Täcka hästen, när?
Jag vet att jag läst det här inne tidigare men kan inte hitta åter tråden så jag frågar istället.
När ska man sätta på täcket på hästen?
Har för mig jag läste vid 0+- gradigt men jag kan minnas fel.
Det beror väl på hur känslig hästen är, vad den är van vid, om den är rakad/ej osv :)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Jag börjar att täcka min häst nu för annars får han VÄRLDENS björnpäls! :)
Annars klarar hon sig utan, men eftersom jag rider så pass mycket så hindrar jag henne från att sätta den mästa av sin päls.. men då kör jag bara med regntäcke:)

Väldigt individuellt, hästar är precis som oss människor, individer..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Ok. Så då får man titta på hästen när det behövs.
Ja det märker man nog. Man vet ju även vad hästen är van vid, brukar man ha den utan täcke vid -30 och man vet att den inte fryser etc så är det ju bara att fortstätta med det.
Och är det t.ex en orakad Fjording - som inte är van sen födseln att ständigt gå täckad - klarar nog den det mesta.

#5 Islandshästar också ;)
#0 Vad har du för ras på pollen? När brukar du börja använda täcke? Hur tjock päls har hästen?
Det är också som de ä andra säger- det är olika från häst till häst.
Du märker ju om din häst fryser också :)
//Johanna
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
#6 Har ingen egen häst än utan jag frågar för att lära mig.
Hur är det med Shire hästar och irish Cob? De får ju relativt tjock päls.
#7 Dem flesta hästar klarar det mesta. Ja både Shire och Irish Cob klarar nog väldigt många minus sålänge den inte är mycket svårfödd och som jag skrev innan. Är t.ex Shiren van vid att gå täckad vid -10 och den blir helrakad är den ju oftast van med det och anpassar sig efter det.
Men iprincip alla hästar klarar kyla, är det blötsnö och blåser väldigt mycket kan man dock om man anser att det behövs lägga på ett fleece eller regntäcke.

Ha inte enbart fleccetäcke i hagen bara! Regnar/snöar de blir dte dyblött och det torkar inte direkt så lätt när det ligger på hästen. Dessutom går det lätt sönder om hagkompisar busar för mkt.
Jag har börjat täcka redan nu med ett regntäcke då jag försöker förhindra alltför mycket björnpäls och så hon inte ska bli så himla blöt när det regnar och blåser :)

Mina ska bli nallar eftersom jag strävar efter naturlig hästhållning, jag undviker täcken då huden inte kan andas och man minskar ytan för D-vitamin upptag
Jag har börjat täcka. Dock enbart om det regnar eller är mkt kallt och ruggigt ute. Ofodrat regntäcke.
Alla raser klarar av att gå utan täcke, Det är mer beroende av vana och individ. Har haft halvblod utan täcke i -30 grader, araber lika så, men har också numera ett russ (de anses ju klara av kyla) som fryser en molning sommardag. Henne täcker vi när dagstemperaturen är + 10 grader.
Så det är väldigt individuellt.
Vi har en shettis också som är jätterolig. Ser han att vi kommer med täcken springer han bort från oss så fort han kan. Han avskyr täcken (oavsett väder) men han fryser aldrg heller. Han avskyr att stå stallad också - så han slipper.
jag har börjat med täcke. när hon blivit riden och det är så pass sent att det är riktigt kyligt ute så är det täcke på. men det är för att förhindra snabb nerkylning. men sen är täcket tunt fodrat. ett fleeceläger på insidan är allt. kan ju tillägga att hon är isis med ganska mkt päls redan.
Mina har täcke från och till. et är ett gäng araber, så de sätter väl medeltjock päls. Dock har vi ju här på kusten väldigt mycket regn och blåst, vilket är betydligt värre än kyla i sig. När vi hade hästarna bara någon mil innåt landet i en liten dal i skogen var där i princip ingen vind alls, och då kunde de gå ute på lösdrift så gott som hela vintern utan täcke. Men nu när det både regnar och blåser så får de ha täcken de dagar det beräknas bli dåligt väder. De går fortfarande ute dygnet runt, så det gäller att ha lite framförhållning och nålla koll på smhi…:P

Mina går fortfarande ute dygnet runt, araben o travaren har regntäcken på vid regn, shettisarna går på lösdrift o täckas aldrig, mer än när vi åker på utställning
Jag börar täcka nu ungefär, när hösten satt igång på allvar. Har ett fleecetäcke på både inne och ute, och när de går ut så lägger jag på ett ofodrat regntäcke p det som skyddar mot vind och regn. Tockare täcke åker fam när det börjar bli minus eller runt noll hela dagarna.
Det gäller dock bara de som rids mycket för att de inte ska få så mycket päls. Gör hellre på detta vis än att raka, för med lite päls tål de ändå lite, behöver inte ha en massa ridtäcken bara för att man ska rida i munisgrader osv. Kan stå inne utan täcke utan att frysa osv
Vi har haft hästar som haft så kort tunn päls även på vintern att vi måste täcka, vi väntar in i sista stund med täcke - ända tills vi verkligen ser att de börjar skaka av att gå ute dagtid (vilket blir vid +5…). Det är ju ganska så synd på hästar som inte rids.
Unghästarna som dock bara börjar sättas igång nu kommer få se ut som björnar!
Hakuna matata!
Behöver man ha täcke på hästen inomhus också även om stallet håller 14-15 grader vintertid?
18#
Jag hade definitivt inte lagt på täckeinnomhus om ditt stall håller 14-15 grader. Det är alldeles lagom för en häst att vara "naken" i!;)

otäckade in i de längsta, shettisen har inget täcke oavsett väderlek för han behöver inte mitt vbl får täcke när det är riktigt höstoväder då fryser hon annars på vinter är det en klar dag så får de vara -15 för att hon ska behöva täcke.
Mammas vbl har varit rakad pga träning då hon stått på travet och gått som ridhäst i drygt 1 år så hon fryser mycket fortare än dom 2 andra tyvärr "/ Gillar inte att täcka men visst är de bra att de finns för dom som behöver! :)
Jag har hört att det var någon som bodde på ett väldigt blåsigt ställe, så han hällde vatten på hästarna innan han släppte ut dem i hagen. Det ger ju ett skydd mot vinden och skulle tydligen hålla som varma.

#21 det låter helt galet
jag är övertygad om att dom skulle bli kalla då, torra hästar tål blåst och minus väldigt bra.
Det är ju bara att gå ut med blött hår en blåsig dag så kan man ju känna, vatten som avdunstar kyler nämligen.
#21 Vattnet frös till is eftersom det var så kallt där, så hästarna var alltså täckta i is.

#23 Usch!
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
#24 Jag har inte sett det med egna ögon, eller vet vem det var som gjorde så, utan har bara hört talas om det från en bekant.

#23, 25 det där är inget jag inte skulle testa om det nu inte är så att man vill ha en sjuk häst-
Mina shettisar är i princip alltid otäckade. Min stora häst däremot är frusen och har ingen päls att tala om, så hon är täckad både ute och inne.
Jag har fjordhäst, han är inte frusen av sig och sätter bra päls. Dock får han lätt regnskåller, förmodligen pga den tjocka pälsen torkar sent när han blir gjennomvåt, så jag har satt som besked till ridskolan att jag vill han skal få täcke på om det regnar/snör vid utsläpp nu höst-tid och vintertid.
Sommarn skal han få täcke om det är ihållande regn i flera dagar, men det är ju inte så att regnskållerna poppar fram bara av 3 regndroppar direkt.
Inne får han pyjamas av absolut tunnaste sommartäcke i bomull jag kan hitta pga vi har torv, og jag får inte ut all torv av den tjocka vinterpälsen hans och då får han skav.
Och blir det kallt typ -30 och kallare tänker jag anskaffa ett 100 eller 150 grams övergongstäcke han kan få då. Jag har per i dag ett thermotäcke på 150 gram som jag användte till Gejsa, men det är et stalltäcke och tål inte så mycket i tyget och han går med en busig härre nu 
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#28 vad är regnskåller? :)
Förlåt, jag förnorskade ordet :D Regnskållor skal det själklart vara.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Jag har ett halvblod som är hälften xx men inte frusen av sig. Hon sätter inte björnpäls men får en väldigt tät päls som torkar snabbt. Jag har henne utan täcke så länge som möjligt. Det enda som kan få mig att lägga täcke på henne nu är ihållande regn. Till vintern brukar hon ha ett fodrat regntäcke utomhus och ibland ett tunt termotäcke inne.