Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 4186 ggr
Linnea
0

Onödiga spännen på täcke?

På mitt exemtäcke finns ett spänne vid manken. Det hänger bara där och det finns inget att fästa det i. Det finns ett likadant på insidan av täcket. Vad är dom till för?

Skynda långsamt så går det fortare.

MillaJ
0

är det hals på täcket?
Jag har 2 gissningar:

1: är det ingen hals på täcket är spännet där för att kunna fästa en

2: är det en fast hals på täcket är spännet där för att man ska kunna rulla bak och fästa halsen och lufta hästen :p

Elshira
0

Ja det är säkerligen för att fästa halsstycket =)

Hakuna matata!

Maja
0

Ja, de är till för halstäcket.

Linnea
0

Det har ett fast halstäcke med en rejäl resår runt nacken så det inte ska glida ner man kan alltså inte dra ner halsbiten till manken för då drar man sönder resåren.

Elshira
0

#4 Det är inte spännen för en ev tänkt magplatta (om du nu inte har en sådan med redan?) och att man ska kunna välja om den ska spänas på ut eller insidan?

Hakuna matata!

Linnea
0

Det finns en magplatta men den spänns inte i dessa spännen.. Den spänns fast i ett spänne mellan frambenen.

Tusen
0

Spänne för att fästa huva?

Linnea
0

Nej den fästs i resåren i nacken.

Elshira
0

Ja då får du helt enkelt ta en bild och visa oss så vi kan klura lite!

Hakuna matata!

Linnea
0

Okej ett sånt här täcke har jag. Spännet syns inte jättebra kanske men det sitter på manken.

Stephanie
0

Det är inte för att kunna "dra ihop" halsdelen eller så då? Tänkte eftersom det satt en likadan på insidan.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Linnea
0

#11 Läs #4

Stephanie
0

#12 Inte nödvändigtvis när täcket sitter på hästen tänkte jag Glad Snarare om det fanns nåt "packa ihop"-syfte med den.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Linnea
0

Nej jag vet inte varför man skulle sätta på extra spännen för det. Känns som att spännet på insidan borde skava när hästen ex rullar sig.

Elshira
0

Passar spännet på udersidan med spännet på ovansidan (dvs att de går att sätta ihop? Isf är det nog antagligen trots allt för att ta ner halsen på något vis.

Men är lite svårt att se vad för sorts spännen det är, du skulle inte kunna fota en liten bild med mobilen eller så bara så vi får se lite bättre? =)

Hakuna matata!

selfrejection
0

Spännet på insidan är ju för att fästa huvan, om man behöver en sån. Men det som är på utsidan på ditt täcke har jag aldrig sett förut.

Klasselover
0

Har exakt samma täcke, spännet på manken på översidan är till halstäcke, finns långa halstäcken till det här även om det har fast hals, för att överlappa varandra. Det ser till att ingenting kommer in under halsen. Jag själv har långt halstäcke till mitt eksemtäcke.

#15 Spännet på insidan är totalt onödigt, passar inte med det yttre och det går inte att dra ihop halsen iom att det är resår längst ut som drar åt, dvs du kan inte dra det ner över halsen, det är alldeles för smalt..

#16 Nej, spännet på utsidan är för halstäcket.. Det på insidan används verkligen inte till nånting.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Elshira
0

Det måste ju vara menat till någonting? Allt som görs och sätts på ett täcke kostar ju pengar, varför skulle tillverkana lägga ut det till "dekoration".

Det är någon funktion som vi missat helt enkelt

Hakuna matata!

Emma-J
0

En häst i stallet där jag har min häst har ett exemtäcke som ser ut typ så där. På hennes täcke är spännet på insidan till för att fästa en lång "rem" som sitter i huvan. Alltså tror jag den är till för att fästa huvan.

selfrejection
0

#17 På andra exemtäcken, som Jacson och Boett är spännet på insidan till huvor, som täcker hela huvudet på hästen utom mulen. Så jag antog att det var samma på detta täcke.

Alex
0

Jag skulle också tro att det är till för att fästa huva. Det finns som sagt flughuvor med hals, som man spänner fast nere vid det spännet. Sen är det kanske tänkt att du ska kunna välja att antingen fästa på in eller utsidan om täcket? Exempelbild på sån huva

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Elshira
0

Man kanske ska kunna välja att bara ha flugkuvan utan hals om man vill det? =)

Hakuna matata!

Alex
0

#22 Vad har det med spännena på täcket att göra? Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Klasselover
0

#22 Ja men då finns det ett spänne precis där halsen börjar ;) Spännet på insidan och utsidan är av olika storlek, går varken fästa i varandra eller fästa halstäcket i spännet på insidan..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Elshira
0

Jag säger bara att om man tillverkar något så sätter man ju inte dit onödiga saker efter som det kostar pengar. Så det har ju helt enkelt någon funktion som vi inte vet.

Maila tillverkarna annars ^^

Hakuna matata!

Odinn
0

Spännet på insidan är nog till en huva.
Min huva kan man spänna där inne, det kanske inte är så på alla. :)

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Rita-S
0

Vi har sådan täcke till eksemponnin i stallet. Huvan som hör till har ett spänne för fäste där uppe vid öronen, och en lång resår med spänne som skal gå på innsidan av halsen ner till spännet på innsidan vid manken, samt utsidan är för extra.hals om halsen skulle vara för kort. iaf enligt ridlärarn som visade mig detta vid första stalljour jag hadde.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Linnea
0

Så här ser huvan ut man kan inte se hur den spänns fast. Jag har ingen sån här huva själv.

#15 Det är såna spännen som man har på ridhjälmar.

Tusen
0

#28 Förmodligen är täcket förberett för olika typer av huvor samt för en längre hals.

Jag föreslår att du klipper bort de spännen du inte tänker använda.