Varför gå i form?
Varför ska hästen gå i form, trampa mer under sig, börja på nacken å ha huvudet nästan liodrätt?
Är det för hästens skull, för den ska bygga rätt muskler för att bära sin ryttare? för att slita mindre på hästens kropp? eller bara för att vi tycker det är snyggt?
Om det vora bättre för hästen varför väljer å inte hästen själv att gå i form?
Tänker speciellt på dessa kallblod som rids för kul i skogen, kanske aldrig ridigts i form, som man rider lättare dressyr på och hoppar lite med, dem kan ju bli 25-30 år liksom.

Det är för att hästen ska föra över vikten till bakbenen då de är mer lämpade för att bära upp vikt och att ta emot stötar. Hästen ska även bära upp ryttaren med buk och ryggmusklerna så att ryttaren inte hänger på ryggraden.
detta är inte hästens naturliga form, och drf nehöver man visa hästen vägen.
#1 hur kan det vara bra om det inte är en av deras naturliga former?
om hästen inte går i form så sitter man RAKT PÅ ryggraden och inte på musklerna som framträder i sidorna om ryggraden när den när höjer ryggen och går i form
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

#2 det är hästens naturliga form inte ser du en häst springa med sänkt rygg långa sträckor inte.
Sen är det som för oss vi man måste lyfta rätt för att inte gå sönder.
#3 okey, då förstår jag )
Borde inte hästen då lära sig att det är skönare för den att gå i form då?
#5 Att gå i form är väl jobbigare för hästen än att gå "avslappnat"? Så är det ju för oss människor också. Vi går ju inte alltid omkring och spänner våra muskler, även om det kan vara bra för oss.
#6 men om det nu vore fel att hästen gick avslappnat borde man då inte få problem?
#7 Nu är jag inte riktigt med på din fråga, så jag hoppas att någon annan svara på den :p
Hästar som rids mycket i skogen bär ju oftast upp sin ryttare bra. Går de på skogsstigar som inte har jämnt underlag så jobbar de med ryggen och lyfter upp ryttaren rätt ändå.
Det viktigaste är ju ändå att hästen jobbar med ryggen rätt och inte blir framtung. Min nya häst har inte gått något alls i "vanlig dressyrform" utan rider honom med repgrimma på lång tygel eller löst. Riktar just nu bara in mig på att han ska vara avslappnad, få framåtbjudning och börja jobba bakifrån.
Han har hos mig börjat bygga fina ryggmuskler, få rumpan finare och fått bort en del av underhalsen. Så nog kan de jobba rätt utan att gå i den "vanliga dressyrformen".
#6 Att det är bra att vi går runt och spänner musklerna var nåt nytt…
Det är precis som redan nämnt, för att belasta hästen mindre.
En "hispig" häst eller en som är pigg och kommer i full sken i hagen mot en - ja de har ofta huvudet lite högre. Men om du tittar på filmer på vildhästar som rör sig långa sträckor varje dag - de går med huvudet lite sänkt, ungefär som när hästen står o boxen och vilar nästan.
De knycker inte på nacken naturligt, men de höjer ryggen och trampar under med bakdelen naturligt. Givetvis inte lika mycket som när de går i Svår dressyr och gör sina piaffer, men tillräckligt för att jämna ut vikten lite mer.
Om vi inte rider hästen i rätt form dvs de inte trampar under mer med bakdelen så kommer största delen av våran vikt hamna på frambenen, vilket är synd efter som bakbenen (vilket syns ganska så tydligt med en stor muskelhög till rumpa) klarar tyngden bättre givetvis.
Detta med vart halsen och huvudet ska vara ska inte "alltid vara si eller så", ju mer hästen trampar under sig med bakdelen, ju mer kommer ju liksom hela hästen att "tippa bakåt" vilket gör att också huvudet och halsen hamnar högre upp. En häst som precis lärt sig att trampa under sig och bara gör det lite, de hästarna ska ha huvudet ganska så lågt och "framåt".
Detta med lodplanet är bara riktlinjer men är oftast ett gaska spå bra tunmmått på hur huvudet ska vara vinklat. Är det bara rakt fram så drar man ju bara uppåt i munnen (inte neråt mot lanerna), och är de för mycket börja så får de nackproblem. Så man brukar ju äsga hellre lite framför än lite bakom.
Hakuna matata!
#10 Jag menade att även om det är bara att använda alla muskler, så gör vi ju inte det eftersom det är lättare att inte använda de vi inte måste använda.

#2 Drf ryttaren är en extra tyngd och en extra kroppatt balansera upp för hästen. I naturligt tillstånd används benen till påskjut (fart) och frambenen belastas mer än i "form". I formen belastas bakbenen mer, vilket är bra då de har mer vinklar och därför tar emot stötar bäst. Man sparar på hästen heöt enkelt.
#3 Man sitter inet på ryggraden, eller snarare, hästen bär inte ryttaren med ryggraden, utan med buk och ryggmuskulaturen. Däremot ska man alltid sitta rakt över ryggen ja.
#7 Hästen ska vara avslappnad, men använda rätt muskelgrupper.

#6 en häst går inte och spänner musklerna onaturligt om den går i form, då rids den fel, en häst ska gå avslappnat och i en form som underlättar för den att bära upp tyngden av ryttaren.
Går hästen med spända muskler hela tiden så kommer den gå sönder, det gör ju vissa hästar också för att vi kräver en onaturlig form av dom.
#14 Jag känner att ni missförstår mig. Jag menade att en häst anstränger sig mera när den går i form. Och det gör även vi människor också när vi går ordentligt, men man kanske inte göra det när man går omkring hemma och slöar omkring, eftersom det då är skönare att inte anstränga musklerna.

Klart att man får tänka lite i början då man lärs sig lyfta rätt, med böjda ben och rakt rygg, men sen när man utför rörelsen rätt anstränger man sig mindre och orkar mer + håller bättre.
Rider du hästen i fel form då är det jobbigare för hästen i längden än att gå i rätt form. Sen stör ju många ryttare hästen i ridingen så dom tvingas in i en felaktig form men det är inget hästen väljer.
Kan man rida och börjar rida en rå häst då bär den sig från börja rätt sen desto starkare den blir ju mer orkar den bära sig. Därför börjar man rida i en låg ung-hästform ganska korta pass för att hästen sen när den blir mer rutinerad ska kunna gå med mer samling och dit strävar faktiskt hästen också om den inte blir störd.
Så jag tror att det är du (#15) som har fel uppfattning om vad det är som sker när hästen går i from, att gå i form är det naturliga för hästen.
Även en häst som körs bör gå i form. Helst ska den gå där av sig självt. Om du kör en häst i form gör man det för att bakbenen ska driva hästen framåt. Det är bakbenen som är motorn. Då hästen drar rätt sänker den huvudet, höjer ryggen och sänker rumpan. Detta gör den helt automatiskt t.ex då man kör i uppförsbackar. Sen hur huvudet är har mindre betydelse. I riddressyrn tycker man om att se denna knyck på nacken men inim kördressyren är man inte så intresserad av detta fenomen. Hästen går automatiskt där om den lärt sig dra rätt från början. Så att hästen ska gå i form har inte enbart med att den ska bära en ryttare. Detta är önskvärt även som sagt då den drar en vagn.

#17 Men om hästen sänker huvudetnär den drar rätt och skjuter på med bakbenen, hur gör då travarna?
Skynda långsamt så går det fortare.
Hästen behöver starkare ryggmuskler och en mer välvd form för att kunna bära ryttare än den behöver när den rör sig fritt. När hästen är ung och/eller otränad är musklerna svagare och den har svårt att gå i form under ryttare. Då vill den gärna köra upp huvudet och sänka ryggen när det blir jobbigt - för den vet inget annat sätt att "komma undan" det jobbiga. Hästen har ju inget eget intresse av att styrketräna sin rygg, det är bara allmänt jobbigt från hästens horisont. När hästen blir mer vältränad märker man att den slutar sänka ryggen utan i stället höjer ryggen mer när man ber den arbeta - den har blivit så stark att det är skönare/lättare att faktiskt gå mer mot korrekt form än att gå ur formen. Min häst visste inte vad form var för 1,5 år sedan, den sista veckan har hon 2 gånger, låt vara kortvarigt, kommit i korrekt form och burit sig själv på lång tygel, för bara säte och skänkel (vem jag, mallig?
). Nu börjar hon bli så stark att korrekt form blivit naturlig för henne.
Man kan jämföra med människor. Vi borde sitta vid datorerna raka i ryggen med 90° i höft och knä, eller hur det nu är - men hur många gör det hela tiden? De flesta sitter nog som höpåsar, fast vi (till skillnad från hästarna) VET att det inte är nyttigt för oss.
#18: Travarna drar en lätt last, så de behöver inte sänka huvudet och kasta vikten framåt i selen, som en "skogshäst" kan behöva göra. Travare arbetar med hela kroppen fastän de inte "hänger" i selen. Benen har stora, fria rörelser och bogarna är "lätta" även om inte ryggen är starkare än vad som behövs för att bära hästens egen vikt.

#18 travare är uppspända för att inte gå upp i nästa gångart galopp, dom är alltså hindrade att gå i optimal naturlig form, för att inte bli diskade
#20: Det också, förstås. Egentligen är det konstigt att de kan ha så fria rörelser med ryggen så låst som den är. Är de alltid uppspända, eller är det en åtgärd man tar till på dem som tenderar att galoppera?
En följdfråga blir då: Är det vanligt med skador/förslitning i höfter och knän på travare? Eller kommer förslitningarna i lägre leder? De borde ju nästan vara överrörliga i höfterna för att kunna gå som de gör?
#18, #20 Alla travare går inte högt med huvudet. Tyvärr gjorde många så förr men det har blivit allt vanligare att travare går utan uppcheck numera alternativt med ganska lång check. Tron på att en kort check hindrar hästen från att galoppera börjar långsamt försvinna även bland travtränarna. Tyvärr finns det alldeles för många tränare som fortfarande tror på den gamla skolan. Men det kommer med stor sannolikhet försvinna.
Visst går de med lättare vagn och utan backar men de bästa hästarna har ändå mycket längre check än de hade förr. Så även travet lär sig hela tiden.
Checken är mer till för att kusken ska kunna hålla hästen i trav då den blir trött. Man slipper då ha hela hästen på bettet utan den får istället vila hakan i en checkrem under hakan.
#21 Svar på din sista fråga. JA! Förslitnigsskador på bakknäna är väldigt vanliga hos travare. På höfter är det inte alls så vanligt. Men även kotorna tar en hel del stryk. Både fram och bak.
Hästen på denna bild är samma som på bilden i mitt förra inlägg. Kusken också.

#22 Jag svarade på frågan angåend den höga formen vissa går i och tycker att travsporten har blivit betydligt trevligare att se på dom senaste åren.
#16 Jag svarade bara på frågan utifrån som jag tolkade den, varför hästar inte går i form när de inte rids/körs eller arbetar på något sätt. Men det var kanske inte var det Rafflan ville ha svar på.

#24 En frisk häst går i form när den rör sig naturligt i hagen också, dom kan busa med varandra och gå med sänkt rygg en lite stund, men ska dom förflytta sig långt då går dom väldigt likt den form vi vill ha dom ridna i.
Men det kan ju vara beronde på vad man strävar efter rätt form är ett undertramp och kraft från bakkärran, det är ryggen inte den böjda halsen som är rätt form. Sen kan hästen gå i mer eller mindre samling men man får inte missa undertramper och det går hästen naturligt med om den är frisk.
#23 Ville förtydliga lite mera kring travarnas check.

#26 Jag förstår 
#25 Så är det, men jag jämförde också med oss människor, vi går inte heller i "rätt" form jämt när vi rör på oss, utan väljer det mer "avslappnande alternativet" :) Vi kan ju vara ganska lata ibland, och det tror jag en del hästar är också.

Formen är ju inte EN position, utan "siluetten". Vilken form som är rätt beror helt på vilken häst man sitter på/kör, om man tränar dressyr på hög nivå, lär sig rida lätt, hoppar hinder på 1.60, rider i skogen osv.
Rätt form är den som sliter minst på hästen under precis det man gör just då. Formen växlar från det jag sitter upp och under hela ridpasset fram till jag sitter av. På tygeln däremot ska hästen alltid vara, dvs fysiskt och psykiskt avspänd och med engagerad muskelring.
Håller jag på att lära ut lättridning till en elev är rätt form där hästen kan trava med sparsamma mjuka steg, långt ifrån den samling med "studs" och stuns jag kräver när jag tränar för högre klasser dressyr med samma häst.
En jämförelse till. Om jag går på gym och tränar så är det otroligt viktigt att jag arbetar på rätt sätt både för att träna rätt muskler och för att inte slita på kroppen. Om jag bär min hyfsat lätta träningsväska med slarvig hållning på vägen hem är det inte hela världen.
Hästen kan när jag rider (dressyr-ryttare) gå i en hög form, låg form, samlad form, avslappnad form, viloform osv. Går hästen i en hög form när jag värmer upp eller joggar av jobbar den FEL eftersom det inte är rätt form för det arbete hästen just då ska utföra, syftet med övningen blir fel om formen är fel.

#29 jag trycker på gilla knappen 
Man ser ju faktiskt relativt ofta att hästar "hamnar" i rätt form trots väldigt orutinerade ryttare på ryggen. Har man bara lite framåtbjudning och en ryttare med lugn hand och hyfsad balans så kliver de på så fint i "rätt form" utan krångel. Det är nog först när ryttarna ska börja krångla till det för att "få dem att böja på nacken" som de riktigt felaktiga formerna kommer….
Sen är ju vissa hästar mer än andra byggda för att gå i rätt form naturligt. En del hästar "går på tygeln" redan under inridningen, som om de aldrig gjort annat, medan man får jobba betydligt mer med andra.
Mina shettisar (både den välutbildade och de som bara är "åkta" på…) trippar ofta runt "på tygeln" med sina högst okunniga ryttare på ryggen!
Och min bestämda uppfattning är att de gör det för att det är ett bekvämt sätt att bära ryttaren på. Annars hade de nog inte valt det självmant.
Jag kanske har en galen häst, men hon brukar själv välja att ibland gå i form. Så hästen borde ju inte "störas" av det om den gör det själv. Men jag kanske har fel…
Make pasta, not war.