Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2623 ggr
lisette
0

köpa häst? BILDER INLAGDA!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har möjlighet att köpa en 140 hög skimmel som gått på ridskola ett tag. hur länge vet jag inte. han är ca 14 år gammal. priset ligger på 20-24000. han kan en hel del och vann en lätt c innan han kom till ridskolan. han funkar inte där för han drev med eleverna.

ska träna honom på söndag, se hur han är att rida. om vi funkar ihop osv. allt är fixat, pass, mätintyg, där finns papper på honom.

vad gör jag? blev kär i första ögonkastet. verkar vara en toppenponny! han är väldigt kraftig så han ska klara 65 kg utan problem. han gick med små vuxna på ridskolan..

ska se om jag kan fixa foto imorrn…

Faxlin
0

Låter väl som en super häst. Är han bara frisk och kärlek har uppstått så tycker jag att du ska slå till. Så viktigt att just "den känslan" finns. Vissa fungerar man inte ihop med både när det gäller djur och människor. Så har man hittat rätt så är det väl bra.

Skriv och berätta hur det går när du provar honom, och jag längtar redan efter att få se kort.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

emsems
0

ja, det låter bra! se till att få honom frisk-förklarad av veterinär åxå!

lisette
0

hur mkt går en vet besiktning på ungefär? vad kollar dom? är det ngt mer man ska tänka på som dom kanske inte kollar?

jag vet faktiskt inte om hästen är försäkrad, vissa ridskolor har ju hästarna försäkrade, andra inte. med tanke på att ponnyn i fråga kostade 40,000 för dom i inköp borde den ju vara det.

hur funkar det annars med försäkringar? behövs det då ett vet intyg på en så pass gammal häst för att få den försäkrad?

jen
0

en vet besiktning har jag för mig kostar ca 800-1000kr men borde inte ridskolan stå för det?   om den inte är försäkrad så ringer du bara till förs. bolaget och tar en nyförsäkring från den dan du köper honom, det är bara att skicka kopia på vet   besiktnings protokollet dit =)   jag har för mig att fram till 15års ålder får du göra nyteckn av försäkran

lycka till nu då!!

lisette
0

det är väl alltid köparen som står för en besikting?

Kiara
0

Jag skulle aldrig våga sälja en häst utan att besiktiga den hur ska man anars kunna bevisa att den var frisk vid leverans?

lisette
0

denna ridskolan är en av malmös mest välkända och jag vill inte tro att dom själv köper en häst för 40 laxar utan att bes. först, men det är klart. det kan ha hänt ngt under tiden som dom haft honom.

idag ska jag fixa en bild på honom ivf..

Linda
0

När vi säljer häst är det köparen som står för kostnaden men om ev hästen inte skulle gå igenom står säljaren för det.

MVH Linda

lisette
0

hmm??? du menar säljaren om inte hästen går igenom?

gejsa
0

Ja, det menar hon nog. Flört Lite svårt det där med köpare och säljare. hi hi

lisette
0

en bild till

lisette
0

ytterligare en

lisette
0

en till

Faxlin
0

Förstår om du blev kär, det blev jag med. Bara av att se honom. Om veterinären säger okej, skulle jag inte tveka en sekund om jag vore dig.

Audiatur et altera pars

lisette
0

*sucka* fatta hur jag kände mig när jag klappade honom och tosan bara stod och tittade. kändes som jag svek henne.. :(

lisette
0

glömde, mätte honom innan. han är 136 hög. jag tycker itne det ska vara ngr problem för honom att klara av mig… eller?

Faxlin
0

Nej, det bör inte vara några problem. Oh, vad skönt med en häst som inte är så hög. det är nog enda nackdelen med Flisan, jag tycker hon är lite för hög.

Audiatur et altera pars

lisette
0

me no like either… hoppas det går bra på söndag om vi kommer i väg till ridhuset… är redan nervös. hade velat testa att rida honom ute oxå, men det funkar ju inte nu.

det enda negativa jag kan komma på att det inte medföljer ngn utrustning alls.. jag har köpt sadel till tosan, täcken i 145 cm, skydd osv.. det kommer inte att passa honom… men men…

Faxlin
0

Vad drar han för storlek då? Vet du? Alltid trist när man står med saker som inte passar. Som mig här hemma. Har köpt massor med täcken och ändå har jag nästan inga som passar på de hästar jag har.

Audiatur et altera pars

lisette
0

han har 125. men har jag tur så kan jag ju sälja täckena till pappsen, om han nu vill ha ett knallila täcke till sin snygge fuxvalack… :)

Faxlin
0

Knall lila lät ju snyggt ju. Och lila passar ju både till han och hon. Jag står med ett bourdeaux färgat täcke i 125 som är helt nytt, fast det passar inte lika bra på en kille. hihi

Audiatur et altera pars

lisette
0

*garv* köpte faktiskt det täcket på ullared! 250 grams fyllning. har fixat en lila grimma till henne nu med.. *måste matcha*

Faxlin
0

hihi. jag är också sådan. Gissa om gubben tycker man är enerverande. Jag ska köpa nytt regntäcke i sommar för nu använder Flisan förra hästens och det är ju blått. Vill ha något tjejigt liksom. hihi

Audiatur et altera pars

lisette
0

*garv* du får försöka hitta ett rosa… vilken storlek behöver du? jag har kanske ett lila regntäcke med 250 grams fyllning till salu! ;)

Faxlin
0

145-155. Hon ska enligt förra ägaren ha 145 i täcke, men har nu ett 155 och det sitter fullt okej, fast hon är ju lite gravid så det kanske beror på det. Fick spänna ut gjorden sist jag satte på det.

Audiatur et altera pars

lisette
0

o fetare ska hon bli… =)

Faxlin
0

*Asg* Har börjat inse det. hihi Frågan är bara hur mycket, känns lite konstigt att hon redan börjar få fölmage, är ju lååångt kvar ju.

Audiatur et altera pars

lisette
0

när ska hon föla då? vet du det?

Faxlin
0

månadsskiftet i juni och juli.

Audiatur et altera pars

lisette
0

då är det ju fan ett halvår kvar… har du kollat så det inte är två där inne?

Faxlin
0

hehe, nej det har jag inte. Och kom inte och skräm mig nu. Efter vad jag förtstått så är det inte så vanligt med två föl och jag är tillräckligt hysterisk över ett.

Kommer en veterinär i mars och tittar på hur hon och bebisen mår. Men jag fick spänna ut täcket över 40 cm. Och hon har inte blivit tjockare uppe över ryggen utan bara under och på sidan av magen. hmm, svårt att förklara men du kanske förstår ändå.

Audiatur et altera pars

lisette
0

*flinar* jag försökte ju skrämma dig… ;) nej det är inte vanligt med två fölebölar! =)

jag fattade. kan du inte ta bild på tjockisen?

Faxlin
0

Ska greja det i morgon. Lovar hihi Fast det syns liksom inte så bra bakifrån än, men snett framifrån så huvaligen vilken mage. och när man står aldeles tätt intill henne nu så kan man inte krama henne på samma sätt, för magen är i vägen. Lite gulligt ändå faktiskt.

Fy, på dig att skrämma mig så där. Jag håller ju på att pluggar järnet för att veta hur jag ska greja det här med ett föl. Så kom nu inte dragandes med två. Har hört en massa om komplikationer vid fölningar då. Har aldrig hört om någon som gått bra. hualigen. Tänk om det skulle hända min Flisan något.

Audiatur et altera pars

Kiara
0

Lisette det är ju en skimmel som du funderar på att köpa, be veterinären titta om hästen har skimmel knölar Flört

lisette
0

# 34. vad är det för ngt?

Kiara
0

Det är en färgbunden typ av cancer, godartad och ger ofta inga problem men medellivslängden på en skimmel är två år kortare. Men det betyder inte att denna hästen kommer att få det men se till att kolla så du inte köper problem.

gejsa
0

Börjar väl ofta vid svansen om jag har fattat det rätt.

Storlek 125 lät ju lite för en häst som är 135. Borde inte täcket vara 135 cm?

Hur hög är du då? Väger? Låter som väldigt liten häst för en vuxen. Har ju en fjording bl a som är 135 cm men dom är ju lite större än normalstora 135 cm om du förstår hur jag menar? Flört

Linda
0

Min Soya har vixit från 135 täcken till stora 155 stl på denna dräcktighet..Hua hur ska detta sluta?

Kiara
0

Athena blev stor som ett hus och ut kom ett mini föl, men nu är han stor och han har alltid varit stark.

gejsa
0

Linda! Har du bara 135 täcke till Soya normalt? Vi hade 145. Samma som till Gobban.

lisette
0

# 36 kan man se det själv? hur ser dom ut? som inkar eller bara en bula på kroppen?

jag är 163 lång väger 65. han har som sagt burit små vuxna på ridskolan tidigare.

han har ett 135 nu, det hänger en hel del både framme i bogen och ut över svansen.

Kiara
0

Jag har aldrig känt på några men min granne säger att hon känner under svansen och mellan bakbenen efter bulor och han hon köpte senast hade inga. Den hon hade innan han hade och blev "bara" 31 år Fundersam men cancern kan tydligen sprida sig till inre organ om man har otur.

lisette
0

ojdå.. det är ju inte så käckt. men det borde ju en veterinär känna till tycker man!?

Linda
0

#40 Jo hennes bucas täcken är 135 och 145 i horse saver täckerna, numer sitter de tajt och hon har ett i stl 155

gejsa
0

Det var värst vilken skillnad. Jag har 145 på alla mina täcken till Gobban. Sedan är det 135 till Gejsa. Sorro har 145. Fille har ett mellanting mellan 125-135 nu.

lisette
0

berättade för en arbetskamrat att jag funderar allvarligt på att köpa honom. hon blev nästan arg på mig. hon sa att det fanns regler som sa hur mkt man fick max väga för en häst??? asså, det kan inte stämma? när man tävlar finns det ju sådana regler. men inte för hobbyridning!

Faxlin
0

Mycket hänger ju på om hästen är  viktbärande. Man måste ju se till individen.

Audiatur et altera pars

emsems
0

Åsa! ett sto i mitt stall skulle få föl, då var det två och vi fick at bort båda.. =(

Kiara
0

Kategori

Distans

Ryttarålder

Vikt

A

400-600 meter

7-12 år

max 40 kg

B

400-1600 meter

8-14 år

35-55 kg

C

800- 2000 meter

10-18 år

40-60 kg

D

800-2400 meter

12-18 år

45-68 kg

Jag tor inte att du varken är för lång eller för tung för honom Skrattande

siffrorna ovan är för ponny galoppFlört

gejsa
0

Det beror ju också på hur hästen ser ut. Om den är kraftig i ben och stomme. Lite svårt att säga att du passar till hästen när man varken sett dig eller hästen. Hemlis

lisette
0

den har kraftiga ben. nu är jag inte hemma så jag kan inte ladda upp bilder..

reddie
0

Jag skulle inte köpa en så liten häst. Var i somras och red en lektion på en gård i trakten. Fick rida en new forest c- ponny. Det var väl inte så kul, inte direkt stabilt.Nu är jag lite längre än dig. Jag är 170 cm/60 kg. Vill du absolut ha en ponny så tycker jag att du ska rikta in dig på en maxad d- ponny.

Kiara
0

Jag tivs på ponny Glad

Hästen ska inte ha en mankhöjd under din axel och du får väga max 20% av hästens normal viktHemlis

han borde klara 70 kg (20% av 350 kg) och hur hög du är till axeln får du mäta själv

Faxlin
0

#48 Jam inte blev jag lugnare av att höra det. Hmm, ska iväg nu och fixa med kusarna. Ska knäppa lite kort på henne få se vad ni tycker. Jag inbillar mig säkert. Men det var liksom så tydligt när jag var tvungen att spänna ut täckesgjorden så mycket.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Men dom blir otroligt tjocka i slutet. Man tror att dom ska spricka. Vet att min veterinär t o m skojade om att min Gejsa skulle ha tvillingar i magen för att hon var otroligt tjock. Så oroa dig inte i onödan. Det mesta sköter sig självt.Skrattande

Faxlin
0

Men gejsa, i slutet. Det som är på tapeten är ju att hon har 6 månader kvar liksom innan det är dax. Ska hon verkligen svälla redan nu. Hon börjar dessutom tunna ur vid revbenen, trots att jag ökat på med mat, och hon alltid får äta så mycket hö hon vill.
Usch, vet inte om jag vill ha en häst som ska föla, oroar mig för mycket.Gråter

Audiatur et altera pars

Kiara
0

#56   Ingen fara jag fick sluta rida Athena för att hon var för rund vid jul och Ametist är född den 17 juni. Vissa hästar binder vatten Fundersamsom vi kan göraFlört

gejsa
0

Nej då är det fara o färde. Om hästen tunnar ut nu så har du gett för lite mat åt hästen. Det är som jag skrivit förut när vi pratade foder i en annan tråd. Det är inte förrens nu oftast som man kan se om man har gett bra med mat i januari. Eftersom många hästar lever på det feta efter betet.

Vad ger du för mat? Ingen analys på höet? Skulle nog rekomendera det när du har en häst som är dräktig. Det är då det är som viktigast med detta.

Faxlin
0

Bonden jag köper hö av har en analys på det, väntar bara på att jag ska dit igen så jag kan be honom om den.

Men vad rekomenderar du att jag ska ge henne då? Jag får dunder panik. Har ju inte gjort upp köpet på henne ännu och börjar få en sådan ångest att jag funderar på att lämna tillbaka henne. Trots att jag älskar henne så otroligt mycket. Vad ska jag göra?

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Har ju inte sett henne. Är det varmblodet du menar?

Skriv när du har fått analysen på höet. Hur mycket hon äter och av vad. Vilken månad hon är i. Väger ca? Så hjälper jag dig gärna. För i slutet är det väldigt viktigt att hon får i sig mycket mat. Från månad 8. Måste sova nu.

Faxlin
0

God Natt med dig (hmm, igen. Var nyss i en annan tråd och sa god natt, men nu får du sova extra bra då. hihi)

Men om du skulle ge mig akut hjälp utan att veta analysen på höt. Vad skulle du då säga att hon behöver ha i sin krubba i dag.
Hon ska ha föl i månadsskiftet juni/juli. Och ja, det är varmblodet vi pratar om. Har ett sådant där band som jag köpte för att kunna se hur mycket de väger, men förstår mig inte på det i alla fall ;-)

hihi det är lite som med de flesta grejer jag har ligger och skräpar, köpt för att det kan vara bra att ha, men vet inte hur jag ska använda det. Japp, sådan är jag. Såna saker som brems, tandrasp, munkilar och grunkor av den stilen. Fundersam Undrar om man är som man ska egentligen? Hmm, antagligen inte, fast det är kanske tur det oxå.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Hi hi jag är likadan. En riktig hamster. Köper och köper bra till ha grejor. Bl a en massa hovslagargrejer för att kunna sätta på en tappsko. Men jag har ett annat sätt för att kolla hur mycket hästen väger. Men har det nog i stallet och dit går jag inte nu. Men man mäter hästen på olika sätt och räknar ihop det. Är mycket bättre än detta band. Men det är ju eg inte heller så svårt. Kan inte gubben din förstå bandet då?

Har svarat dig i den andra tråden. Ja, ja godnatt igen. Undrar vad folk tänker som inte vet vilka vi är som kommer hit nya. Att vi är ena riktiga idioter eller? Cool

Faxlin
0

*Asg* Antagligen tror de att vi rymt från ulleråker eller något, fast så är det ju inte. Själv har jag bara väääldigt lång permiss. hihi

Han är ju så otroligt häst intresserad min gubbe. Men jag ska kolla på bandet i alla fall, en gång till och mäta lite på olika ställen får vi se vad du säger om det i morgon. hihi

Läste svaret i andra tråden och har svarat dig där också. Gå nu och lägg dig. Ser allt att du fortfarande är kvar här. hihi

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Jo jag är kvar. du sitter ju och tjatar från den ena tråden till den andra. Flört

Men nu ska jag gå oavsett vad du frågar. Tror att jag lugnat dig nu iaf. he he

lisette
0

har diskuterat med en vän idag. tror jag lägger ner denna ponnyn, även om den hade varit perfekt för mig. jag har hittat en nordsvensk som jag är intresserad av och ska rigna på imorgon! :)

Faxlin
0

Okej, hoppas nordisen är något att ha för dig då. Om du ska träffa honom så vet du väl att vi vill se bilder. hihi
Skriv och skvallra vad de säger om honom.

Audiatur et altera pars

reddie
0

#65 tycker att det låter som ett vettigt beslut. Glöm som sagt inte kameran vid besöket, vi vill se…

gejsa
0

Tycker nog också att det verkar mer vettigt. Tyckte nog att du verkade för stor för hästen faktist. Såg en snygg i tidningen Hästfocus såg du också den?

lisette
0

detta är oxå en cponny faktiskt… :)  *ögonen tindrar*

http://www.hastannonser.se/showHorse.aspx?id=65559

Faxlin
0

Oh, vilken söting. Har du pratat med dem? Ska du provrida honom? Berätta nu??? Jag förgås av nyfikenhet.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Jo, men den hästen orkar def dig om du bara väger vad sa du? 60-65 kg. Nåja, tycker att du ska kolla hästen noga. Är lite väl billigt. Står ju bl a att det inte är en barnhäst. Vad menar hon med det? Drar hästen i galopp eller är den olydig etc etc. Blir alltid betänksam när priset är billigt.

lisette
0

har inte ringt än. har folk hemma nu, ska ringa ägaren till vbl jag har nu. se om hon vill sälja tossi till mig, vill hon inte ska jag ringa på nordisen..