dricker skit/pissvatten!
märkte igår att mina hästar som jag har på lösdrift står och dricker det äckligaste vatten man kan tänka sig. dom har en vattenkopp i hagen & dom dricker ur den i vanliga fall. jaha tänkte jag, dom har fått för sig att det inte går an så jag tog ett vattenkar och ställde bredvid koppen. då går dom dit och bara plaskar i vattnet och biter i kanten och sen går dom till skitvattnet och dricker istället. jag fattar ingenting. nån mer som har sådana knäppa hästar? det kan ju absolut inte vara bra för magen men på nåt sätt så verkar ju dom "behöva" nåt i vattnet. :/ jag blir inte klok.

Jo då, så kan mina hästar också göra. Såg Sorro häromdagen dricka lite ur hinken med rent vatten. Sedan gick han några steg och drack ur en vattenpöl i hagen i stället. Fråga mig inte varför. Har ingen varför dom vill ha skitigt vatten faktist. *ler*
Säkert bakterier som de vill ha eller något.. Tror inte att de skulle sricka om det var farligt för dem..

Fötrra våren såg jag Redsdie dricka smutsvatten, men han mår prima idag. Det är nog inget farligt men man tycker att de ska föredra rent vatten

roger drack vattnet i grusgropen och han verkade leta efter det smutsigaste så han gick där det var sand för att få det att virvla upp och "drack"…

ja det kanske är så att det inte är farligt & att det är något dom behöver men man blir ju lite frusterad :/

känns lite tråkigt om man precis fyllt upp vattenkaren och hästarna går och dricker smutsvatten istället. man känner sig verkligen uppskattad då!

#6 precis. :)
men det kanske är nått sånt som eve var inne på, nån bakterie eller nån vitaminbrist, dom käkar väl bajs om dom har vitaminbrist..lite knasiga är dom ju allt..:P

#8 jag ska kolla upp det, om det fattas dom något. en häst som äter bajs gör det för att dom behöver något i bajsen, typ proteiner eller liknande. hästens bajs är faktiskt så pass näringrik så att dom skulle kunna äta det & tillgodogöra sig en gång till :D sen kan dom stabilisera sin egen tarmflora genom att äta andra hästars bajs.

#9# Dom äter bajs för att få bättre flora i tarmen. Men alla gör inte det. Dom ratar det fasten dom kan ha fel tarmflora och tex ha diarré.
Men att det är mycket protein i det har jag aldrig hört. Var har du läst det?

#10 nej mycket protein skrev jag väl inte.

Jo, du skriver ju: typ proteiner eller liknande. hästens bajs är faktiskt så pass näringrik så att dom skulle kunna äta det & tillgodogöra sig en gång till

#12 jodå så skrev jag men med en gnutta ironi men det kanske inte framkom. jag menade inte att hästar kan leva på att äta bajs om du uppfattade det så. men hästbajs innehåller fortfarande en del proteiner och andra näringsämnen som energi.

Nej, tyvärr läste jag det inte med ironi. Finns många som läser och tror på vad som skrivs här. Det ska man alltid ha i åtanke när man skriver.
Min gubbe ville idag dricka ur vattnet i ben-och hov-tvätthinken. Har tyvärr ingen vatten i hagen, bara inne.
mina dricker också skit-vatten. det har blivit vattenpöl bredvid deras bajs-ställe i hagen där de hellre dricker än ur badkaret 

#14 ja det har du väl rätt i.