Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1935 ggr
gejsa
0

Easyboot någon!

Funderar på att ev köpa easyboot till min islänning och sorro (halvblodet). Dom ska ju ridas in i vår och sommar. Men tänkte spara på skoningen. Har ju bytit hovslagare pga att han inte kom i tid och gjorde ofta så dom fick bölder. Den nya hovisen är dubbelt så dyr. Så för att ha råd så kan man ju kanske köpa sådan i stället. Så spar man hovarna och dom får vara utan i hagen.

Kan det vara något för mig? Har ju 4 hästar som ska skos regelbundet annars. Pris ca 2500 kr för 4 hästar varannan månad. Det har jag def inte råd med. Bättre med en engånssumma för skorna och sedan bara verka dom. Eller vad säger ni?

Någon som använder sådana skor

Milli
0

Jag tycker att dom funkar bra, dock svåra att få på (prövade på en häst i sommras)… Om det är ngt för dig kan jag faktiskt inte svara på :)

gejsa
0

Men om dom var svåra att sätta på. Hade du inte för små då?

gejsa
0

Nej, det förstår jag att du inte vet. Vill bara höra om någon har sådana och om dom trivs med dom. Alltså för- och nackdelar.

Milli
0

#2 nej dom var inte för små, bara jag som inte hade gjort det förut :) visst för ägaren som var van gick det bra, men jag tyckte ändå att det var lite jobbigt att sätta på varje gång man ska rida, lat som jag är :)

gejsa
0

Ja, jag är nog också rätt så lat. Men när det är torrt ute och dom inte måste tvättas osv så kanske det är bra. Jag menar om det fungerar så tjänar man ju bra mycket pengar på det.

Mangis
0

Jag har Easyboots på Mangis och trivs suveränt med dem. Som Milli säger är de lite svåra att sätta på i början, får se hr det går i vår för mig med min trasiga hand. Men om det funkar kommer jag fortsätta med dem. Jag kan dock lova att du svär långa ramsor i början innan du får in "knixen".

Det finns ju olika sorters Easyboots. Jag har Epics fram och "vanliga" bak, men kommer troligtvis byta till epics runt om i sommar. De sitter på i alla lägen. Nackdelen är att de är lite bökigare att sätta på och kan ge skav på känsliga hästar. Mangis fick lite skav när hon stod på Equituus med bootsen på hela dagarna, men det är enda gången jag har upplevt problem.

gejsa
0

Har du någon länk till Epics så man får se hur dom ser ut. Eller du är det några av dessa?

http://www.blocket.se/vi/11118713.htm?ca=12_s

Den längst ner till höger tycker jag ser ok ut. Undrar om dom får skav av den?

Mangis
0

Den längst ner till höger är en sjuksko. Epics är längst upp tv. Eva, som har lagt in annonsen, har en hemsida. Det är henne jag brukar handla mina av…

Lyrik
0

Jag har Davis Boots som reservsko till Lyrik om han tappar en sko. Kan ej gå utan skor, blir blockhalt då.

Så han har sina blåa Davis-boots på tills hovis kan komma och slå på tappskon. Har de även om skon har börjat glappa för att minska risken för en tappsko = trasig hov.

De går att rida med, går bra att ha i hagen, även gegga-hage. Lätta att få på, ibland kan de vara lite svårare att få på, men då värmer jag upp den i varmvatten först. Inget skav, vilket han får av easy boots. Man kan även använda den om man behöver kyla hov eller ben, bara spola i vatten i den.

Kan sitta på dygnet runt, man måste bara lufta hoven lite en gång per dag.

Hyfsat billiga, köpte mina för 498 kr med frakt. Glad

gejsa
0

#8# Du gav fel hemsideadress. Men den nya står i blockets annons. Har tittat där.

gejsa
0

Lyrik! Har dom någon hemsida så man kan titta. VAr har du beställt dom ifrån?

Har också hört att dom lätt får skav av easyboots.

Mangis
0

Aha, jag hade klämt dit ett s… Då förstår jag. Tyckte det var märkligt eftersom jag nyss var där och kollade.

fisa-lisa
0

Jag hade easyboots till den ena hästen innan. De var inte så jättebra för det kom ner grus i skon eftersom den är öppen och så fick jag be mamma spänna spännet på skon. Vi köpte boaboots i stället och dom var mycket bättre. Jag har iofs inte dom så ofta utan bara när det är tappsko. Men jag tycker att boa är bra för dom kan jag spänna själv bara genom att vrida på en ratt.

Lyrik
0

#11 Hon jag köpte dem av säljer dem ej längre. Jag köpte 4 st, bra att ha reserv…

Han tappade ju 2 skor samtidigt nu för en månad, så det var bara att ta på 2 st Davis boots.

Davis bootsen ser ej ut som easy boots, ser mer ut som en låg stövel.

Du kan söka på nätet. Finns säkert någonstans.Fundersam

gejsa
0

Har sökt på google men det var ju bara engelskt. Någon som kan hitta den åt mig?

Lyrik
0

#15 Kan kolla min email, tror jag har ett telenr där. Fundersam

Men jag sitter på ett seegt modem.Räcka ut tungan

gejsa
0

Ok, men jag ska inte beställa i kväll iaf. Skicka mig numret sedan är du snäll. Vill höra vad dom kostar nu och hur dom ser ut.

Lyrik
0

#15 Hittade telenr!Skrattande

Rid i skog och mark

Laila 0320-73070

Finns i 3 storlekar, Lyrik har den största, nr 3. Stoora fossingar…Räcka ut tungan

gejsa
0

Ingen hemsida?

gejsa
0

Men säljer hon inte dom så är det kanske ingen ide att ringa henne heller. Vad har Lyrik annars för skostorlek vet du det?

fisa-lisa
0

http://naturligahovar.jetshop.se/

Här köpte vi våra, både easyboots och boa. Mamma kollade runt och de var det billigaste stället hon hittade.

Mangis
0

Det jag hittar om Davis boots säger att de är tillverkade för blötläggning av hoven i medicinskt syfte, inte för ridning. De hade även en tappskovariant (inte lika långt skaft) som sattes fast med nylonrem. Det beror väl också på vad du gör med dina hästar, men jag har svårt att tro att den klarar gyttjehål som EasyBoots Epics. Inte ens vanliga EasyBoots gör det…

gejsa
0

Tack ska ni ha. ska kolla upp det.

LinaN
0

Jag har "begagnade" easyboots strl #2 som jag vil lbli av med. 2 st för 550 kr inkl frakt…. 1 orginalförpackning och 2 garantibevis.

hade dem på min fullblodsvallack jag hade innan, ha nanvände dem en 3-4 dagar i hagen men det fugnerade inte för honom, han fortsatte ömma (pga trasiga hovar) så vi fick slutligen avliva honom.  mendet var inte pga easybootsen elelr någon hovsjukdom förutom att ha nhade dålig hovkvalité 

*gäspa*

Minerfarenhet var att dom var bra att grejja med, det krävdes litet teknik men den lärde man sig snabbt. att få av dom är knepigare än att få på dem, och jag rekommenderar att använda handskar när dom ska av de första gångerna för annars så skrapar man sig (iaf jag skrapade mig)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

gejsa
0

Hur vet man vilken storlek man ska ha då?

gejsa
0

Ah, jag hittade hur jag skulle kolla det. Men då måste ju skorna vara av om jag tex skulle ta dom till Gobban. Hovslagaren kommer på tisdag jag mäter då. Hör av mig.

LinaN
0

Storleken mäts tvärs över hoven på det bredaste stället. Tänk på att fram- och bakhovar kan vara olika stora. Oftast är framhovarna något större.Är man osäker på måttet är det bra att mäta hoven ett antal gånger och sedan beräkna ett genomsnittsmått

Storlek

cm

0000

8,1 - 8,6

000

8,6 - 9,7

00

9,7 - 11,0

0

11,0 - 11,6

1

11,6 - 12,4

2

12,4 - 13,0

3

13,0 - 14,0

4

14,0 - 15,1

5

15,1 - 16,4

6

16,4 - 17,5

hämtat från denna hemsidan

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lyrik
0

#20 Detta telenr säljer Davis Boots nu. Fick det av den tjej som sålde mina.

Lyrik har 3:or runt nu, hans fötter har minskat ner från 6:or till 3:or på 8 år. Beror på dåliga hovslagare (krömp ner hovarnaSkrikandes), mkt tappskor och hans strålbenshälta hf.

Kan ju försöka övertala pappsen att hänga med ut till stallet och fota kängorna någon gång.

gejsa
0

Ok, tack.