Öl?
Har hör att man kan ge en häst öl om de är nervösa ex när de ska åka transport eller klippas.
Någon som vet om det stämmer?
Någon som har prövat?
Tycker att det låter som ett riktigt riktigt gammalt knep :p inget jag skulle göra!

Mvh Stephanie 

var det inte någon känd tävlingsryttare som gav öl till sina hästar..?
Kommer inte ihåg varför eller vem det var ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
kul om hästen får en ''snefylla'', haha.. men hästar kan väl inte rapa, då kan det väl inte vara så bra att ge något med kolsyra? o:
Små stjärnor lyser också i mörkret.

Låter som någon riktig gammal huskur, ungefär som när min låtsas farfar nu i sommras, sa att jag skulle hälla motorolja på Brimads ben när dem var fulla med mugg, "det gjorde vi förr på min tid, när vi hade hästar, det gjorde susen"
Jo, tjosan, jag fick en smärre chock!
(och nej, jag provade aldrig
)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#4 Precis 

Mvh Stephanie 

Många djur gillar öl men det är väl inte så lämpligt att ge..
Skynda långsamt så går det fortare.

Jag ha hört att det ska vara bra för hovana och pälsen
Hahahaha xD Nä det tror jag inte.
Det är massor med B-vitamin i öl, så det stämmer nog. Men det finns ju alkoholfria alternativ
.
Ja, nyttigt har jag hört att det ska vara och att man gett för pälsen. Dock aldrig som "lugnande"?

Mvh Stephanie 

#7 öl-jäst är bra men det är bara pulver ingen alkohol
Öl med alkohol bör klassas som doping.
Öl kallas ju ibland ''flytande bröd'', finns en massa nyttigheter i det. Alkoholen är väl intre en av de nyttiga sakerna, fast man kan ju undra hur mycket en 500kg häst påverkas av en burk lättöl ;) Finns dessutom alkoholfritt.
Men tror inte att det verkar lugnande.. kanske om du super ner hästen helt, men det är nog att ta i..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Nu kom jag ihåg vart jag såg videoklippen. Men har ingen minne om vem.
Tror att det var en travtränare som gav sina travhästar för att springa snabbare. Eller nått, videon fanns på www.msn.se men är borttagen ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

en brödkant med vallmofrön räcker för att ge utslag som doping, det är så små mängder full då springer 500 kg sämre

känner faktiskt en som gav sin häst 2 starköl innan klippning, hästen stod som ett ljus sen.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~