Är jag lagom stor för min häst?
Jag undrar om ni tycker att jag är lagom stor för min häst.
Själv känner jag mej lagom, varken för stor eller för liten ;)
Min häst är 160 cm och jag är 170 cm och "normalviktig"
Finns det någon "tabell" eller liknande vad som kan passa efter hur lång man är och hur hög hästen är? xD
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Du är inte för stor 20% av hästens vikt brukar man säg(jag skulle tro hästen väger 500-600 kg och då kan du väga 100-120 kg)
lite enkelt manken vid axeln inte mindre då då klarar man längen, lite beroende på benen har du långa ben så kan du vara längre och ändå i proportion med hästen. (det betyder 160 + 25 cm = 185 cm ryttare)
Okej, tack så mycket! :)

1# Min häst väger ca 500 kg men 100 kg blir allderles för mycket för henne ..
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#3 Det beror ju på vad det är för häst också. Och exemplet som "#1" gav är väll max vikten.
Min häst väger ca 500 kg och 100 kg är nog för mycket för honom också.
#0 Vad hade du gjort om någon inte tyckte att du passade till din häst?
Tycker frågan är lite underlig då du själv tycker att hästen är lagom. Jag anser att om man själv tycker hästen är lagom och hästen verkar trivas med sin ryttare - Då är man lagom för sin häst oavsett vad andra tycker.
Vad spelar det för roll vad andra tycker?
#5 frågan var igentligen "Finns det någon "tabell" eller liknande vad som kan passa efter hur lång man är och hur hög hästen är?"
Ville få fram något liknande som "#1" exempel
#6 Okej! Men det hade väl ändå inte hindrat dig från att rida den häst som du känner dig lagom på?
#7 nej kanske inte, men jag rider väll andra häst ibland också. och så kan det vara bra att veta om man vill låta andra rida min häst eller likanande