Rida med pelham?
Jag provade pelham på min polle igår.
Han gick bra på det, dock hade jag svårt att rida med 2 tyglar.
Red med kontackt på den mjuka-tyglen, och när han blev het/stark byte jag till den starka-tygeln och när han blev lugn igen gick jag tillbaka till den mjuka-tygeln. Dock tog det ju tid för mig att plocka upp den starka-tygeln så det blev kontackt (hade den ca 5 cm länge än den mjuka-tygeln)
Och då tog det lite tid för mig att få kontackt med den starka-tygeln. Så antar att jag gjorde fel, hur ska man göra när man rider på 2 tyglar igentligen?
Varför kan man inte ha delta?
Behöver man/bör man ha nosgrimma när man rider med pelham?
Gäller när jag rider ut
Kan svara på fråga 2 och 3.
Du bör inte ha delta eftersom att de två ringarna där du fäster tyglarna har olika funktioner, den ena med hävstång, den andra inte. Har du delta dras det i båda ringarna samtidigt, och du kan då inte välja om du vill ta i hävstången eller inte.
3. Nej, det behöver du inte, du kan använda vad du vill.
"Och då tog det lite tid för mig att få kontackt med den starka-tygeln. Så antar att jag gjorde fel, hur ska man göra när man rider på 2 tyglar igentligen?"
Som man gör med ett kandar
"Varför kan man inte ha delta?"
Det blir mkt starkt då och man kan inte släppa efter på hävstångs effekten. Att rida på delta är inget jag rekomenderar
"Behöver man/bör man ha nosgrimma när man rider med pelham?"
Jag tror inte att det har någon annan betydelse än vad det har med vanligt tränsbett. Men skulle rekomendera engelsk nosgrimma framför andra nosgrimma (personlig åsikt)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
#2 hehe har aldrig ridit på kandar ;)
Jag rider alltid med vanlig engelsk nosgrimma hemma, men har den någon effekt, eller kan jag lika gärna skippa den?
Tyglarna ska ju som sagt hållas korsade dvs "stångtygeln" (dvs den som sitter i skänkeln, den starka tygeln) ska ligga mellan lång och ringfingret. Tygeln som sitter precis vid mundelen "bridongtygeln" ska ligga mellan ring och lillfingret, eller under lillfingret om du vill ha större skillnad mellan tyglarna.
Detta innebär att om du vinklar handen bakåt (dvs som man gör när man bara har en tygel) så ska bara bridongen vara i kontakt. Och om du vinklar handen framåt så mycket du kan så ska bara bara stången vara i kontakt.
Därmed får man oftast ett ganska så bra mellanting när handen är i "viloläge" om man vill använda sig av båda delar. Känner man att det behövs så justerar man "stångtygeln" något lite beroende på hur man vill rida.
Men man får tänka på att om man rider med två tyglar på detta viset så kommer en förhållning i form av att handen vinklas bakåt givetvis gör att man får mer kontakt med "bridongtygeln" (den snälla) och nästan släpper stångtygeln helt. Det är ju oftast så man vill ha om man rider med det som "extra säkerhet", men vill man hjälpa till med "stångtygeln" så får man helt enkelt ta hela handen lite bakåt istället.
Ska man däremot rida som det är tänkt i dressyren så har man stång och bridongtygeln ganska så lika spända när handen redan är relativt mycket bakåt. Vilket gör att om man gör en förhållning så vinklar man handen ytterst lite och därmed slutar inte stången att fungera, även om bridongen tar vid mera. När man rider så så höjer man ofta handen något samtidigt efter som det gör att stångtygeln inte släpper och därmed så kan man vinkla handen lite ändå. (Stångtygeln sitter ju längre ner, vilket resulterar i att om man tar handen så kortas den).
Det är en konst att rida med två tyglar, men experimentera lite med längder och vad du tycker känns bra så ska du se att det kommer fungera!
Hakuna matata!

Varför rider du med Pelham? Det är ju ett ganska skaprt och du verkar inte riktigt veta så mycket om det ..
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Undrar samma som #5
för att jag just nu är dålig i rygg och axlar och inte orkar hålla honom när han blir för stark. han fick 1 veckas vila i hop om att mina axlar skulle bli bättre, men nej. Och finns ingen annan jag vågar sätta upp på honom då han ör svår ridern.
Valde pelham, då jag kan välja att rida på mjukt och bara ta den starka vid behov. Annrs blir det att införskaffa kimbelwick, men då är det ju stark hela tiden vilket är onödigt då han bara blir het ibland.
Och jag vet hur bettet funkar, men inte hur deltan påverkade det, och hur man rider med 2 tyglar (gör som sagt på mitt egna lilla sätt)
#7 okej, vad är det som får honom att vara svårriden?
#8 het, stark, envis och blir lätt stressad, kan vi väl säga kort och gått. Dem flesta jag känner har inte kunskap/erfarenhet nog att rida honom, eller så är han för stark för dem eller så tycker dem det är läskigt när det går snabbt.
Krävs att man känner och förstår honom. Krävs att man ber honom göra vad man vill, man kan säga åt han på skarpen om han är olydig men man kan inte tvinga honom och folk verkar ha svårt att se skillnad på säga till på skrapen och tvinga = bock/slår back ut och blir ännu bråkigare att rida.