TV-upproret
Nu tycker jag att det att det är dags att nån verkligen gör nåt åt det här tv-tramset. Vi vet alla att det sänds otroligt lite ridsport på tv, nu ska vi bevisa det och kasta det i ansiktet på de som sk "sänder så mycket hästar på tv".
De har alltid nån ursäkt, låga tittarsiffror tex. Det vet vi att det inte är sant. Vad som däremot är sant är att ridsport klassas som tjejsport i motsats till fotboll, hockey, handboll mfl sporter som sänds mycket i tv. Även friidrott med mycket tjejer sänds mycket så varöfr inte ridsport? Senast det var hocky-vm (som jag själv helst slipper se) så behövde en match förlängas under dirketsändning vilket innebar att programmet fortsatte tills matchen var slut och övriga program flyttades fram.
När jag senast såg direktsänd ridsport på svt och det tog längre tid än väntat så bröt dom programmet vid tänkt tidpunkt, ingen förlängning där inte!
De flesta som klagar på det här har inte så mycket koll i ett längre perspektiv. De vet hur mycket ridsport som sänts den senaste tiden men ingen koll på längre sikt och inte på övriga sporter.
Därför tycker jag att vi i denna tråd skriver in varje gång vi sett att det ska vara eller ahr varit sport på tv. Spelar ingen roll vilken.
Vi skriver in datum, vilken sport och gärna typ av evenemang tex vm, vilken kanal och mellan vilka klockslag det sändes.
Detta är tänkt att bli en långkörare, när vi känner att vi har tillräckligt kött på benen (tar kanske upp mot ett år) så sammanställer någon allt och skickar till svt, tv4 och tv6 (som faktiskt sänder mycket sport) och DO, diskrimineringsombudsmannen. För diskriminering är det allt.
Det är dags att vi får en ändring på det här och då gäller det att dom vet att vi vet så att säga. Att man har det svart på vitt och inte bara säger hur man själv upplever det. Är ni med på det?
Skynda långsamt så går det fortare.
Det är väl inte diskriminering, det är lägre tittarsiffror på ridsporten på TV än på fotboll, hockey och liknande, herrarnas i alla fall. Damernas sänds sällan, då det även där handlar om låga tittarsiffror. Att protestera tror jag inte fungerar, Tv-kanaler sänder det flest folk vill se, det de tjänar mest på. Men erbjuder du dig att betala det de förlorar för att visa ridsport istället så kan det nog gå att få igenom… 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Det dom tjänar mest på? De säger att det beror på låga tittarsiffror men sänder man kl 22 på kvällen är det kanske inte så konstigt. Eller kl 13 på en vardag. Varöfr skulle det vara låga tittarsiffor bara för att det är damer som spelar? Du menar att vi bara ska strunta i det och acceptera att det ridsport, sveriges näst största sport, knappt sänds på tv?
Ja, låga tittarsiffror. Damernas fotboll är inte lika intressant att se på enligt min mening, för det är ett helt annat typ av spel. Och jag är inte ensam om att tycka det. Därför är inte det lika populärt att se… Ser vi sen till t.ex fotbolls VM så sänds matcherna inte alls på bra tider alltid, men folk ser till att de kan se dem ändå. Det är ju även många som inte är värst sportintresserade (i alla fall inte den specifika sporten) som följer dessa större turneringar ändå. Jag är en av dem, inget som helst intresse av fotboll men just EM/VM tycker jag är fruktansvärt roligt att se! En person utan ridsportsintresse tycker antagligen inte ridsport är ett dugg roligt att se på…
Så kan man ju se det såhär också - fotboll är fotboll, hockey är hockey. Ridsport är hur många olika grenar som helst. Jag har t.ex inget som helst intresse av att se världscupen i hoppning eller dressyr på TV. Och den dagen de börjar sända islandshästtävlingar i svensk TV, ja då kan man verkligen jubla över att sporten blivit stor! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Varför sänder du eurosport så pass mycket ridsport? Visst, en internationell kanal men de har svenska kommentaroter och varför bry sig om ingen tittar?
Just nu kan man inte klaga på att det visas för lite hästsport..
Eurosport:
28 sept 22- 00.30
29 sept 21.35 - 22.40
30 sept 20-21.45
1 okt 19.45 - 21.15
2 okt 17-21.45
3 okt 18.45-22.15
5 okt 16-18.15, 20.30 - 23
7 okt 15.15 - 17.15
10 okt 12 - 13.30, 19.10-20.15
11 okt 8.45 - 10
12 okt 11-12.15, 17.15 - 18.30
13 okt 00.30-01.30
Svt 1:
2 okt 15.50-17.50
9 okt 16.50-17.50
19 okt 14-16
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#4 Varför bry sig om ingen tittar? För att de inte tjänar pengar på det? 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#6 Uppenbarligen tittar folk på eurosport.
#5 Jämför svt:s becakning av hästsport jämfört med ex hockey…
Eurosport har inte med det här att göra, Dom visar ju ridning. Det är de svenska kanalerna som inte visar. Eurosport är det inte alla som har.
#7 Ja, men det kanske finns större intresse på andra håll i världen och därför tjänar de mer på det än vad de svenska kanalerna skulle göra.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Svt visar alltså hela 5 timmar (!) från vadå? Två veckors tävlingar. Bara hopp och dressyr. Så här står det på wikipedia om SVT som säger sig vara oberoende:
I och med att public service-bolagen finansierar sina verksamheter med TV-avgift är de visserligen inte beroende av annonsintäkter och skulle rent teoretiskt kunna bortse ifrån affärsmässiga argument som högsta möjliga tittarsiffror och därvid agera mer obundet, undgå risk för minskad bredd i utbudet etc. Den som vill finansiera sina sändningar via TV-avgifter är dock beroende av tillstånd från regeringen för sina sändningar (SFS 2009:1235), medan den som valt att finansiera sina sändningar på annat sätt kan bedriva sin verksamhet helt oberoende av regeringens omedelbara godkännande.