Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 6123 ggr
Batistini
0

Inflammation från sadel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ungefär ett år sedan köpte jag en westernsadel från Hööks, och har varit jättenöjd med den - enda fram tills nu.

Jag har ridit regelbundet med min westernsadel i ett helt år nu, och under vinterhalvåret satte jag på ett rumpvärmare i fårull-syntet för värmens skull. Men nu på våren har jag tagit bort den, och stoppningen på sadelns sits har verkligen sjunkit in! Det gör att sadeln är sylvass att sitta på, vilket har resulterat i att jag har fått en inflammtion i sittbenen, så jag kan inte rida överhuvudtaget…

Det är främst sidorna på sitsen, där stoppningen övergår till läder som det är vasst, och nu undrar jag om ni har några tips till någon sorts "seat-saver" till en westernsadel? Eller något som dämpar, vad finns det
? Någon som har samma problem?

Mvh Victoria

lisette
0

reklamera!

Batistini
0

#1 Ja, borde kanske göra det…

sahara86
0

Det ska inte hända på en westernsadel av god kvalitet. Det där ser ut som en av Hööks egna? Vet inte hur du kan avhjälpa problemet. Är du säker på att inte hästen tar skada av sadeln också? Tänkte så att inte samma problem sätter sig i ryggen på hästen med.

ThunderClap
0

Jag tänker som #3, med så pass dåligt tillverkad sadel, vågar du ha den på din hästs rygg?

Som #1 säger, reklammera! Ordentligt gjorda saker ska hålla i massor med år…

Annars lämna in till sadelmakare som kan rädda den kanske?

elli-kleo
0

Säger som dom andra: Reklamera!

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

lisette
0

läser på hööks hemsida att det är tre års reklamationsrätt. men då måste varan ha varit felaktig vid leverans. det har ju inte din varit, frågan återstår då om det går på garantin… hittade inget om garantin på sadeln.

sahara86
0

Ja, givetvis bör du reklamera, men en sådan sadel skulle jag inte våga ha på hästen mer. Finns många bra westernsadlar som håller i decennier, de är värda varenda krona.

Ceeliica
0

reklamera!

Elshira
0

#6 Garanti är bara något båg som affärerna kommer på för att "lura" oss. Den gör bara att man inte behöver bevisa felen (som man måste göra annars).

Använd dig av konsumentköplagen där det är reklamationsrätt i 3 (eler om det är 2) år på varor.

Självklart gäller det inte på saker som normalt sett slits eller som det blir fel på normalt sett, men en sits på en sadel ska inte behöva bli felaktig så snabbt.

De har rätt att laga/åtgära ett och samma fel på en vara upp till 3 gånger innan du kan få en ny vara. Att få pengarna tillbaka kan dock vara svårare och sker främst om inte samma/liknande prudukt kan ersättas med.

Vad det gäller "billiga produkter" så kan jag faktiskt inte säga att dyrare är bättre. Har bland annat en lågprissadel som hängt med i 20 år och är finare en Hubertus sadeln jag har i samma ålder trots de är använda lika mycket. Stoppningen är dessutom bättre tom.

Träns har jag uteslutande billiga, det gäller bara att lära sig hur läder uppför sig och därmed kunna klämma känna och se hur länge ett träns bör hålla. Prislappen avgör då inte.

Hör gärna av dig inne på "Konsumentmakt" iFokus annars ^^

Hakuna matata!

candyxen
0

har nåt emot Hööks sadlar och de har inte den bästa kvaliten vill faktiskt säga att Ullared t.o.m. har bättre garantier på vissa saker. Om jag avr du skulle jag inet köpt en sadel från Hööks. men som sagt Hööks borde ta emot din sadel och göra nåt åt den!

Zabbio
0

Först och främst; se till att sadeln inte tappar stoppningen på hästens sida också!

Men om den nu fortfarande ligger bra på hästen (be om professionell hjälp för att vara säker) så satsa på en bra padd. Westernsadlar har ju tjocka paddar under som ska hjälpa till att få det bekvämt för hästen. Om sadelns grundform passar hästen, stoppningen inte är knölig eller vass osv så orde det fungera utmärkt att ha en bra padd under.

För din sits, kan du inte ha kvar fårskinnet? Annars finns ju gelsitsar osv, kanske kan du pyssla ihop något som går att fästa på westernsadel (om det inte redan finns). Jag har ett hjortskinn på min sadel för att jag tycker att den är lite hård.

Men som sagt, se till att den verkligen passar hästen först och främst.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lorita
0

#11 det var en westernsadel och där är padden stoppningen

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

candyxen
0

#11 - Men man har ju ingen padd på sitsen och sadeln kan ju ha sjunkigt ihop av sitsen oxå

Lorita
0

#13 du har en bom i mellan men det är klart du ska kolla sadeln….men en westernsadel är inte stoppad utan soppningen består av padden = du kan inte förändra en westernsadel.

candyxen
0

jo sitsen ska man kunna fixa

Lorita
0

sitsen ja men mot hästen är den inte stoppad utan padden är det som är störtdämpningen