Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3224 ggr
examynia
0

tips på vikt/hull uppgång?

min häst är nu friskförklarad efter en jobbig inflammation i ena knät.. vilket betyder att han stått still i nästan 3 månader .. han har fått hö.. vad jag tycker är rätt mycket..å sen det vanliga fodret. men han har ju ändå tappat lite hull eftersom att han inte fått röra på sig alls..

någon som har något tips på hur jag ska få upp honom igen..?

ge mer hö?

eller finns de något annat?

får börja sätta igång honom i ridningen nu åxå..

LinaN
0

Linklipellets, och långsamt igångsättning. Linkli är fullt med proteiner vilket man behöver för att bygga muskler, och det håller igång magen.

långa skritturer 3-4 dar i veckan, öka med 10 minuter om dagen. tex dag ett 10 min, dag två 10+10 min, dag två 20+10 min osv osv. Har knät vart problematiskt så ska man ta det lugnt.

Skynda långsamt helt enkelt. Räkna inte med att trava på en månad, utan bara skritta skritta och skritta.

Tömkörning är också bra att hjälpa till med musklerna coh då kanske man också kan våga trava honom litet när han inte har någon på ryggen. men inte mer än nån minut åt gången.

Låt det sunda förnuftet råda. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

examynia
0

#1 jodå själva igångsättningen har jag koll på=)  har tänkt att skritta mycket längre tid än veterinären sa idag.. han sa 1 vecka i skritt men jag tänker skritta minst tre veckor mer än de..

funderade just på fodret vad man kunde komplettera med för att han ska få tillbaka sitt "normala" hull.. han har inte svårt att hålla hull å så i vanliga fall annars..

Klasselover
0

Lusern kan vara bra om han även tappat muskler vilket han antagligen gjort om han stått i 3 månader.. Min pojke har växt enormt på både höjd och bredd sen han började få lusern, nu är ju han dock unghäst men han har fått mängder av nya muskler.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Alex
0

Mer hö och komplettera med lusern. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

examynia
0

okej tack.. Lusern ska jag ha i tanken då.=)