Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2976 ggr
viktoria91
0

Ångor från näsan?!

Läste nyss att det var fel at klippa hästar för att den svettas hon sade att det inte var svett på halsen/magen på hästen utan utandningsånga från näsan. Det låter väldigt skumt tkr jag, någon annan som hört om det?

chade
0

vadå, så det som är svett är egentligen utandningsånga från hästen? xD

Små stjärnor lyser också i mörkret.

viktoria91
0

Precis!

chade
0

men gud. det tror jag inte alls på. man kan ju till och med känna på lukten att det luktar svett och inte något annat :P och jag tror knappast att hästar som blir jätte svettiga att det kan bero på lite utandningsånga :P

viktoria91
0

Håller med dig, hästar blir ju inte direkt svettiga av utandningsångan av att bara gå i hage heller vilket dem skulle bli då. Kul att bli idiotförklarad av någon som inte vet någotOskyldig

chade
0

se det såhär! hon idiotförklarade sig själv :P

viktoria91
0

Verkligen!Glad

Hon sa även att dem flesta knappt red sin hästar svettig på sommaren, finns en anledning att min ponnys smeknamn på sommaren är "svettboll".Flört

Lorita
0

Hästen, alla djur andas genom huden så att täcka en häst är inte speciellt bra + att ytan för D-vitamin upptag minskar mycket.

Täcka måsten man ju göra om man klipper

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

viktoria91
0

#7 Det vet jag=) men hon påstod att hästar svettades inte utan svetten var från utandningsångan, helskum människa!

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På vintern kan man se hur utandningsluften sätter sig i pälsen då den kondenseras. Möjligen är det de hon menar. Visst svettas hästarna året runt om de rids hårt, en del mer, andra mindre. Men då brukar det även synas mellan hästens bakben som då blir vita av skum. Utandnibgsluften lägger sig som n fuktigt filt längst ut på hästens päls. Vid riktigt kallt väder blir de aldeles frostiga.

viktoria91
0

#9 Hon menade att det var endast luften som dem annandes ut genom näsan och att hästar absolut inte kan svettas.

Tusen
0
Lorita
0

#10 då blandar hon ihop häst med hund, hund kan inte svettas

viktoria91
0

#12 Antagligen, väldigt dumt att idiotförklara andra när man inte har rätt fakta. =P

WornOut
0

#12 Men hundar svettas via tassarna va ? Typ trampdynorna?

Tusen
0
Zaphix
0

#14: Alla däggdjur har svettkörtlar i alla fall. Annars är det ingen däggdjur.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lorita
0

#14 helt rätt och tungan men aldrig på kroppen, det gör dom känsliga för värme