Nybörjare
Halloj, tog tag i min önskan om att lära mig rida nu i höst och har varit på tre lektioner (islandshästar) och tycker det är både sjukt svårt och väldigt roligt. Funderar lite på det här med utrustning, det är ju rent ut sagt snordyrt att köpa "allt" som alla har på en gång så i vilken ände ska jag börja?

Viktigast är en egen hjälm tycker jag, en sådan behöver inte vara dyr. För runt 300 kan man få en bra nybörjar hjälm för, absolut!
Skor med klack är också en bra inevstering och behöver heller inte vara snordyrt om du inte vill ha i läder vill säga.
Ett par ridbyxor kan vara bra att ha, men inte jätte nöddvändigt till en början. Men om du vet att du vill fortsätta rida tycker jag nog att du kan köpa dig ett par, de kan ju vara halvskodda och då är det inte så dyrt :)
Egentligen är väll det det mest grundläggande..
Sen kan du ju köpa chaps, ridväst(om du vill ha det), ridhandskar av olika former osv osv! :)
www.hooks.se kan du ju kolla in på om du inte redan gjort det, där kan man ju kolla lite priser och sånt :)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Vad kul! 
Jag skulle ha börjat med ordentliga skor och handskar. Därefter hjälm (som jag antar att du lånar för tillfället?) och såsmåningom säkerhetsväst och ridbyxor.
Anledningen till att jag prioriterar skor högst är att frusna tår är inget vidare och inte heller söndertrampade av oförsiktiga hästar.. Så ett par kraftiga skor med klack (behöver inte vara speciella ridskor) som står emot lite väta med är en bra början.
Med vänliga hälsningar
Chess
HJÄLM!!! Absolut.Inte ett steg på hästryggen utan hjälm. Och även om man kan låna hjälm på de flesta ställen är det bättre med en egen, väl utprovad hjälm som man alltid kan ha med sig.
Ridhandskar är skönt men inte nödvändigt. Det går bra med vanliga skinnhandskar om man vill rida med handskar. Själv rider jag alltid utan, året runt. Tycker jag får bättr kontakt med hästen då.
Bra skor är också bra men det duger mycket väl med vanliga, rejäla skor med klack.
Ridbyxor inte nödvändigt förrän du börjar rida ofta. Mina barn (numera vuxna) har ridit i jeans ellr mjukisbyxor. Det fungerar det också. (De har ridit i över 15 år på detta sätt, dagligen).
Säkerhetsväst är lite dyrare men är en mycket bra invstering och kan köpas begagnad för några hundralappar. Säkerheten går före allt annat tycker jag.
Skaffa en hjälm, kostar inte mer än 3-400 kr för en "vanlig icke märkes hjälm". Köp för guds skull inte "plasthjälmarna", de sitter verkligen som krattor… En vanlig slät sametshjälm med 3-punkts fäste (2 vid öronen och en bak i nacken) är det bästa i mitt tycke. Finns hos de flesta affärerna billigt.
Har du dock tillgång till hjälm så skulle jag satsa på väst i första hand om du inte har råd med båda på en gång.
Väst är ett måste i mitt tycke, dessutom mildrar det fallet väldigt mycket om man ramlar av och dimper ner på ryggen. Här hemma har samtliga nybörjare det, och nästan hur de än ramlar så ser de lika glada ut igen och det kan vi tacka västen för! Den skyddar alltså inte bara mot att få en hov i magen utan även lite som krockkudde :)
Satsa på västarna med små plattor (finns fler än bara Racer Safe numera), de kostar lite mera men de sitter betydligt bättre. Har man lite större byst är racer safe dock att föredra efter som man kan forma den med snören på sidan av västen (och på så vis slipper man få dem mosade)! Racer Safe går i.af att hitta begagnade lite här och var vet jag, det är ju ingen förbrukningsvara precis =)
Skor med klack är också att föredra, själv har jag dock inte det efter som jag har stigbyglar som när de löser ut även puttar med foten ur bygeln (vilket fungerar väldigt bra) men kostar över 500 kr. De flesta ridskolor och liknande har bara "halvsäkerhet" - dvs en böjning på stigbygeln, och då skulle jag säga att man nog bör ha klack för säkerheten.
Allt annat förutom det tycker jag sådant som man kan fixa med tiden. Ridbyxor är bra att ha, men ett par tynnre (och ev. uttjänta) jeans fungerar väldigt bra det med. Har själv endast jeans för tillfället! Bara man har en mjuk och bekväm modell så det inte skaver på benen.
Till ridvantar föredrar jag faktiskt de billiga "magiska vantar" som man kan köpa på t.ex hööks för 20 kr/2 par eller hos nästan alla äffärer för 20 kr/par.
Ska du köpa en speciell stalljacka så satsa på en lite mer kroppsnära modell så man slipper bli så "pluffsig" när man rider. Tänk dock på att västen ska få plats under.
Hakuna matata!

ridhjälm + skor med klack, det är ryttar utrustningen, jag använder, byxor blir mjukisbyxer normalt.
det finns väldigt bra vanliga gummistövlar i dag att köpa med klack.

Naturligtvis kan jag låna hjälm=) Annars hade jag redan köpt en, skulle inte komma på tanken att sätta mig på en häst annars. Men ja, en egen sitter förmodligen bättre och ja, är ju egen så man vet om någon drattat av på huvudet med den på. Min ridlärare rekomenderade en i gruppen efter att ta av sig säkerhetsväst eftersom det ger klumpig ridning enligt henne så jag vet inte vilken åsikt hon har om att skaffa sån. Det borde väl bli skillnad om man alltid ridit med säkerhetsväst, då vet man ju inget annat? (Hon sa det till en gammal räv som nyligen skaffat).
Skor känns kanske som en prioritet, har ett par kängor nu men dom har inte jättebra klack faktiskt. I byxväg så kör jag på träningsbyxor/mjukisbyxor för att få bra rörlighet och slippa skavsår och än så länge fungerar det ju. Vad är egentligen fördelarna med ridbyxor? Mer än att det ser tjusigt ut=p
Vi rider utomhus och kommer göra så under hela vintern så det känns som att ridhandskar är en bra investering, sånna som är "tumvantar" fungerar dom något vidare alls? Jag fryser om händerna av att bara titta ut just nu så jag överväger sånna för att att kanske överhuvudtaget kunna hålla i något nu när det börjar bli kallare.
Tack för råden förresten=)
#6 Det är svårt att hitta helt platta västar som sitter bra, jag har lyckats hitta en enda som jag var nöjd med. Alla anda kändes som pansarplåt…
Men sedan skaffade jag en med små dessa plattor och det vart som natt och dag! Tänk på att ha västen nära kroppen, t.ex bara en t-shirt eller tynnre långärmad under - och ha jackan utanpå. Annars kommer jackan "spännas fast" och man blir låst i rörelserna till viss del.
En väst som sitter BRA kan man ha på sig hela tiden. Jag sätter på mig min när jag går ut i från huset och bytt om. Jag hämtar hö, bär vatten, kratsar hovar och borstar i den - utan att märka att den ens sitter på eller att den är "ivägen". Så sitter dom bra och jag kan lova att dom inte stör under ridningen heller =)
Men som sagt, kan bara rekomendera dem med små plattor, annars kommer du nog får leta ihjäl dig innan du hittar en bra! Denna är den enda jag tycker vekat vara vettig som är "hel platta, här är racesafe "orginalet" med små plattor, och här är Jacsons variant.
Hakuna matata!
jag har en väst jag kan tänka mig sälja då jag har två och inte använder denna, den är beta tre klassad använd max 10gg aldrig åkt av med den! Är med hel platta gav 1800 för den ny men är nöjd om jag får 300 i gen för den, annars rider jag nu med granngårdens med hel platta, superskön den med och ganska ok i pris tror de ligger på 699 och uppåt! har en ny hjälm strl 58 som jag kan sälja, en present som var för liten så den har bara hängt i skåpet och samlat damm! en 100lapp så är jag nöjd där med. Skor råder jag dig att köpa bekväma, det är inte mina och det ångrar jag!
Kul att du hittat till hästarna! Lycka till!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#7 Ser ju klart smidigare ut ja..

#8 Attans att jag har världens minsta huvud då. Hade ju varit kanon annars men jag misstänker starkt att min strl 54 huvud kommer göra att hjälmen sitter mindre bra=P
Lägg pengar på hjälmen! Du behöver inte lägga enorma mängder men ändå så mycket som behövs för att hitta en hjälm som passar dig. Ett par skor i klack kan vara bra också, jeans kan man börja rida med, men sömmarna kan ge dig rätt ordentliga skavsår! Detsamma om du inte använder vantar :) Men sen behöver man inte köpa dyrt och snyggt.
Bara allting passar så duger det mer än väl.
Du skrev att du red ut, så tänkte ge dig lite tips på bra kläder till vintern. Försök hitta ett par bra täckbyxor som du inte glider omrking i sadeln i till vintern, gärna skodda. Jag har hört många klagomål från ovanan ryttare som rider i vanliga täckbyxor på vintern att de ha svårt att sitta kvar i sadeln. Du kanske inte behöver dem just nu, men när det blir kallt i vinter kan det vara bra :)
Och vantar till vintern, köp tumvantar med lillfinger och tumme utanför, dessa är jättebra och finns billiga att få tag på, tex de här
Sedan är det alltid bra med ullsockar om man blir kall om fötterna på vintern, både tunna och tjocka så man kan ha flera lagar :) Underställ kanske du har sedan tidigare, använd de också när du rider, annars är de inte heller så dyra överallt, men väldigt skönt att ha när det är kallt ute.
Ja skodda thermobyxor är himla bra! Äger ett par själv faktiskt. Går att hitta lite över allt. Granngården, hööks, och de flesta hästaffärer tar hem om de inte har det just precis i sortimentet.
Lite halvt OT, men om man rider mycket (eller bara vill hålla sig väldigt varm i -20 grader!) så kan jag faktiskt varmt rekomendera hööks overaller. De är varma så in i sjutton (har bara t-shirt och långkalsonger under på vintern + väst då) trots att det går ner till -10 grader. De är också skodda vilket underlättar och hållbara. Har min än idag och har i stallet jämt på vintern, köptes för drygt 5 år sedan.
Hakuna matata!

Egen hjälm är bra, om man ramlat av med en hjälm kan den ha blivit skadad utan att det syns utanpå så man ska inte köpa en begagnad hjälm. Bra handskar och skor med klack är också smart, och thermoridbyxor när det blir kallare. När det är lite kallare behöver man ofta ha en extra jacka eller tröja i början innan man fått upp värmen, men man vill inte sitta och svettas när man rider. Nån typ av "öronfluffar" eller huva som får plats under hjälmen är bra när det blivit kallt om man inte vill frysa om öronen :)

Tack för alla tips=) Vantar ska jag leta reda på omedelbums tror jag bestämt för det blr ju inte direkt varmare ute. Mössa att ha under hjälm och ett antal underställ samt yllesockor och strumpor i alla möjliga varianter ägar jag då jag är en fryslort av stora mått. Får satsa på ett par bra thermobyxor då, skippar vanliga ridbyxor så länge, mjukisarna fungerar fint och det är ju inte långt kvar tills det ändå behövs något tjockare.
Jag kom på en till sak att tipsa om. Jag har en "rånarluva" under hjälmen på vintern. Den är tunn precis under hjälmen med resten är i fleece så det inte tar så mycket plats. Den kostade runt en 100kr. Jättebra! Men köp ingen med kardborreband under hakan, det är bara irriterande :p