Kan hon rida shettis?
Hej, "min" häst har flyttats till ett ställe som ligger helt öde ute i skogen och jag vågar inte åka dit själv, därför ska min kompis kanske börja rida den andra hästen som står där vilket är en shettis för då kan vi vara två. Den stora hästen som jag rider behöver verkligen motion och och jag kommer tyvärr vara den ända som rider den och vågar verkligen inte åka själv, så min fråga är kan en shettis klara av en ryttare som är 165 lång och väger 50 kg barbacka på lugna skogsturer typ två dagar i veckan?
beror på kropps byggnaden p shettisen men 50 kg ska inte vara några problem om det inte är en smäcker, längden är kanske tveksam men skogsturer funkar!

min ponny som är ca 110 cm hög blir riden av en vuxen ryttare på 155 cm och ca 50 kg. nu har jag inte sett hur det ser ut. men jag tycker det är kanonbra för han är lite busig och det är svårt för en femåring att re ut det själv.
Är shettisen välbyggd (skicka gärna bild!) så borde den klara 50 kg. Det är bara längden som blir lite knepig isf =)
Hakuna matata!
Jag tycker inte det låter som nån omjölighet., Det är ingen hård träning och 2 dagar i veckan…. förutsatt att shettisen är hel och frisk då förståss.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
vikten är inget problem, men däremot längden!
en ryttare å 165 cm anser jag vara för lång även för en B-ponny och hur lång hon då är på en shettis kan du ju lita ut…

jag tycker som #5
Men ponnyn går den att köra av din kompis?
Det här med att 165 cm inte skulle kunna rida B ponnysar.
Här är en tjej som är 163 cm vikt 49 kg. Rider på en häst på 127 cm. av ädel modell.
Shettisen rider en tjej på som är 160 cm. vikt 47 kg. Ponnyn är 97 cm.
De tar turer på dessa småttingar ett par dar i veckan.

#7 Shettis ryttaren bör se till att rida med jämna sigbyglar
Jag skulle nog säga nej, man måste tänka både på vikt och längd när man rider, en för lång ryttare är inte bra.
Dock skritt turer med ev lite trav kan nog gå bra om hästen är bra byggd ;)
om ryttaren är duktigt o kan "fördela" längden o har bra balans så funkar det kanon! men det är inte rätt mot hästen om det är en lång ryttare med dålig balans
jag hoppa/red en shettis 5-7 dagar i veckan när jag var 170 cm ;D Gick hur bra som helst. Red i skogen, dressyr i paddocken hoppade 50 cm (kunde inte hoppa högre än så för då rev jag med benen xD)
Red in hästen och red barbacka hela tiden, hade sadeln men det var svårare att rida i den xD
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
#11: Du måste skoja va?
Tycker detfinitivt det är alldeles för långt på en så liten häst..
kanske ska säga att jag sluta rida henne när jag var 170 ^^ tror jag var 160 när jag börja ;D
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
13# Stackars häst!
Alldeles för lång och ändå hoppade du med den och red flera gånger i veckan. Det finns många större hästar och ändå valde du att sätta dig på den dära lilla. Kände du aldrig att du var för stor? :S

Det går säkert bra "nu" att rida för liten häst men vad får hästen för skador som visar sig längre fram?
Tack för alla svar! Helt ärligt vet jag inte riktigt hur stor hästen är, måste kolla upp det. Det ända jag vet är att det är en unghäst på ca 4 år, och den här tjejen som skulle rida isf är duktig. I vanliga fall skulle jag ALDRIG tycka det var okej att någon på 170 red en shettis men det här är lite speciella omständigheter då det är mitt ute på landet och hästarna går bara i en hage och ingen sköter direkt om dom och vi kommer vara dom ända som rider dessa hästar då 2 dagar i veckan bara tyvärr .. :/
#16 man kan ju göra så mycket annat med shettisen än att rida.
Köra, tömm köra , trick träna , gå ut och gå, lösa hoppa. Så varför rida när man är för stor..
#17 För att den andra hästen behöver sällskap när man rider hon är lite speciell, och jag rider garanterat vilse utan sällskap och det är läskigt :p

#18 Men går inte shettisen att köra?
Den ska köras in, men det finns knappt några vägar att köra på .. :(

#20 vad är det för fel på att promenera med då? :) jag går ofta med de andra med min shettis när de rider, får man lite motion och vill de trava springer vi med. Och så lite som de hästarna verkar röra sig känns det som skritt och lite trav är vad det max blir.
(tycker ryttaren låter förstor (ja shettisar är starka men de håller inte för med än andra hästar). Och är det en unghäst brukar dom ha fullt upp med balansen som det är att ha ryttare på ryggen vilket bara gör det jobbigare om ryttaren är för lång.)
Tycker också att att man kan promenera med shettisen i så fall. Tänk på hästens bästa!
Om shettisen följer snällt och hästarna går bra ihop kan du ju rida din häst och ta shettisen i ett grimskaft "på släp" ^^
Hakuna matata!
#15 Vilka skador ger en för lång ryttare då? Om du utgår från en duktig ryttar med mycket god balans.
Att det inte ser så vackert ut är en helt annan sak vilket jag är övertygad om att hästen inte bryr sig ett dugg om.

#24 titta på filmen i #7 och se längden på stiglädren, tyvärr är detta väldigt vanligt bland våra "duktiga" ryttare.
#25 Svara istället på min fråga är du snäll. Filmen ger inga svar på skador som kan uppkomma.
Att stigbyglarna är ojämna och att svanskappan inte sitter fast är saker som behöver åtgärdas men detta säger inte ett dugg om vilka skador själva längden kan ge på hästen.

#26 du skrev själv "Om du utgår från en duktig ryttar med mycket god balans" tyvärr så kan jag inte utgå från det när jag ser mig om
#27 Då kan jag alltså tolka ditt svar som att ifall en ryttare är lång men duktig så blir det inga skador. Ex ponny 127 cm, ryttrae 170 cm, 50 kg (utan kläder), ridit näst intill dagligen sen 8 års ålder på egen häst samt för instruktör. Då är längden inga problem för hästen. Har jag uppfattat dig rätt?
Om du nu svarar på min första fråga under dessa förutsättningar.
Vilka skador kan detta ge hästen?
Intressant även vilka skador kan den sämre r?ttaren ge.

Det var en stor shettis
Var ryttaren 170 cm när hon var 8 år? 
Jag kommer aldrig säga att längden inte är ett problem och framför allt inte rekomendera någon att rida för smått.
Att vi tycker olika det vet vi redan 
jag skulle aldrig i livet sätta upp en ryttare på över 1,30/1,40 (beroende på kroppsbyggnaden) på en så liten häst som en shettis. Det finns en andledning bakom att åldersgränsen för b-ponny ligger på 11 år på tävling.
det var någon som undrade över skador pga för lång ryttare?? Balansen(!) den blir skadad! tänk er själva att ni har en pinne som är lika stor som du själv och du ska balansera den på dina axlar. hur skulle det gå? när pinnen börjar välta åt sidan så flyttar du dig givetvis åt samma håll. För en liten ponny är det liknande. bara att där är ryttaren dubbelt så stor och mycket tyngre än en pinne. när ryttaren tappar balansen så försöker ponnyn fånga upp den igen. det kan bli väldigt ojämna belastningar på i benen och ryggen på ponnyn. det kan leda till bland annat förslitningsskador.
detta är iaf min lilla teori om det hela. att sätta upp en för stor ryttare oavsett hur mycket den väger så anser jag det vara djurplågeri.
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Nej jag tycker inte det är lämpligt att din kompis rider shettis.
Som någon annan skrev, promenera med shettisen istället.
Sen en tanke finns det inte andra människor där?
Bor det ingen bredvid stallet? Kan inte någon köra dig dit?
#23 Det va ju inte det hon va ute efter, hon vill ju ha sin kompis med sig.
#30 Är inte åldersgränsen 13 år för a-b ponny på tävling (hoppning)?
#29 Fortfarande inget svar på min fråga!!! Ska man hävda sin åsikt bör man också komma med fakta för att kunna försvara det.
Vem har sagt att det är en shettis? Tog bara ett exempel ur luften då äldre oftast är kunningar. Spelar åldern någon roll? Är en ryttare 170 som 10 åring bättre på en B-ponny än en som är vuxen?
#30 En duktig ryttare i balans har sin tyngdpunkt precis i mitten som alla andra människor. För att kvara i balans måste tyngdpunkten ligga på exakt samma ställe över hästen oavsett om man är lång eller kort. Ett kort ryttare med dålig balans är såååå mycket värre än en ryttare som verkligen KAN rida. Tyngden på ryttaren kan ge förslitningsskador, inte längden.

#32 är ryttaren 170 vid tio år bör man söka läkare, det är inte bra att vara så lång så tidigt.
Tråden handlar om en shettis inte om russ
om du ser på filmen så visar man glad ett exempel där ryttaren sitter fel med ojämna sigbyglar, tyvärr allt för vanligt med våra leksaker. Det tycks inte vara någon som reagerat över stigbyglarna och det säger något om hur okänsliga vi är med ponnys.
Hur jobbar man med vikten om man sitter helt rakt över hästen? Hur rider man utan att röra sig överhuvudtaget på hästryggen, rakt fram endast?
#33 Helt rätt men du kan alltså inte svara på frågan? Som vanligt tjatar du om annat än det jag frågar dig om. Suck!
Läs #26 så ser du vad jag såg på filmen.
Detta var bara ett exempel! Det är väl inte åldern som är väsentlig eller. Men är det viktigt så ta en shettis på 107 cm med en ryttare på 160 då. Spelar roll! Ryttaren är 32 år
Varför ställer man sin häst på ett ställe som ligger så at tman inte vågar åka dit själv? Man kan inte förlita sig på att en kompis ska åka med varje gång. Varför väljer man att göra sig beroende av att kompisen ska följa med och rida en häst som inte ens är hennes.
Hon kanske kan köra? Många shettisar klarar av att bära vikt och 50kg är inte så mkt, men längden kan vara ett problem. Sen är frågan om hästen idag är musklad och i kondis för att orka bära en så pass tung och lång ryttare (det krävs mkt muskler för att balansera upp en lång ryttare). Det hänger mkt på hur hästen är uppbyggd.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#34 vad är det du inte fattar? en lång ryttare blir svår för en liten ponny att balansera upp, och när du rider på allt annat än rakt spår så rör du dig, din kropp och din vikt, vilket gör det jobbigt med balansen för hästen.
Å sen finns det många duktiga ryttare men otroligt få som har den totalt perfekta balansen som ALDRIG skulle störa ponny med balansen. Så det blir svårt för ägaren att avgöra vem som får rida och inte, då skadorna endast syns på lång sikt.
Sen tycker jag igentligen 50 kilo är för mycket för många shettisar, det krävs en krafitg och robust shettis för att man ska kunna rida den några gånger i veckan med en sån vikt.

Shettisen orkar henne på LUGNA turer om hästen har muskler för det. Hänvisar till montén, då de får tävlas med ryttare på 45kg - och då går det minsan inte lugnt (men tänk på att terrängen är annorlunda, och att de ponnyerna är i toppkondis och välmusklade).

#20% av hästen normalvikt, shettis vad kan den väga 250 kg = 50 kg ryttare
sen längd är lite svårt då en del har långa ben och andra korta, har man korta ben kan det bli väldigt mycket överkropp…..127-140 cm ryttare mer skulle inte jag sätta på ponnyn sen finns det B-ponnys och efter det C-ponny osv det är praktiskt att det finns hästar som passar minsta barn till största manen 
#36 och #38 Jag vill bara ha svar på frågan: Vilka skador kan en häst få pga en lite längre ryttare?
Och eftersom ingen kan ge svar på min fråga så är det alltså bara något man säger utan att ha underlag för sitt uttalande. Då ska man vara tyst.

#39 vilka skador kan man få genom att jobba inom vården? Det är lika enkelt att svara på allt häger på var hästen har sin svaga punkt och hur den blir felbelastad.
#39 missat #30 eller?
Hästens balans blir skadad, ojämn belatsning, förslitnings skador, är några av dem saker som kan ske…

Jag skulle nog säga "Beror på.." min lillasyster och hennes kompis rider min shettis, min syster är 147cm och kompisen ca 165cm dom väger mellan 35-48kg drygt. Båda har nyss fyllt 12 år alltså får dom ju inte tävla med shettis men dom kan rida honom utmärkt! Kompisen som är 165cm lång är en duktig ryttare och balanserar väl på ryggen och dom rider honom utan problem
Min syster är så mycket kortare men rider honom utmärkt hon med.
Min kille är även en fångponny (haft de 2ggr, dock inte i min ägo) och haft KRAFTIGt vanskötta hovar runt om! Han tål inte stenhård träning då blir han öm men han fixar motionsridning någon/några ggr i veckan utan problem. Han är 107 hög och en stabil kille. Även jag har tagit honom lite hemma när han trilskats för mycket och det har han inte tagit skada av (Ska säga att vi snackar kanske 1-2varv runt gårdsplanen och det var bara i början jag fick hoppa in och styra upp) Jag själv är 173cm och väger 58-59kg.
Men att det är en unghäst gör mig lite emot för dom brukar vara lite "fupliga" och en del måste ha järnkoll på sina egna ben och då blir det jobbigt med en lång ryttare… Men det kanske går jättebra! Vem vet!
Jag tycker nog de beror till största del på ryttarens kapasitet och hästen och dess byggnad mycket, sen är det båda bra och roligt att ta shettisen i en grimskaft och knalla efter den som rider!
Och ska han köras in så blir det ju toppen (Y)
Sammanfattningsvis bör vi nog isåfall dra slutsattsen att det är säkrast att vi slutar med att rida på våra hästar.
Låt dem gå i hagen istället . .. . eller ska vi kanske rent utav som den sanne djurvännen ge dem friheten tillbaka.

#43 där har du fel hästar mår bra av att jobba och vi ska ge dom rätt belastning så vi undviker förslitningsskador. Det är samma med en människa vi behöver arbeta men vi ska inte behöva slita ut våra kroppar med felaktig belastning

Har läst nästan alla inlägg nu och måste säga en sak,
Alla hästar kan/får ofta försltningsskador och dyl om dom körs i stenhårdträning och tävlas även stora hästar med både stora och små ryttare så egentligen kan man väl inte använda de emot att rida shettis om man är lång…?
kan man balansera upp sig bra på en så liten häst om man är lång så är det nog inga problem att skritta och trava lite 2ggr i veckan det har jag svårt att tro skulle kunna ge några allvarligare men för hästen.
Däremot om det är en unghäst kanske man ska tänka en gång extra ..
#39 läste du inte allt i mitt inlägg (#30)? du kommenterade det väl? Du skrev att en ryttare med perfekt balans (om jag förstod dig rätt) sitter bra och utan att tappa balansen nån gång? någn sådan ryttare finns inte. den balansen finns inte. alla stör sin häst ibland.
det som följer är föslitningsskador och sämre balans för ponnyn/hästen.
// Alexandra
# 44
Ja bara det inte är för långa ryttare

#47 det finns fler fel man kan göra och ett onödigt är att vara för lång och om vi var mer rädda om våra hästar skulle dom leva friska längre.
#43 & #45 Nej, vi rider ju som sagt på hästarna för våran skull dem tjänar ju inget på det, men därför ska man väl anpassa så att vi är så försiktiga och snälla mot våra hästar vi bara kan för att minska belastningen och slitningen på hästen?
Det e ju samma sak med en sadel, en fel anpassad sadel kan ju skada och t.o.m förstöra en hästs rygg, visst man kanske kan rida i den i flera år, men då kanske hästens ridbarhet håller 5-10 år mindre, samma med en för tung eller på tok för lång ryttare.
Vi rider på hästarna för vår skull och ska därför göra detta på bästa möjliga sätt för hästen!
#35 Jag fattade ts som att det inte är hon som äger den
därmed kanske hon inte kan påverka att den står i "skogen".

#42 De får tävla hoppning t.o.m det år de fyller 13år och dressyr t.o.m 14år. 
#51 det var jag som skrev fel ålder först tror jag =) hade för mig att det var 11 år på b-ponny. tack att du rättade till mitt lilla fel där =)
// Alexandra
även om ponnyn klarar vikten kan längden bli jobbig. minsta obalans kan bli stor påverkan på en så liten häst. Ett tips är att din vän t ex cyklar brevid med shettisen. om det funkar :D
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Kan inte se att de tjejerna på filmen jag la in är för långa och sitter och vinglar på hästarnas ryggar. De sitter fint och lugnt och inget tyder på att hästarna ser ut att ha svårt att bära dessa ryttare.
Däremot har jag sett när ryttare är allt för lång för sin häst / ponny. Då ser man det också och det är tydligt, eller som då ryttarna är klart för tunga på på sina hästars ryggar. Det ser man mer och mer av. Då lovar jag att det syns. Då svider det ont i en att se dessa hästar med dessa ryttare.
#54 på den större ponnyn tycker jag att det ser ok ut men att sätta en så lång ryttare på en liten shettis är i mina ögon bara fel(!) ska man rida så ska man göra det på en häst som passar både längd- och vikt-mässigt! sen så skulle jag kunna tänka mig att den shettisen kan få rejäla förslitningsskador i framtiden om den inte redan har det. tjejen har väldigt ojämna stigläder, det var väl någon annan som kommenterade just det tidigare? om inte det påverkar hästen så vet jag inte vad(!) ska man ha shettis så visst ha shettis då men är du längre än en normalstor 10åring så kan man ju faktiskt köra den! det är inte ok att riskera hästens hälsa bara för att det är kul att rida ponny!
jag själv har en gammal ridskoleponny. han är c-ponny och blandning mellan fjording och new-forest, två väldigt viktbärande raser. honom rider ja inte mer än kanske en gång per 6 månader! jag anser mig själv vara för stor för honom (jag är 160 och väger ca 60). det är två små systrar som ride honom för mig istället
// Alexandra
Lite för lång är en sak. T ex när jag var ca 165 cm red jag en maxad c-ponny. kanske var lite lång men inte farligt tkr jag. jag red den ponnyn bara ca 1 dag i veckan. därimot en ryttare på 160 - 170 kan inte rida en shettis!
#56 kan tillägga att det var en viktbärande fjording ;)
Vad det gäller den här ryttaren på shettisen så red hon de sista 100 metrarna på denna ponnyn. Hon är ingen van ryttare utan var med sina vänner för att få rida den sista biten. Hon tog ner stigbygeln för att komma sig upp, sen gick hon iväg. jag såg det, men eftersom det bara var de få metrarna så lät jag hennes bero i den ställningen för det var ju inte tal om att det skulle ridas, utan nu var de på ingång hem. och baktanken låg där i mig i undran hur det måste kännas.
Så När jag knäppte av filminspelningen så kunde jag inte hålla mig, utan frågade henne då om hur det var att ha suttit så som hon gjorde. Hon sa själv då att det var inte bekvämt. så mer allvarligare än så var det inte.
att svanskappan inte var påsatt var för att de inte hoppade den dagen. Den sätts på när de ska hoppa eller rider i skogen över stock och sten.
De här dagen tog bara en kosetur ut med hästarna som är = ren skrittur då de hade med sig en som gick brevid.
#58 är den lång för att hon ska komma upp hoppa hon ju upp från fel sida (?) :S
# Tjejen som rider lilla shettisen är ingen van ryttare.
Och vem bestämmer från vilken sida man går upp på en häst. Själv går jag upp från båda sidorna, beroende på situvation.
Att hon valde att ta ner stigbygeln var väl mera för att likna andra som går upp på hästryggen på så vis. Är det något som är underligt med det
#60 ja men dem flesta hoppar ju upp från hästens vänstra sida och även så man får lära sig göra det så konstigt att dem valde "fel" sida bara tycker jag…
Själv använder jag pall eller stol för att spara på hästens rygg ;)
men men, kanske kan släppa det nu då det inte har nåt med tråden att göra ;)
Jag är 161 cm lång och väger visserligen ganska mycket mer än 50 kg, men jag skulle aldrig få för mig att sätta mig och rida på min shetlandsponny. Hon kan ju följa med gåendes bredvid med shetlandsponnyn eller tömköra med. Om ni ändå bara ska göra det två gånger i veckan och ponnyerna inte är så mycket ridna innan blir det förmodligen ändå mest skritt i början.
lurvponnyn.vimeddjur.se
TS: Som jag sade tidigare så kan du rida men shettisen i ett grimmskaft, och när den börjat få lite kondis (lagom till när snön kommer) så kan ju din kompis tolka efter shettisen! Men då måste ni ju givetvis även ha tömkört lite inan med, något som din kompis kan göra ibland =)
Hakuna matata!
#58 varför behövde hon ta ner stigbygeln för att kunna sitta upp? att ta upp foten till en stigbygel på en shettis är ju inte värre än att ta ett trapsteg om man är så lång?
// Alexandra
#61 Man BÖR hoppa upp från båda sidor för att inte snedbelasta hästen. Så att alltid hoppa upp från vänster sida (eller höger med för den delen…) är inget man ska göra. Men oavsett bra eller dåligt - vad hade det spelat för roll vilket sida man hoppa upp på…?
Hakuna matata!
#65 jo det vet jag om, som sagt använder jag pall så för mig spelar det ingen roll.
Men har jag med en kompis lär jag dem från vänster sida på samma sätt som jag lär dem hur dem ska hålla tyglarna, hur dem ska styra och bromsa och skänkla, jag lär dem gunderna på samma sätt som jag fick lära mig dem när jag började på ridskolan.
# 66 Förlåt mig nu, men nu är du på en sandlåda nivå !!
#67 ?
jag å #65 pratade om hurvida man hoppar upp från olika sidor, att det belastar hästen rygg om man jämnt hoppar upp från samma sida osv?
Och att jag brukar lära mina kompisar på samma sätt som jag själv fick lära mig grunderna.
Vad är det för fel med det?
Att du valde att inte göra så är väl en annan sak?
Och jag skrev till dig att vi kan sluta diskutera det här nu men då kom #65 och jag ville svara henne…
Stackars alla Islandshästar, westernhästar, spanska hästar osv som alla ofta rids av långa ryttare. (Blanda nu inte in vikten igen.Det är en annan fråga).
Enligt AGRIAS skaderedovisning är det just dessa raser inkl russ och shettisar, som är de mest skadefria raserna.
#69 det är en himla skillnad på att en lång person rider en Quarter eller paint jämfört med en lång person som rider shettis(!)
säg en shettis på 1,0 m med en ryttare som är 1,50-1,60 och gemför det med en islandshäst på 1.40 med ryttare på 1,70-1,80? På shettisen och dens ryttare är det mycket störra längdskillnad än hos islandshästen och dens ryttare. lite svårt å förklara exakt hur jag menar men poängen är att det är lättare för islandshästen att balansera upp en ryttare som är 40 cm högre än sig själv än för en shettis som ska balansera upp en ryttare som är 50.60 cm högre än sig själv.
// Alexandra

Vi köpte en nostalgibil i somras och då kom vi att snacka häst då både hon och jag gillade hästar och hon var aktiv islandshästryttare. Jag fick mig en lektion i hu viktigt det är att inte ha för stor ryttare och att dom hästar som män långa kvinnor ska rida det är som stora D-ponny och upp.
Jag fick mig också en lektion i att människan har blivit längre och inte islandshästen så vissa ska inte rida islandshäst för dom är förstora och att det bara är dom oseriösa stallen som inte har längd och vikt gräns på hästarna.
Så även där går meningarna i sär, som flesta jag vet som rider islandshäst är väldigt lagom till sina hästar även om det skulle vara en annan ras.
Samma gäller shetlandsponnyn, dom flesta är inte för långa som har vett att inte rida då 
Ojoj här blev det världens diskussion :p
Jo alltså jag vet hur konstigt det här låter men detta är helt enkelt speciella omständigheter och hon ska bara skritta och trava i skogen. För mig hade jag gärna lätt den istället men nu är det så att denna tjej är 16 som jag men har inte samma genuina hästintresse, hon vill rida inte gå. Och hästarna behöver verkligen motion och får inte jag sällskap till stallet vågar jag tyvärr inte åka dit nu när det börjar bli mörkt och jag vill verkligen verkligen ta hand om "min" lilla polle annars står hon bara i hagen :(
Så min fråga är, (hästen är föresten 105 cm) KAN hon rida den i skritt och trav på skogsturer utan att hästen får några skador av det?

#72 jag tycker inte en 4 årig shettis på 105 cm ska behöva bära en så stor ryttare ens i skritt. Den har inte muskler och är dessutom fortfarande väldgit ung (växer fortfarande) jag hade varit orolig för ponnyns hälsa i längden. Tyvärr…
#7 varför inte rida själv?
#72 Kan du inte enbart åta dig hästen på helgerna under den mörka tiden? Så får ägaren ta vardagarna om hon går med på det.
Nej jag tycker inte det är ok ens i skritt.
#74 Det har hon ju förklarat i flera inlägg.
#75 ja men liksom hästen hittar ju hem själv om det skulle vara så är det mörkret ja rid innan det blir mörkt?
#76 Jag tror hon menar att hon inte vågar åka dit,
inte bara ridningen. Sen att avstå mörkret på vardagar är inte alltid lätt då det kan vara mörkt före 16,00.

#72 har man ett genuint hästintresse då tycker man allt är roligt utom att överbelasta hästen. Det är så mycket kul man kan göra med dom små, allt från klick träning till tömköra/köra

#78 men alla har ju inte ett genuint hästintresse, endel vill bara rida. får inte dom göra det då? måste man älska allt med hästar för att få vara med dem?
menar rent generellt nu. tycker inte ryttaren det handlar om i tråden bör rida shettisen med den längden.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#70 det är en himla skillnad på att en lång person rider en Quarter eller paint jämfört med en lång person som rider shettis(!) Varför det? Det är väl inte rasen som avgör om ryttaren är "för lång" eller inte.

#79 det blir bara så fel, om man måste rida och inte kan tänka sig göra annat om man är för stor. Har man ett genuint intresse så är det hästen inte att åka på den om är det viktiga.
Jag tycker som sagt att det inte är lämpligt att rida och det finns så mycket annat kul man kan göra med hästen 

#81 en lagom ryttare som bara vill rida, inte för stor utan lagom, som saknar ett genuint hästintresse. tycker inte du att den personen ska få rida då? måste man älska allt med hästar för att få rida?

Nu är det ryttare i #0 vi diskuterar och en förstor ryttare ska inte rida hästen hur stor vilja den ha för att just få rida så har man vissa skyldigheter mot djuret också.
Ordet lagom finns inte i denna trådens startfråga och ryttare #0 skulle ju mycket väl kunna rida den stora hästen också = dom turas om med markarbetet med shettisen, då får båda rid och båda ha kul med den lilla hästen.
Quarterhäst, 152 mkh, ryttare 170-180: ryttare är 18-28 cm längre än hästen.
Paint, 155 mkh, ryttare 170-180: ryttaren är 15-25 cm längre än hästen.
Islandshäst, 135 mkh, ryttare 170-180: ryttaren är 35-45 längre än hästen.
Shetlandsponny, 90 mkh, ryttare 170-180: ryttaren är 80-90 cm längre än hästen.
Asså lite för lång för sin häst är många, men på shettis är man inte lite, ang vad jag tycker om att långa rider islandshästar håller jag tyst om…
Sen är man väldigt lång är det väl ganska dumt att skaffa en liten häst om det finns större inom samma ras?

#83 Du skrev precis vad jag tänkte på! (Alltså varför inte turas om med att rida den stora och gå med den lilla? :)
Jag har suttit på ungarnas shettis på 107cm (jag är 156cm, 50kg) barbacka nångång, trots att jag anser mig ha ganska bra balans så blir det vingligt och känns heeelt fel! Det kan omöjligt vara hälsosamt för en liten häst att ha en på tok för stor ryttare på ryggen i längden.

#83 du fortsätter slingra dig som du gjort tidigare i tråden ser jag…

#89 helt rakt HON SKA INTE RIDA A-PONNYN HUR ROLIGT HON TYCKER DET ÄR SÅ ÄR HON FÖR STOR en C-ponny eller större går aldeles utnärkt att rida
#14 de är inte alls syng om en häst bara för att ryttaren är lång om man sitter stadigt går de gätte bra.
de är där emot syng om hästen om den rids av en som är 120 och väger 60 kg. För mig spelar inte längden rol utan vikten. tycker man inte ska va för tung. men om man är lång och ska rida shätisar så bör man va väl balanserad är man de är de lugna puckar
#7. Alldeles för ogämna stigbygglar för att över huvutaget rida shetisen och knäpa svanskapan skulle jag rekomendera.

#87 antar att du hänvisar till mitt inlägg… och det är fortfarande inte det jag skrivit något om. om du läser mitt första inlägg så skrev jag: menar rent generellt nu. tycker inte ryttaren det handlar om i tråden bör rida shettisen med den längden.
Alltså: jag tycker inte att ryttaren i tråden bör rida shettisen. MEN jag tycker inte hon gör fel om hon inte vill promenera med hästen, utan hellre stannar hemma eller något annat valfritt! man måste inte älska att leda en häst i skogen för att få rida anser jag.

#89 det är helt friviligt att promenera med hästen MEN hon ska inte rida, men måste tänka på den långsiktiga belastingen på hästen.
Vad och om hon gör något med ponny är upp till henne, ett genuint hästintresse ger inte access att rida för små ponnys.
Det var dig jag menade vände mig till bara på 6:an 
#84 Det var inte det jag menade.
#84 Det var inte det jag menade.
#91 vad mena du då?
Du skrev "Det är väl inte rasen som avgör om ryttaren är "för lång" eller inte." och jo det är det, då man oftast bara är lite för lång för en paint tex men ganska mycket för lång för tex en shettis.
#93 Jag menade inte någon speciell ryttarlängd. Jag menade att t.ex. 30 cm längre ryttare på en häst är 30 cm längre oavsett ras.
Ex. 160 ryttare russ 130 cm
170 ryttare Islänning 140 cm
osv
#34 ja men jag tog genomsnitts längden på dem häst raser du nämnde med dem "längre" ryttarna.
Och då fick du en skillnad i storlekarna, är jag 180 köper jag ju inte den minsta painten jag kan hitta liksom utan sattsar på en på 160-165.

#94 om man ser det i % så blir 30 cm mindre ju större häst
30/100=0,3 ryttare på 130 häst på 100cm
30/150=0,2 ryttare på 180 häst på 150cm
45/150=0,3 ryttare på 195 häst på 150cm
ska man räkna vidare
65/100=0,65 ryttare på 165 häst på 100cm
97,5/150=0,65 ryttare på 247,5 häst på 150 cm
jag tror till och med du skulle reagera 
Okej hörrni som säger att vi kan turas om att rida den stora hästen. Det är så här att hon är lite ** i huvudet och det är inte smart att sätta vem som helst på henne. Jag känner den här hästen det är därför jag rider den. Jag rider den för att han ska utvecklas osv. Det är en fd travare. Jag har verkligen ett enormt stort hästintresse men vågar inte åka till stallet då det är en km lång väg genom skog utan belysning man måste gå. Jag är super mörkrädd.
Så såhär är det, antingen rider hon shettisen och jag rider stora kusen några dagar i veckan eller så kommer ingen rida hästarna, för jag vågar inte åka dit själv. Dom kommer då få stå på lösdrivt och aldrig lämna hagen. Och min kompis kommer inte vilja leda shettisen hon har inte mitt hästintresse hon vill rida inte leda. Och om jag ska få sällskap måste jag övertala henne att rida shettisen.
Men jag har pratat med ägaren nu som förövrigt inte är speciellt hästintresserad verkar det som, men hon har sagt okej till detta eftersom hon vill ha hjälp med hästarna som annars bara kommer få stå. jag vet inte vad som är bäst, inte motionera alls (och inte heller blir borstad och ompysslad), eller att bli riden och ompysslad med en för lång ryttare.

#97 Jag tycker hästar ska få aktiveras och det är synd när dom bara står men för shettisens del och hälsa tror jag ändå det är det bättre alstrnativet. En så stor ryttare kommer bara ge framtida förslitningsskador och till och med ev ett kortare liv.
#97 Tycker inte att en förstor ryttare ska rida på shettisen oavsett om det bara är få gånger. Tänk på hästens bästa för guds skull.
Bättre att den inte blir riden alls som #98 säger.. även om det är synd att den får stå.
~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~
Kan du inte fixa en mindre kompis som kan följa med dig och rida shettisen?
#97 har inte ägaren tillräkligt med intresse och/eller tid för sina hästar så bör hon kanske fundera på att sälja eller hyra ut dem på heltid istället för att låta en stor ryttare rida en liten shettis…
// Alexandra
som sagt vikten är det inga problem med!
#101 Ägaren kommer inte sälja dom :p

#103 då mår dom bäst lite halvvilda på lösdrift, eftersom nu också ryttaren på 250 förlåt 165 cm inte är så duktig att hon kan rida varmblodet en stund……….så gissar jag att inte ens teorin om att hon kan sitta 100% i balans stämmer.
Du kan ju rida vår-höst då det är ljus på vägen så får hästen ledigt på vintern
Jag säger en sak, pannlampa å sjunga, eller prata i telefonen, hade en kompis som fick gå genom kolmörker å var mörkrädd, hon hade pannlampa och sjöng, ibland ringde hon mig å så babbla vi igenom hela hennes promenad ;)

(gillar)
#105: Fast är man verkligen rädd så hjälper det inte mycket.
Bara att inse att tjejen inte vågar gå till stallet själv, har full förståelse för det.
TS kanske kan fråga ägaren om den kan hämta henne vid början av vägen om sedan skjutsa henne tillbaka när hon är klar?
En km är inte så långt, och två dagar i veckan är inte så ofta. Skulle jag vara hästägare (och ha körkort..) skulle jag se det som en bra lösning. Ägaren får hjälp, och TS får hjälp till att hålla på med hästar.
TS>> Din kompis bör inte rida shettisen, den är bara unghäst så är den överhuvudtaget inriden?
Din kompis har uppenbarligen inte den ridvana som krävs för att kunna balansera sig korrekt på en så liten ponny, vilket kan ge skador som följd.
Men varför åker du inte upp och rider på helgerna istället? Då kan du ju passa på innan det blir mörkt.
Anars är nog det bästa alternativet att låta hästarna stå på lösdriften och inte bli ridna alls.

Håller med #108. Oerfarenhäst + oerfaren ryttare = inte bra.
Du kanske borde leta efter ngn som kan rida hästen under veckorna?
tänk dig att benen skulle nästan hänga i marken när någon rider en D-ponny, visst skulle man reagera då. Skulle ju inte se klokt ut.
Samma sak med shettisar, skulle ju inte se bra ut om man förstorade hästen ryttaren till D-ponny storlek ..
förlåt om jag lånar tråden, vad tkr ni om att en person skulle rida på en d-ponny ( 143-148) som är 174 cm lång och väger 65? (: Min kompis funderar på att köpa en d-ponny..
Ursäkta man hon är inte oerfaren!? Hon har ridit i typ nio år och rider förmodligen lika bra som dom flesta här inne. Hon rider typ alla hästar hon sätter sig på í jättefin form.
Anledningen till att hon inte vill rida den andra hästen är för att hon var med om en ridolycka och har blivit skrämd därför gillar hon inte att rida hästar på 165 + och denna hästen är dessutom bråkig och bockar o stegrar en hel del.
Hon har alltså UTMÄRKT balans och är även lindansare och då kan man hålla balansen.

#111 skulle du sätta en ryttre på 247,5 på en häst som är 150 cm?
Sluta vara egoister och låt hästarna var på lösdrift tills det kommer någon som vet vad som gör utefrån hästarnas bästa.
#110 beror på hur hästen är byggd men vikten borde inte vara nåt problem, längden är jag dock tveksam till, måste nog nästan se dem ihop för att avgöra det ;)
Men borde funka :)
#113 hon vill ha en lite krafftigare D-ponny,
#112 det var det jag försökte komma fram till i kommentar #110 men hittade inte dom rätta orden ;)
#112 För skogsridning barbacka i skritt om ryttaren inte väger mer en 65 kg och hästen inte verkar irriterad så jo varför inte.
Men hur som helst det jag skrev i inlägg 111 var inte någon argumentation för att hon ska rida hästen, jag har genom att lyssnat på er insätt att det kanske är bättre att dom står, och annars har vi kanske lyckats fixa fram en annan sbetydligt större häst :)
Det jag menade i inlägg 111 var att hon inte var en dålig ryttare, för det var flera som skrev det och det har dom ingen aning om, bara för att hon inte vill rida den stora hästen betyder det inte att hon är en dålig ryttare!
Men tack för alla svar :)

#111 Du har inte nämnt ngt vad jag har läst om hur duktig ryttare hon är, men däremot att hon saknar genuint hästintresse - vilket är lika med, för mig, att hon är riktigt rutten (har aldrig träffat ngn utan intresse för hästar som har hållt på med dom).
Jag tkr du borde skaffa medryttare till hästen iaf, så att den får komma ut även i veckorna.
# Hon är rid och inte häst intresserad.
Det är inte min häst, det får ägaren fixa men jag tror det är rätt svårt. :p
#117 vadå rid men inte hästintresserad? de e ju hästar hon rider. utan häst ingen ridning… ursäkta men det låter verkligen jättedumt(!) hon tycker alltså det är kul med ridning men gillar inte djuren som gör sporten?
// Alexandra
# 118 Visst kan man ha ridintresse mn inte hästintresse. Fördomsfullt måste jag då tyvärr säga att det är vanligt bland killar inpm hästsporten. Många (absolut inte alla) killar (och ibland även tjjer) har hästen som ett tävlingsredskap. De tar hand om hästen på samma sätt som en rallyförare. De tävlar och någon annan tar hand om skötseln.

I mitt kontak nät finns 4 "killar" som håller på med hästar alla fyra gillar fixandet också samt älskar hästar som djur, en av dom fyra rider inte utan är enbart hästskötare åt sin fru (stalltomte)
Jag ser ingen könsskillnad när det gäller att gilla djuret eller bara ha ett redskap till att tävla med.
Hur som om man bara gillar att rida så ger det inte rätt att göra sönder djuret/redskapet, vilket tyvärr är väldigt vanligt.
#120 som jag skrev: "många men inte alla". Jag känner också killar som pysslar md sina hästar men då andeln tjejer som pysslar med sina hästar är större (antalet utövare är ju större som hobbyridare) än antalet killar (som oftare syns i tävlingssammanhang. Försök förstå vad jag menar. Det går naturligtvis att vända på allt man skriver här,om man vill.
#121 jag tror jag förstår vad du menar. Bortskämda rikemanssöner som får de finaste hästarna för det dyraste priset, rider och slänger över "skitjobbet" på någon stackars hästskötare. Men det finns nog lika många tjejer som gör så…
Sen om du menar proffitionella ryttare på nationel och internationel nivå så är det ju faktiskt deras jobb att träna och tävla hästarna. För att hinna med det måste dom få hjälp med stallskötsel. Men som väl är så finns det dom ryttarna som tar sig iaf lite tid varje dag att pyssla om sina hästar även på den nivån =) Ta Svante Johansson t.ex. Han älskar verkligen sina djur den människan ^^
du får säga om jag förstod fel
// Alexandra
#122 Visst är det så jag menar men också att om man tittar på elitnivå så är det tjejerna som är hästskötarna medans de som tävlar är män. OBS!!! En STOR generalisering men ävan om det är på väg att ändras så är det fortafande mycket så än i dessa dagar. Och det gäller ALLA hästsporter, inte bara hoppning och dressyr utan jag räknar även in trav och galopp. Islandstävlinngar och western är jag inte så insatt i så där törs jag inte uttala mig om hur det ser ut på tävlingsarenorna.
#123 Håller med det är tyvärr så det ser ut.
#123 men du får även tänka på att det ett arbete för dom inte ett intresse. i somras jobbade jag på ett äldreboende trots att jag inte hade något som helst intresse för det. Förstår du vad jag menar?
det har säkert börjat som ett intresse men tävlingarna har för elitryttarna blivit blodigt allvar. många skulle inte kunna få sitt liv att gå runt om de inte fick prispengar och det får man bara om man är bäst. bäst blir man om man har de bästa hästarna och det är nog ett tufft jobb att få tag i dem. men tror säkert att det finns många i den världen som fortfarande pysslar lite med sina hästar. =)
// Alexandra

det är kärleken och om tanken till hästen som räknas, om jag tävlar och lämnar över hästen till häst skötaren så betyder det inte att jag inte har full koll på att den mår bra och har det bra. Har man inte koll på hur hästen mår då kan man inte heller få en häst som presterar topp.
Men jag vet vissa som bara vill rida och inte har någon känsla för djuret, det är fler kvinnor än men (men känner jag bara till en) men denna skillnad är nog beroende på att fler kvinnor rider.

Nejmen hejsan jag är ryttaren ni diskuterat nu i typ 100 inlägg.
HAHAHA. Det var roligt att läsa.
1.Genuint hästintresse. Jag slutade rida regelbundet för vad är det 1,5 år sedan, detta pga att stallet jag red på låg på tok för långt bort! Det var dessutom väldigt dyrt att rida där. Jag hatar den närliggande ridskolan, dom är alldelles för affärsinriktade och det är dålig stämning i stallet.
Har dock varit på ridläger varje sommar sen jag var 8-9 och älskar det :D
2.Det är väl solklart att jag är för lång. Egentligen. Men tror inte det är något problem, kommer varken rida länge eller hårt. Det är ju en unghäst dessutom och jag är inte dum i huvudet.
3. Jag är inte lindansare! xD
Och nu har jag 2 frågor!
Visst är det väsentligt bättre att rida med sadel? Kan nog få köpa en begagnad westernsadel för shettisar som väger under 1 kg, tror ni det är ett bra alternativ?
Och vad är ett bra sätt att motionsträna en shettis från marken? Har INTE tillgång till en ridbana. Vi jobbar på att hitta en glänt i skogen där man kan longera men hittills är det bara tätskog överallt xD
#127 va bra att du skrev =) då får nog alla här lite mer perspektiv på saker och ting.
Jag tycker fortfarande att det är fel med en så stor ryttare på shettis. det står jag fast vid. och visst på vilken häst som helst är det bättre att ha sadel än att rida barbacka då vikten blir mer jämt fördelad då. men då ska man ha en sadel som passar och det vet maninte innan man provat sadeln. men varför inte tömköra? jag tycker verkligen inte att du bör rida shettisen. du är för stor för den. jag rider inte ens min c-poony längre för jag känner mig alldeles för stor för honom. och då är jag endast 160cm. =/
// Alexandra

Alla verkar ju ha väldigt olika åsikter om man bör rida shettis eller ej om man är vuxen (jag är ju som en vuxen i kroppsform då jag nästan växt klart). Läste om en gubbe som vägde 100 kg som typ ridit sin shettis flera mil? o:
#127 Med din längd tror jag det är svårt att få plats i en western sadel anpassad för shettis.
Promenader och tumkörning är utmärkt, dock skulle jag inte longera. Men hoppas du inser att det inte är viktigt att rida ponnyn.
#129 Ja det finns folk till allt
Nej, jag skulle inte rekomendera det.
Make pasta, not war.

Varför tror du det är svårt att få plats i en western sadel? För långa ben?
Varför inte longera? Hästen behöver få upp kondition och galopperar snabbt som attan så jag orkar inte springa med någon längre bit.
Vi ska köra in henne (finns en sulky). Men hon är för tjock för selen haha!
Ja jag tror benen blir för långa.
Longera skall man göra så sällan som möjligt då det sliter mkt på hästen.
#134 inte med en shettis på väldigt stor volt och inspänningssystem ;)
men underlaget MÅSTE vara bra
// Alexandra
#135 Varför skulle det inte slita på en shettis likaväl som på en stor häst? Menar ju likvärdig volt, inte att shettisen går på typ hela paddocken.

#129 den manen hade med sin shetis som packhäst när han var ute och vandrade och skadade sig, ponny klarade att bära och rädda honom till närmaste by. (det var längesen) men så sensationellt att det skrevs om den tåliga ponnyn.
Varför vill du utsätta denna ponny för att bli riden regelbundet av en för lång människa som inte behöver hästens hjälp i en nödsituation?
#136 shettisen är mindre och böjer sig inte lika mycket så det sliter inte lika mycket som på en större och dessutom tygnre häst.
// Alexandra

Finns ingen paddock!
Visste inte heller hela storyn om mannen med shettisen, stod bara någonstans att en man som vägde 100 kg ridit en shettis flera mil.

#138 man longerar oftast automatiskt på mindre volt när man longerar en mindre häst, sen är shetisen en tung häst det är ett kallblod med leder som är dimitonerade för just shetisens storlek.
Väldigt vad dessa små hästar är missförståda och överutnytjas, vad ar det för fel att köra dom och låta små barn rida?
Shetissen är i grunden inte en ridhäst den användes till att dra tunga lass med kol i gruvorna, det är det dom är riktigt bra på att bli körda.
Det är ju vitsen med att avla olika storlekar på häst vi har små ponnys som barn kan rida och vi har stora hästar för dom som är stora, hästar finns mellan 1 meter till 2 meter, rid då en lagom häst 
#140 jo men jag tänkte på en stor volt då förståss =) skulle aldrig falla mig in att minska volten bara för att hästen är mindre. sen visst att det är ett kallblod men de är inte lika tunga och det blir inte lika stor belastning på deras ben… men visst är det inte bra tt endast longera. det har jag heller inte sagt. jag sa bara att det inte sliter lika mycket som på en stor häst och jag skrev även att man bör ha inspänning om man överhuvud taget ska longera just för att man ska slita så lite som möjligt på den. sen så är det självklart bättre att köra ponnyn för som du skrev är det det den är byggd för =)
// Alexandra
#141 jag förstår inte alls hur du tänker här. Om du jämför hästars tyngd så måste du ju även ta i beräkning hästens storlek.
Naturligtvis blir det lika stor belastning på shettisens ben som på ardennerns ben, eller brukar du ofta se shettisar med samma storlek på benen som ardennern??
#142 jag får nog ta å inse att jag tänkt lite knasigt =/ vet faktiskt inte riktigt hur jag tänkte…. vad gäller storlek och vikt och belastning så erkänner jag att jag förmodligen har fel. Alla har vi att lära ifrån varandra =)
// Alexandra
#142: Det stämmer inte.
Exempel: Två hästar har samma proportioner och den ena väger 200 kg och den andra 800 kg.
Om den som väger 200 kg har tvärsnittsarea på knäleden 10 kvadratcentimeter, har den som väger 800 kg tvärsnittsarea 25,3 kvadratcentimeter.
För den lilla hästen blir belastningen 200/4/10 = 5 kg per kvadratcentimeter.
För den stora hästen blir belastningen 800/4/25,3 = 7,9 kg per kvadratcentimeter.

#144 var får du alla siffor ifrån? Det räcker att ändra tvärsnittsarian och/eller tyngden lite så blir det lätt samma värdden
Den lilla hästen är byggd för sin tyngd och den stora för sin, det är liksom rätt logiskt.
Det är ett exempel avsett att förklara att OM hästarna har har SAMMA proportioner blir det så här. Om hästarna inte har samma poportioner, blir siffrorna annorlunda. Sambandet är att hästens massa ökar kubiskt i förhållande till storleken, medan diametern på benen bara ökar kvadratiskt. Den stora hästen i exemplet ovan skulle behöva har tvärsnittsarea 40 kvadratcentimeter för att få samma belastning per ytenhet som den lilla.
De mest hållbara ridhästarna brukar ligga runt 155-165 cm, just för att större hästar av motsvarande typ ofta inte har proportionellt sett grövre leder och därmed får större belastning per ytenhet. Man kan inte räkna med att varje häst är "rätt byggd för sin tyngd", så som människor har lagt sig i och byggt om dem. Det är därför en del räknas som viktbärande - de har större leder och kraftigare rygg än de behöver för att bära bara sig själva, så de klarar den ytterligare belastningen av en tyngre ryttare.

#146 det är därför vi premierar våra avelsdjur, det så att man tar hänsyn till hållbarhet vi premiering, till skilnad från hundar
#147 Men håll med om att t.ex halvblod, fullblod och araber har smalare ben (och leder) än t.ex russ, islänningar och shettisar i förhålland till sin storlek. En av anledningarna till att man inte enbart kan gå efter hästens höjd.
Tycker Agrias skadeöversyn på olika raser talar sitt tydliga språk i detta fall.
Länk
Agrias skade- och sjukdomsstatistik (procent risk för minst en skada och år):
Halvblod 21,9
Svenskt halvblod 16,8
Halvblodskorsning 10,8
Engelskt fullblod 19,7
Arabiskt fullblod 10,2
Andra korsningar 9,9
Varmblodiga travare (EJ AKTIVA TRAV) 7,4
Korsningsponny 11,4
Connemara 10,6
New forest 10,0
Welsh 7,3
Ponny-ras ej angiven 5,5
Russ 4,6
Fjordhäst 3,9
Shetlandsponny 2,4
Islandshästar 5,6
Nordsvensk travare (EJ AKTIVA TRAV) 4,7
Nordsvensk brukshäst 3,5
Ardenner 2,8

#148 samtidigt får man ta i beaktning att det finns många halvblod så det är kanske därför de står i topp?
#149 Det är ju inte antalet som räknas, utan någon form av procentuell uträkning. Då spelar det ingen roll om det är 1000 eller 10 000 individer.
Hakuna matata!
#149: Tillägger att man kan ju även lägga till vad de används för. Halvblod tävlas ofta, är ofta i träning, står ofta i små hagar utan att kunna röra sig fritt, hoppas antagligen oftare än andra raser m.m.
Det behöver inte sitta i rasen, utan även användningsområdet.
Och halvblodsägare kanske ofta tra ut veterinärer för småskador är t. ex. travhästägare och skogsmullehästägare gör?

det där avspeglar hur dom används eller inte används 

#150 deras statistik baseras av något och är knappast taget ut tomma luften.
#151 Det finns nog inga som tar ut veterinärerna så ofta som travtränare. Så där resonerar du fel. Ingen travare är dock med i statistiken förutom russ och shettisar.
#152 Nycket löjligt sagt.
#153 Procentuella beräkningar ger större utslag ju färre individer som finns med i beräkningen. Och andelen tävlande halvblod är säkerligen inte större än andra raser. Hoppning är väl inte den enda grenen som finns. Ponnyer om några tävlar väl i så fall i hoppning.
Halvblod och fullblod är ju bra tävlinghästar inom dressyr, hoppning, terrärg ridning, distans osv, så vill du ha en tävlingshäst å tävla på hög nivå köper man ofta någon av dessa raser.
Du köper inte en ardenner för att hoppa 1.10 (vilket ändå är ganska lågt om man tävla med häst)
Jag tror denna statestik vissar klart å tydligt att det till stör det beror på vad man använder hästen till.
"Halvblodstyper" (SWB, KWPN, hannover, oldenburg och allt vad de heter) avlas avsiktligt till att bli lättare i typen, med längre och slankare ben med proportionellt sett mindre leder, vilket gör att de blir allt mindre hållbara för "vardagsridning". Alla vill föda upp skitsnygga hästar med extrema rörelser och stort genomtramp, "födda i form" - och de håller inte att ridas på för vardagsryttare, som inte alltid kan ta dem hela vägen från den hyfsade till den perfekta formen. Den stadiga halvblodstypen med härliga grova leder är inte modern längre. Detta är ett stort problem för ridskolor - var ska man hitta robusta hästar som inte får inflammationer/pålagringar i frambenslederna efter några månader eller år?

#156 tyvärr går hästaveln som hundaveln mot extremer där man "glömmer" funktion, avelsföreningarna arbetar för korekta funktionsdugliga och där med hållbara hästar.
Sen så saknar tyvärr många kunder kunskap om hästens korekta antomi och det gör extremer mer lättsålda, då kommer man mot hästar som tillbringar förmycket tid i sjukboxen.
man får iband känslan av att när man avlar och premierar sin hästar för att få ett kvitto på att dom är korekta att vanligt folk inte förtår värdet i att behålla hästens hållbarhet, genom avel
Alla vill föda upp skitsnygga hästar med extrema rörelser och stort genomtramp
#156 Dra inte alla över en kam, ALLA avlar inte alls på det viset!
Jag avlar shetlandsponnyer och visst, jag använder hellre de lite lättare typerna i min avel, det är en väg till mitt personliga avelsmål. Men jag skulle aldrig göra det på bekostnad av en sund individ.
Som halvbloden såg ut förr anser jag inte vara en korrekt bygd häst, med stora, grova kroppar och lååånga ryggar. Halvblodsaveln har tagit rejäla kliv framåt tycker jag iom lite lättare hästar med kortare rygg och större bärighet.
Än så länge har de flesta hästraser klarat sig undan den sk extremaveln som finns att hitta hos de flesta hundraser tex.
Den häst som extremavlas mest nu är i mitt tycke araberna. Men även där finns det folk som seriöst avlar för att få fram individer med hög hållbarhet inom samtliga grenar.

problemet är att vanligt folk inte vet hur en bra häst ser ut, stora leder behöver inte alls vara starka om inte vinklarna är rätt och ben möter ben rakt och korekt, hur många der det?
Vad jag foftar ser är att många köper samm extriör fel gång på gång och dom får ta bort sina hästar för nästen samma skador, hästar som inte är byggda för att hålla.
Hästar som går till ridskolor är oftast inte 1:a kvalité, det blir för dyrt i inköp om man ser det i det långa loppet så kanske det lönar sig men jag tror inte heller det för det går många vetrinär besök på skilnaden mellan 40 000 och 140 000, åter igen är det hästen som får betala. (inte sagt att 140 000 kr automatiskt är bättre)
Som köpare så skulle det lönasig att intressera sig för hur en bra häst är byggd och uppfödd, en bra häst i detta fall är en hållbar häst.
Som seriös uppfödare så kan man bara fortsätta att avla på sunda korekta indevider och hoppas köparna lärsig se hur en häst ska se ut. Annars så kommer vi snart hamn där hundraserna oftast är, kunden bestämmer marknaden.
men till skillad från hundar så är hästars utställing en bedömning av hästen använbarhet (steg) hållbarhet (extriör) så ni som går i häst-köpar-tankar åk runt och titta på utställingar se, lyssna och lär.

#159 Kan inte du skriva en kort artikel om hur en korrekt byggd häst ser ut, och vad man ska leta efter - fel som bra saker? Om du har tid och lust menar jag. Vore intressant för mig och andra som inte kan så mkt :)
kan du inte ta en bild när hon sitter på hästen så får vi se hur det ser ut?

#160 artikel
det skulle kunna fylla en hel bok och dom böckerna är redan skrivna
så prova med bilioteket, jag rekomederar ännu mer att åka runt på premieringar en sommar och bara lyssna, se och lära 
Asså jag säger man sätter sig inte på en häst som man har 10 cm kvar till marken på heller! Då är man ju helt dum i huvudet och själviskt som bara vill rida!
Jag är 170 cm och är osäker om jag vill köpa en D-ponny p.g.a min längd.
Att utsätta shettisen för den obalansen är idiotiskt, en gång IBLAND är kanske okej, om shettisen kan bära upp sig själv ink. en ryttare som är förlång. Men att rida 1-2 gånger i veckan så går man över gränsen.
Varför tror man annars att dom satt åldersgräns på att tävla Ponnies för? 
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
En shettis kanske väger 200 - 250 kg(?) beror ju lite på på hur hög den är och det vet ju inte jag
har hört att en häst kan bära ca 20 % av sin egen vikt (om hästen är normalviktig)
200/5 = 40
250/5 = 50
Så jag skulle säga max 40 - 50 kg ryttare på en shettis och max längd ca 130 cm om den ska rida varje vecka
därimot om den bara ska prova nån gång går det väll, men det är påfrestande för en häst/ponny att ha en för lång eller för tung ryttare.