Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 463 ggr
Lyrik
0

Veterinärbesök

I em kommer antagligen en veterinär ut till stallet för att titta på Lyriks skumma hälta hb. Hon visste inte exakt vilken tid hon skulle komma, hade jouren.

Så nu hoppas jag på att hon kan hitta vad det är för fel på gubben. Helst då ett "litet" fel så vi slipper åka in till Mälarkliniken.Ledsen

Vi har ej varit på klinik sedan 9 september 2003, då de "hittade" griffelbensfrakturen och en lindrig kotledsartos. 3½ år, rekord för oss!Flört

Lyrik
0

Undrar vad en hältundersökning hemma kan gå på?Fundersam

tessa
0

Vad visar han för "symtom"? *nyfiken*

Håller tummarna att det går bra för er! Jag har för mig att jag gav några hundra för böjprov då vetten kom ut till oss i höstas, men då vaccinerades alla hästar också så vi delade på framkörningsavgiften. - som var saftig =/

Har ju nämligen själv en tös som har problem med sin bakdel, antagligen höger sida… är på gång att åka till klinik, men nu har hon blivit något bättre så jag täntke sätta igång henne lite lätt för att se om skadan syns tydligare.

Lyrik
0

Han är ohalt hb i trav på rakt spår, vad jag kan se iaf.

När man longerar honom i ridhuset (bättre underlag där) är han ohalt i vä varv trav, ej i hö varv. Ofräsch i galopp båda varven. Det är som att inte hb hänger med, det benet rör sig stelt.Fundersam

Lyrik
0

Attans. Hon skulle har ringt 12:00 för att bestämma tid och få vägbeskrivning ut till stallet. Inte hört av sig ännu…

[louise80]
0

visar han hälta ??? det kan ju sitta högre upp…..

tessa
0

#3: hmm, vad skumt.. hoppas ni hittar felet och att det inte är något allvarligt!

Min gumma har bara visat konstigheter då hon travat på böjt spår.. väldigt skumt. Är rädd för att det sitter högre upp, svårare att se då. Men hon ser fräschare ut nu, forsättning följer.

gejsa
0

#4# Ha, ha det hade ju bara gått 4 minuter efter 12. Så exakt ringer väl ingen.

PimTheGreat
0

hur har det gått???

gejsa
0

Hon kommer hit i morgon sa hon. Hon har ett långsamt modém. *ler* har ju jag med haft. Men bredband på jobbet så hon svarar nog då ist.

Lyrik
0

#9 Kom ej igår heller. Skulle ha ringt innan, men hon hörde ej av sig.Ledsen Så jag ska jaga henne idag.

#5+6 Vet ej om det är hälta eller rörelsestörning, eller både och.Fundersam

Är dunderpigg och glad.

Johanna
0

Vad fräckt att inte höra av sej….. jag har all respekt för veterinären men ibland undrar man ju..När Plutten hade foderstrupsförstoppning o höll på att stryka med., han va så jäkla dålig, ögonen rullade, han kastade sej i väggen o rakt ut i stallgången.. (förmodligen panik).. då sa dom,, "jo, men vi kommer om en timma lr så….'

Tack så mkt!!.. .

tur va att jag hade min xsambo med mej som lyckades behålla lugnet o massera/slå bort det som hade fastnat…  (D enda bra han gjort.. haha..)

Lyrik
0

#11 Hon kan ha haft jouren igen.

Lyrik
0

Nu ska hon ringa mig i morgon på fm, annars skulle jag ringa henne på em i morgon. Hon hade jouren (jobbar på Ultuna), kör bara lite extra praktik på fritiden. Skulle dessutom till Stkh i helgen och parta, fyllde år.Glad

Kollade honom igår i ridhuset. Ohalt i trav vä varv, ej hö varv. Ofräsch i galopp. Haltar ej på rakt spår, vad jag kan se iaf. Svårt att titta själv, har ingen som kan hjälpa mig.

Skoddes igår, var lite jobbigare än vanligt. Vet ej om det beror på höger bakbenet, eller om han enbart var tjurskallig och ville in till maten.