor med minst 5-6 olika lärare.
Hans ben tycker jag ser helt normala ut, inte alls stora. Dock måste man se i verkligheten för att se sanningen, man av filmen att döma tycker jag de ser lika spinkiga ut som på alla andra sådana där "lättare typ" hästar.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
lättridning utan stigbyglar GÅR att göra.
Personligen så rider jag bättre lättridning i trav barbacka än med sadel på min häst. Med sadel kommer jag ofta i otakt och det blir massa krångel, men barbacka, då går det som en klocka ^^
Men jag tränar emellanåt att rida lätt i sadeln utan stigbyglar för det är ruskigt nyttigt för benstyrka, balans och kroppskoordination.
Jag hatade den övningen på ridskolan, idag tycker jag att den är en av de bättre övningarna vi gjorde då när det begav sig.
man ska inte ta krafften från stigbyglarna för att rida lätt.
Det ska du använda vaderna till, Fötterna ska vara helt stilla.
Så du ska alltså inte ställa dig upp med hjälp av stigbyglar, eller mer sagt Ställa dig I stigbyglarna. ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !