Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 7694 ggr
Caroline.H
0

Hjälp! :'(

Jag har ett stort problem med min ridning, jag kan verkligen inte sitta ner i trav och galopp… Jag skumpar massor, och detta påverkar ridningen, då jag inte kan fatta galopp ordentligt, att sakta av är också svårt, plus att jag inte kan driva och hålla igång galoppen och traven. Det här är jättejobbigt! :( Jag rider bara en gång i veckan på ridskolan, så jag har ingen möjlighet att bli longerad, och bara fokusera på att komma ner i sadeln och följa med i rörelserna. Jag sitter bara och spänner mig och studsar upp och ner, galoppen är bättre med sina gungande rörelser, men jag sitter inte tillräckligt stilla. Jag tänkte bara lägga till att mitt problem är stort, eftersom att jag inte i traven bara guppar upp och ner lite grann, utan verkligen studsar och förlorar vid varje steg kontakt med sadeln.

Hjälp mig!

//Caroline

AmandaU
0

Känner igen dedär! Jag har också problem med att sitta ner i sadeln och kollat efter tips på hur man ska kunna sitta ner och samtidigt kunna göra andra övningar.

Jag brukar "värma upp" med att trava ganska långsamt, då kan jag sitta ner ordentligt och göra olika övningar och när det känns bra så ökar jag. Fast det är förstås svårare när man rider lektion och man kanske inte kan bestämma farten lika mycket.

Några tips då, som iaf funkar för mig;

- koncentrera dig på bålen, hitta magmusklerna och ryggmusklerna.

- Tänk att tårna ska peka upp, lättare då att (tycker jag) slappna av lite mer i benen och sjunka ner mer i sadeln.

- Om det skumpar för mycket, sänk farten tills du hittat balansen.

- Andas! Djupt ner i magen.

- Ha en låt i huvet eller sitta om nynna lite brukar hjälpa mig också, får mig att tänka på något annat än det skumpar!

Hoppas något funkar för dig med! :)

Caroline.H
0

Tack för svaren, testar allt jag kan! :)

//Caroline

Hagelberg
0

Tips jag brukar ge barnen är:
Slapna av i axlar.
Upp med tåna
Arbeta med din mage/räta upp dig
Titta framåt

Eftersom jag inte rider säskilt ofta blir jag helt mör efter ett ridpass, man behöver muskler Skrattande

Caroline.H
0

Tack tack! Om jag testar allt det här så kommer ju resultatet bli en superryttare! :)

//Caroline

Caroline.H
0

Tack tack! Om jag testar allt det här så kommer ju resultatet bli en superryttare! :)

//Caroline

kaka1234567
0

jag brukar rida utan stigbygglar de bruckar fungera gätte bra =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Caroline.H
0

har funderat på det, men det går inte heller, då vi inte kan göra det på lektionen vi har, men ridläraren har pratat om att vi ska göra det :)

//Caroline

kaka1234567
0

jag brukar fråga om jag får rida utan stigbygglar varje lektion de brukar jag få

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Caroline.H
0

jaså? Hur som helst så är jag en feg stackare som inte vågar rida utan stigbyglar mer än nåt varv i skritt :)

//Caroline

elli-kleo
0

rid utan stigbyglar

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Caroline.H
0

Jag har faktiskt gjort ett framsteg :) Jag fick rida en alldeles underbar häst, men en soffgalopp :D Innan galoppen så var hans trav rätt stötig, men när vi galopperat så var han jättemjuk och skön. ;P

//Caroline

Kickilu
0

Ett tips som hjälpte mig är att se till att höfterna är fria. Att man rör sig i en sida i taget, lite som att cykla baklänges ska det kännas. Tar man en höft i taget så blir det automatiskt mer rytmiskt och det blir lättare att både öka o minska med sätet då.

Em--ma
0

Vi fick rida utan stigbyglar om vi ville. eller hon sa aldrig, ni får rida utan stigbyglar om ni vill. Utan jag frågade alltid henne. Hehe.
Fast jag hatade nog att rida utan stigbyglar HADE en usel balans.
men det va  bara att bita ihop och slappna av. Ramlar man av är det bara att hoppa upp igen. För när man ramlar av av balansen, det vill säga att hästen inte har gjort ngt fel alls. Så hinner man oftast rädda avramlingen och hiinna hoppa ner på benen. eller på rumpan:P

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

oh-la
0

jag håller med alla andra om att ta upp stigbyglarna. man kommer ner bättre i sadeln när man inte kan spänna sig och försöka hitta balansen i stigbyglarna. helt plötsligt måste man hitta balansen någon annanstans. jag går också lektioner och försöker sitta en stund varje lektion utan stigbyglar, och det hjälper en verkligen att hitta balansen :-)

lisette
0

hästens gångarter gör ju jättestor skillnad med. jag hade en häst jag verkligen inte kunde sitta ner i traven på, men galoppen gick jättebra.

tänk dig att du ska ha låånga ben!

Gronstedt
0

Om hästen är spänd i ryggen är det också svårare att sitta, och ju mer manstudsar desto mer spånd blir hästen. Jobba alltså med formen och lösgjordheten också. Och jobba stenhårt på att INTE ta spjärn mot stigbyglarna.

bunnyheart
0

Hej! Här kommer lite tips.

1. Andas ifrån magen stora andetag och försök slappna av.
  2. Tänk bort ridläraren och de andra elevera och bara fokuser på dig och hästen.
  3. I traven kan du sakta ner lite o trava en lugn långsam trav så du kan trampa ner hälarna.
  4. Nynna på en liten melodi och ta ett grep om manen.
  5. Kläm lite med bena och luta dig bakåt.

Vet inte riktigt om detta kommer fungera men du kan ju testa något av dig och om det går för fort kläm med knäna.

ps. Fråga om du får rida lite utan stigbyglar för att komma djupare ner i sadeln.

Hoppas det fungerar och lycka till!//Johanna

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

bunnyheart
0

Kom på en fråga också?

Hur stor häst/ponny rider du?

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Caroline.H
0

Tack för alla jättebra svar! Jag gör framsteg på varje lektion, iallafall i galoppen. Jag har lärt mig att älska att galoppera igen, efter ett ganska "svårt fall" då min häst fick tävlinginstinkt under galoppen, då hade jag också tappat stigbyglarna, jag föll av på svanskotan och kunde knappt gå på ungefär en vecka. Det gjorde mig rädd, men jag har fått så ortoligt snälla hästar, särskilt Speicin, som är pigg och galopperar och travar utan problem, men inte heller försöker rusa!

//Caroline

Caroline.H
0
#18 Jag rider c- ponny ungefär 130 - 135 cm och d- ponny dom flesta storlekar, men jag rider mest c- ponny. :)

//Caroline

Caroline.H
0

Oj vad stort det blev ;)

//Caroline

bunnyheart
0

#19 Kul med framsteg! Glad

#20 Jag undrade för om du red liksom små shetlandsponnyer så var det ju ganska självklart varförFlört.

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Ricko
0

Har samma problem, kan också bara rida 1/gång vecka så kan heller inte träna särskilt ofta. Dem två sista gångerna jag red gick det dåligare än vanligt dessutom. Red 2 hästar med väldigt mycket överskottsenergi, galopp hela tiden skulle det vara för dem. Och igår då jag hoppade Fjordingen så var det galopp och bockningar efter&före varje hinder. Slutade med att jag tillsist flög av när han började bocka som en tok efter ett hinder i full galopp, och efter det galopperade han och sparkade bakut en hel del också.. Aja det var inte det jag skulle säga egentligen.

Men iallafall så har jag också svårt för att sakta av eller hålla in hästen i trav/galopp då jag har svårt att sitta ner + att det ofta händer att jag tjuvnyper (dock inte med mening såklart.)

Förrförra gången skulle vi träna på sitsen och balansen, men gick inte heller bra. Red en häst med way to much energi. Red ute också så då blev hon såklart henne mer galopp sugen. Och mycket av timmen red vi då utan stigbyglar men jag tyckte nästan det blev ännu mer obalanserat och studsigare dåObestämd Och det värsta är att jag alltid glömmer att sitta ner i sadeln(om det är det vi ska göra) i traven utan "jag vill så gärna rida lätt." Det är som att helt plötsligt kommer jag på mig själv med att rida lätt fast vi skulle sitta ned i sadeln..

Tips?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Caroline.H
0

#23 Jag känner igen mig i det där! Jag är likadan, jag "vill så gärna rida lätt". Jag slipper oftast undan genom att inte sätta mig ner förrän jag är absolut tvungen. Om ridläraren säger att vi ska sätta oss ner, och förbereda för en avsaktning, så väntar jag med att sätta mig ner tills det att hon säger att vi ska sakta av. På så vis så slipper jag ju att sitta ner och studsa en så lång stund. Men hur tänker jag egentligen? Om jag ska lära mig, så måste jag ju göra det. Men det är svårt, och jag jobbar stenhårt på att få bort det här. Nu på sistonde så har jag faktiskt börjat tvinga mig själv att sitta ner. Mitt enda tips skulle kunna vara att sätta dig ner och känna hur det känns, luta sig lite bakåt, och blir det för studsigt så kan man rida lätt en stund och sakta ner farten lite. När man känner att man har kontroll och har hittat tillbaks till balansen, så kan man sätta sig ner igen. Ganska dåligt tips, men ändå Tungan ute

//Caroline

Elinormaggan
0

Kanske Funkar det med att värma upp sin egen kropp med och sen skritta och lösgöra hästen riktig länge (Va utan stigbyglar medans du skrittar) så du får en mjuk häst  och sedan ha långa stigbyglar och värma upp i trav och sedan i galopp så hästen blir mjuk så kanske du kan sitta ner i traven sen =)?
Försök fokusera på något annat än att spänna dig eller vara "rädd"
Du kan även be att få en riktigt snäll häst så du kan rida med långa tyglar i traven och hitta din egen balans :)

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Caroline.H
0

#25 Det fungerar nog tyvär inte, då vi inte har så mycket tid på lektionerna och jag vill hänga med dom andra på galopp och liknande Tungan ute Tycker att allt fungerar bättre och bättre iaf Skrattande Men tack för tipset!

//Caroline