Slå en häst?
I går på teorin berätta min tränare att man kunde drämma till hästen över mulen ifall den försöker bitas eller drämma till den på låret ifall den skulle försöka sparkas men att det gäller att göra det i rätt ögonblick.
Jag har varit med om hästar som försökt bitas och sparkas men aldrig har jag drämmt till dom utan har istället använt rösten och ordet "nej" och det har fungerat varje gång.
Nu undrar jag, är det verkligen rätt att slå till en häst som bestraffning?
För mig låter det befängt.
Enligt mig är de inte rätt att slå hästen ovs vad som händer utan vara lugn och nonshalant de fungerar på dem flästa. och jag har hanterat den jobbigare typen. Den som inte ger upp om man kilatchar till den utan blir värre klämer in en i väggen om man komer in klarar man de. Så sparkar han åtsidan. Eller raktfram med fram benen . Den hästen hade mycke erfarenhet och kunnde alla trick för att få ut en ingen kunnde hantera honnom. Men nu lyär ham hur snäll som hälst och litar på mig upp till 100% och jag på honnom (100%). Många säger att man aldrig ska lita på en häst upp till 100% men de gör jag. För honom kenner jag just upp till 100% och ingen förstår honnom lika väl som jag.
De går att få hästar att slutta med dåligt betende utan att slå den.
Mycket bättre sätt

i rätt ögonblick ja, annars nej.
kan ta ett exempel.
jag var gravid och skulle knäppa benremmarna på min ponnys täcke och när jag gjorde det så lyfte min ponny benet och sparkade mig på låret. jag reagerade blixtsnabbt och egentligen utan att tänka. jag röt till och knöt handen och drämde den i häcken på honom. han hoppade högt och har inte gjort om det igen.

Jag använder ett hårt "nej" och viftar till med handen och det funkar på min när hon tigger.

Jag använder ett hårt "nej" och viftar till med handen och det funkar på min när hon tigger.
Ok. Hur är det med hisspiga hästa då? Vi har en häst i stallet som är väldigt osäker. Hon blir irriterad när man ryktar och sadlar henne och då gör hon naffsangrepp utan att egentligen göra någonting. När jag sadlar och ryktar henne brukar jag prata lugnt med henne, klappa henne mellan varven och verkligen visa att det inte är farligt och det lugnar henne. Men sedan finns det de som skriker åt henne, drämmer till henne osv.
En tränare (inte samma som ovan) som en gång skulle hjälpa mig med hennes tyglar gick framför henne och i det ögonblicket gjorde hon ett naffsangrepp mot just den personen trots att jag stod bredvid henne, det var tränaren hon rikta sig mot ändå, men hon bet aldrig utan det var bara för syns skull och i det ögonblicket slog tränaren henne rejält över mulen vilket fick henne att gnägga till, stegra och skaka med huvudet. Tränaren fixade tygeln och gick sedan förbannad därifrån och hästen var ju givetvis fortfarande uppjagad så det jag gjorde var att ta tag i hennes grimma och börja gosa med henne och det lugnade henne väldigt snabbt, efter det har hon varje gång blivit skit glad över att se mig och kommer till mig direkt.
Hon är en häst som blir behandlad på olika sätt av olika tränare och olika ryttare och varje person behandlar henne olika varje gång medan jag gör samma sak hela tiden vilket får henne att känna sig trygg med mig.
Hon är en mycket osäker häst. Dum fråga kanske men en del anser att man ska drämma till henne vid hennes naffsangrepp som bara är för syns skull men jag vill inte det utan gör som jag skrev ovan. Många är oense i hur hon ska hanteras så vem gör egentligen rätt?
(Bild på mig när jag rider henne finns på min profil)

#5 Gör som jag, ryt till med ett nej och höj bestämt handen. Dem lär sig snabbt.
#6 Gör inte det bara henne mer osäker och rädd? Om jag ryter på henne och viftar med händerna så är jag ju inte mycket bättre än de som riktar sin ilska mot henne. Jag vill ju ha henne säker med ryktning och sadling de gånger jag gör det inte mer osäker är det då inte bättre att lugna henne och ta det i hennes takt?
#5. de är rikigt fel att göra de so va en hästen jag fick lugn om hon inte bitter så ska man tvärt om skita i de och hon värkar inte trivas och är licka misförståd som . Min plutt. har du inte möjligheter att köpa ut henne om du har råd ??
De gäller ju att inte ha en häst som inte är omtyckt eller inte tycker om de här med ridskola. På en ridskoala
#8 Nej jag har ju inte det och hon är heller inte till salu. Hade jag haft råd och hon varit till salu så hade jag tagit henne direkt för hon och jag trivs riktigt bra tillsammans.
var gång jag är i stallet brukar jag gå till hennes box och hon blir lika glad varje gång men när någon annan ska rida henne så är hon sådär osäker och rädd. Problemet är ju att alla behandlar henne olika och väldigt många skriker på henne vilket jag kan tro knappast gör någon nytta.
#9. Hästen behöver inte va till salu för att du ska kunna köpa henne de går att fåga tror nästan de skulle solt om någon frågar.
Men om du är skötare på henne skulle jag frågat ryttarna om de vill att du gör i ordning henne. De brukade jag göra
#10 Jag är inte skötare på henne, jag är ryttare precis som alla andra dock rider jag inte henne varje gång och hon rids av cirka 60 olika personer.
Skulle dock kunna tänka mig att utbilda mig till hästskötare vilket är två kurser dock vet jag inte vart jag skall vända mig men jag ska fråga min tränare kring det.

Om det ska vara våld ska det komma i direkt öginblick, dvs gärna när hästen bara tänker tanken - men det är det som är det svåra med våld. Om man inte gör det rätt, vilket är svårtimat, förstör det lätt relationer och allt ni jobbat på. Istället ska man jobba på att bygga upp en relation byggd på tillit, respekt och vänskap.

kommer det i rätt ögonblick så; ja! jag rappade till min häst med pisken rejält härom dagen när han sparkade mig i magen, inte bara en gång utan två gånger. helt oacceptabelt! använder han våld mot lilla mig då tål han f*n våld tillbaka! 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
I rätt ögonblick ja. men nej annars. Jag brukar knäppa med fingrarna och bara höja handen lite om de gör något. funkar fint och får respekt direkt.
igår smet en av småtjejernas häst upp i trädgården. han hade slitit sig från tjejen som rider honom. tjejen är 8 år och väldigt liten och osäker så jag sa till henne att hämta ett kedjegrimskaft och ett dressyrspö så gick vi in i paddocken så fick visade jag henne lite små övningar för att han skulle lyssna på henne bättre. han skulle flytta sig åt sidan, framåt och bakåt. och när han fortfarande inte lyssnade så tog jag honom på en liten volt i trav och galopp. han försökte då sparka mig och va ungeför 2 decimeter från mitt ansikt med bakhovarna. jag blev bara förbannad på honom och drämde till ordentligt med spöt två gånger. efter det så provedajag volten igen och han gjorde precis som han skulle.
så mitt svar är ja. vid extrema tillfällen. hästar kan bli farliga om de kommer undan med så dumma saker som att sparkas och bitas!
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
i rätt ögonblick har man all rätt i världen att slå hästen.. man kan inte komma flera sekunder efter att det har hänt och tro att de ska fungera.. de ska hända i samma sekund som hästen/ponnyn är på väg att bita el sparka eller va den nu tänker göra.. jag tror inte ett skvatt på att "bara säga nej".. det funkar definitivt inte.. iaf på min ponny.. på henne MÅSTE man visa vart en står annars kör hon praktiskt taget över en med en massa hyss och djävulstyg
#13 jag skulle gjort samma sak! Hästar mot hästar gör väl likadant :)
Kan hända att jag ryter till och slår till med baksidan av handflatan på mulen. Min häst behandlar mig som en häst (tränar för fullt på att få bort det) och enligt honom är det helt okej att naffsa lite eller springa över en. Kan mer eller mindre stå och hoppa upp och ner, vifta med armarna och ryta och han står helt stilla, bryr sig inte helt enkelt. Så först ryter jag till, fortsätter han får han en smäll på mulen precis som i hästvärlden - jag varnar och blir det inte bättre så får han ta den smällen.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Ok. Anser ni man ska göra likadant på hästen i #5?
På henne tycker inte jag allternativet "drämma till" är passande men många säger att man ska slå henne men jag vill inte och tror det enbart skulle förvärra saken.
#13 Helt rätt. Skulle gjort exakt likadant. Om en häst biter eller sparkar mig ska de veta att det INTE accepteras.
Tro försjutton inte att ett nej räcker i dessa fall. Hästar är rätt hårdhänta mot varandra så de tål en hel del. Men man ska absolut inte slå hästen i tid och otid. Ingen vill väl slå någon men i fall där det är en uttalad fara som hästen utsätter oss för skall de bli behandlade på samma sätt som de behandlar varandra. Risken är annars att de inte har någon respekt för dig.
Tack och lov är de flesta hästar OTROLIGT snälla och skulle aldrig varken bitas eller dsparkas. Och det ska vi vara tacksamma för, och behandla dem med rspekt.

#5 den hästen hade jag ignorerat. hade hon fått tag i en hudbit så hade hon nog fått sig ett nyp vid mungipan.
#13 ojdå, hoppas det gick bra med dig!
Jag själv utgår efter att göra som hästarna gör mot varandra, så som många andra sagt, i rätt ögonblick så ja. Det är bättre att säga till en gång på skarpen istället för 7 halvskarpa gånger.
Sen så är ju alla hästar olika och vissa måste man vara tuffa mot annars kan de lätt ta över och ibland räcker det inte med ett "NEJ!" men man får ju heller inte ta sig vatten över huvudet…de är ju fysiskt starkare än oss ;)
Kastanjegårdens Kaniner
Det beror på tillfälle. Jag slår inte hästar som bestraffning, därmot använder jag våld i träningen.
Vill jag träna hästen att flytta för tryck av min tumme på bakdelen till exempel, då tar jag först tummer på pälden, andra fasn är tummen på skinnet,tredje fasen på trycker jag in hårdare och fjärde fasen trycker jag ordentligt hård. Efter sån träning så flyttar ska hästen bakdelen när man bara tar på pälsen.
Jag ser det som våld, man trycker hård, men jag har varvat tre gånger innan.
På så sätt tränar jag med allt. Rider jag använder jag våld. Jag trycker lätt med skänklarna, går hästen inte framåt duttar jag försiktigt på korset och sedan hårdare och hårdare tills hästen går framåt.
Även det är våld. Men våldet behöver man inte ta fram mer, för sedan räcker det med att trycka löst med skänklarna.
Jag använder alltså våld, men jag varnar alltid tre gånger innan, tydligt varnar jag. Våld behöver jag inte använda så ofta.
Den enda gången jag använt våld och faktiskt slagit hästen riktigt hårt, det var när jag och en kompis körde Dacke. Skulle över en stor väg med mycket trafik. Vi väntade tills det inte kom några bilar och körde över. Dock stannade min herre mitt på vägen för att fisa och bajsa, inget lämpligt ställe.
Såg hur det kom fler och fler bilar från båda hållen, petade med körpisken utan resultat, slog hårdare, han gick inte, då slog jag till honom ordentligt.. Det gav inget resultat dock, men så fort han hade fisit och bajsat färdigt kunde han röra sig..
Då använde jag våld, jag slog ordentligt, men det var för att jag behövde. Hellre slå härd med pisken än att bli överkörd..
Har använt våld när min nya häst kom och då var han superjobbig. Gick in i en hela tiden, höll på att ramla okull flera gånger och bli översprungen.
Då tog jag och min tränare till våld. Går han emot mig så går han ochså emot ett hårt viftande rep, hans val..
Tränat på att gå brevid honom, då ska han alltid försöka gå över en, putta omkull med bogen och gå in i mig. Lösningen blev att det gör ont för honom att gå in i mig. Har en hovkrats i handen längs med min sida. Går han in i mig går han in i hovkratsen. Jag håller den bara, han vet att det gör ont, hans val.
Nu går han inte in i mig längre, respekterar mitt utrymme och har inga problem i vardagen längre tack vara träningen som tog bort hans dominanta sida vid dom tillfällena.
Många tycker nog att jag tränar fel, jag tycket jag tränar rättvist, lättförståëligt vilka reglerna är för hästen. Inga konstigheter typ.
Jag använder våld om de t.ex ska bitas, puffa ed huvudet (upprrepade ggr).
Dock är jag väldigt van vid liknande saker och ser redan när de bara tänker tanken. Jag börjar då alltid med ett bestämt nej, och ev höjer handen. Fortsätter de då kan jag klappa till dem på halsen. Men det är antingen med handflatan eller med (mjuka) grimskaftet, så det gör inte särskillt ont - är mer en markering.
Spöt använder jag ytterst sällan och de få gånger jag gjort det har det varit på riktigt tjuriga hästar som inte har varit osäkra eller så utan bara rent bitchiga. Då t.ex när de vänder sig om och kickar mot en på ren jävulskap. Med ett långt dressyrspö så når jag en bit bort och kan ändå hålla mig undan. Men det är ju inte en hel serie utan det är en eller två klatch och givetvis ett bestämt nej.
Hakuna matata!

Svårt att svara på, beror lite på varför hästen biter/sparkar skulle jag säga.
Min shettis har ett stort "slickbehov" han älskar att slicka på allas handflator och naffsa lite med läpparna han gillar även att suga på jackan om han får bra tag. Detta finns det inget elakt med men min syster missuppfattade detta med att han ville slicka och naffsa med LÄPPARNA! min syster var då ca. 8 år och hon är väldigt nervös och osäker av sig som person så hon blev rädd och drämde till honom på mulen för att han "bet" Han förstod inte vad han gjort för fel och det hela började med att min syster och han missförstod varandra och han började försvara sig med att bita på riktigt.
Min biter han inte för han får inget slag, han är lite speciell, slår man tillbaks lär han sig inte för kriget mellan min syster och honom fortgår och nu är hon nyss 12 år fyllda och är så rädd för honom att hon knappt vågar a honom från hagen
Han bet mig oxå men jag slog inte tillbaka utan jag surra upp han huvud mot mig och bara psyka ut honom tills han vek med blicken och jag var riktigt förbannad på honom och de fatta han så tillslut så sluta han bita mig. det är bättre med bitandet i övrigt men mot min syster försvarar han sig till 1000!
morfars nordsvensk däremot är det hårt mot hårt som gäller! Hon kör över dig och du bara användeeer rösten biter hon för hon ett knytnäva slag tillbaka oftast på halsen. Då fattar hon att "Aj då…får ju tillbaka"
Hennes måste man använda våld på för att hon ska förstå och för att man ska kunna skydda sig själv, sen är hon psykiskt stöd enligt oss och veterinären men det hör inte hit.
Det beror på hur hästen är, hur den uppfatta saker och så får man utgå från det.
Min kille sparka mig 1 gång och efter de har han aldrig försökt på mig eller någon annan, han gjorde ett bakut språng för han vill inte ut och gå och då drog jag honom i en cirkel runt mig ohc tryckte ner hästen och "knäa" honom i magen.
Alla hästar måste tas på OLIKA sätt för att man ska komma fram till en lösning som passar just den individen.
För mig är det en avvägning jag gör med olika hästar, men generellt tycker jag om man använder slag vid exakt rätt tillfälle är det inget fel. Jag har slått på hästar flera gånger och skäms inte för det, men jag har bara gjort det vid tillfällen då det verkligen varit befogat och inte för småsaker.
Sen tycker jag att man märker tydligt på olika individer vlket sätt man ska ta dem. Jag har stött på hästar som bara blivit ännu argare om man slår tillbaka och istället blir farliga, de får man visa med sitt kroppsspråk och energi att de är dumma och gör fel. Medan andra hästar inte förstår förren man faktiskt slåss tillbaka fysiskt, med ex ett rapp på rumpan när de måttar en spark mot en.

Har inte läst hela tråden, men jag tror inte att man kan få ett djur på flera hundra kilo att göra som man vill genom våld.
Säger bara min lilla åsikt.
Håller med #23 lite grann. lyssnar inte hästen på rösten, ta till skänklarna, lyssnar den inte på skänklarna, lägg till pisken på baken. Jag har själv en häst som lyssnar på mig direkt, hon är min bästa vän och gör allt vad jag säger till henne även om hon bara är tre år. Hon gillar inte pisk och hon vet att om hon inte lyssnar så kommer pisken lite lätt bakom skänkeln/på baken.
Har även hanterat en del hingstar nu i sommar, väääldiigt snälla och lyssnar, och jag har verkligen fått lära mig att använda rösten. Våga ryta till ordentligt om dom inte lyssnar på mig. 
En teori som min hästs uppfödare och en utav mina bästa vänner använder, hon har många hingstar och unghästar
, är att "biter du, biter jag tillbaka, sparkar du mig, sparkar jag dig". Vet inte om det är rätt men hästarna verkar fatta det och vet vad som gäller.
Ville bara säga vad lilla jag tycker funkar 
#28 Ska bara tillägga en sak; man ska inte drämma till hästen , bara visa vem som bestämmer 
Ja, jag tycker det är helt okej att slå till en häst vid rätt tillfälle. Visst kan rösten fungera, men enbart i förebyggande syfte i min mening (i såna lägen alltså). Dvs om man ser att hästen tänker bita, sparka eller liknande, så kan ju kanske ett 'nej' hindra hästen från att göra det. Har hästen dock redan sparkat/bitit, ja då gör inte ett nej nån större nytta… Vad lär sig hästen av det? Jo, att det inte händer något jobbigt alls och att det därför är helt lugnt att fortsätta med det beteendet… Oönskade beteenden måste ju få konsekvenser för att hästen inte ska tycka det är värt att göra det. I min mening handlar det inte om att inte låta hästen göra saker, utan att hästen inte ska vilja göra de sakerna… Och för att de inte ska vilja det måste ju konsekvenserna vara såpass jobbiga/obehagliga att det inte är värt att försöka med det beteendet från hästens sida.
Att ignorera är väl inte heller det jag ser som fungerande, för det skulle kunna jämställas med neutralitet - det de allra flesta använder som belöning i ridning och hantering. Vi vill få hästen att gå snabbare, då trycker vi till med skänklarna = ger obehagligt tryck. Hästen ökar farten, vi släpper trycket och blir neutrala = belöning för att visa att hästen gjorde rätt. Det fungerar ju på samma sätt med att flytta hästen för tryck från marken (som #23 skrev, man börjar med att trycka lätt, händer inget får man fortsätta trycka hårdare tills hästen flyttar sig, då släpper man trycket och tillslut lär sig hästen att flytta sig direkt för det lilla, men belöningen är ju nästan alltid att man blir neutral, oavsett vad man gör.
Om man tänker sig en hästflock, där en häst står och äter mat ur ex. en krubba. Så närmar sig en annan häst med tanken att ta maten. Hästen som äter lär ju då visa att den inte gillar det redan när den andra hästen är på väg, exempelvis genom att stryka bak öronen, slänga med huvudet, kanske lyfta ett ben och annat kroppsspråk. Det här skulle jag jämföra med ett nej från oss. Om vi är den ätande hästen, och våran häst är den andra, som kommer med ett oönskat beteende. När vi ser att hästen är på väg att göra något ger vi den ett nej, en varning "gör du så får det konsekvenser". Precis vad den ätande hästen vill säga. För fortsätter den hästen fram till maten, trots varningen, ja då lär det ju smälla. En chans till att låta bli får den, tar den inte varningen så får det konsekvenser i form av sparkar och/eller hugg. Till slut kommer ju inte den hästen att försöka gå fram till den andres mat igen, åtminstone inte längre än till varningen. Detsamma gäller ju oss och hästar, hästen slutar till slut om det får konsekvenser, och lyssnar på vårat nej.
Men om vi istället tänker oss att den ätande hästen inte skulle göra nåt annat än att varna, även om den andra hästen går hela vägen fram till krubban, ja då slutar det ju med att den hästen får som den vill, den får maten och den tidigare ätande hästen kan stå och se hur sur ut som helst med öronen bakåtstrukna, det kommer den andra hästen ge sjutton i. Det händer ju inget ändå, så varför ska den backa undan…? Det lär ju bli samma resultat om vi inte ger konsekvenser för fel handlingar, om vi bara säger nej, även när hästen fortsätter så lär den sig ju att det inte händer något ändå och den kan köra över oss totalt, kommer inte lyssna ett dugg på vad vi vill.
Så ja, för mig är det i såna lägen fullt befogat att använda "våld", det är djur på flera hundra kg vi sysslar med, får vi dem inte att lyssna på oss, då kommer vi få problem…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Tycker det beror lite på hästen faktiskt (jobbar med alla möjliga åldrar på hästar och ingen är den andra lik).
Fölen behöver man bara putta bort för att få derar respekt, likadant med deras mammor.
Hingstarna behöver man bara visa upp en hand eller finger och ett skarpt NEJ för att dom ska fatta att dom är "jobbiga" mot en.
Medans man verkligen får ta i med hela kroppen för att få 1års hästarna att fatta att man ena finns i närheten, dock har vi behövt slå någon häst. Men för en som inte har en aning om hur unghästar kan va så kan det nog upplevar som brutalt. Vilket det inte är.
#3o, det där var en klockren förklaring! Håller med dig till fullo!
Jag säger som många andra ovan: Ja, vid rätt tillfälle. Det vill säga aldrig som straff - att straffa en häst är helt meningslöst, för det begriper de inte - utan som tillrättavisning, alltså att felbeteendet möts (inte följs) av en konsekvens.
Att möta ett nafsande hästhuvud med ett skag är alltså helt rimligt, om man tidigare har använt röst och viftningar utan att beteendet upphört. Att förfölja och slå hästen efter att den nafsat och dragit sig tillbaka är förkastligt.
På samma sätt i ridning: Att förstärka skänkeln med ett spörapp i rätt ögonblick är helt OK, att slå hästen med spöt för att den gjort något fel är helt förkastligt.
#30 sammanfattar det bra.
Min ponny tigger och jag ger honom aldrig, verkligen aldrig godis ur handen. Hans naffsande och slickande är till en viss del okej, men helt plötsligt kan det komma ett hugg och det är verkligen inte okej. Jag vill inte ha en aggresiv ponny.
I början sa jag bara nej och ledde bort huvudet men min respektlösa ponny fortsatte tigga, så nu slår jag till honom. Knappt så att han bryr sig då men han slutar iaf tigga. Inte hårda slag och beröm så fort han slutar, han har inte blivit rädd om annsiktet eller mig eller för den delen.
#31 Nu kanske jag missuppfattade dig, du får rätta mig i så fall.
Men ja, hästar är ju olika, absolut. Det finns ju de med vekare och de med hårdare psyke, jag använder absolut inte samma typ av behandling till dessa hästar, men grundprincipen är densamma. Dock det du säger om att det räcker att visa upp en hand eller ett skarpt nej till hingstarna för att de ska veta att de är jobbiga… Jag är en sån som jobbar för att man inte ens ska komma till det läget. Jag ska inte behöva säga ifrån för att en häst är jobbig, för hästen ska aldrig komma till det läget att den blir jobbig. Självklart gör den ju det i början, innan den lärt sig, men långsiktigt sett. För jag har inte ork till att behöva varna hästarna en eller flera gånger vid varje hantering, de ska göra som jag vill utan tjafs. Och för att de ens ska sluta försöka med dumheter så krävs det ju att det blir konsekvenser av beteendet, varje gång. Ja, det blir jobbigt till en början. Men till slut kommer man ju till det läget att man inte behöver bry sig, utan kan gå och halvsova när man leder hästen ut i hagen t.ex, istället för att behöva säga nej tio gånger varje dag på vägen mellan hagen och stallet.
Nu vet jag som sagt inte om det var så du menade, men då får du se det som ett allmänt påpekande om jag misstolkade dig. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag tycker att det är okej att ge hästen en knytnäve om det kommer i rätt ögonblick, alltså direkt när hästen/ponnyn försöker bitas eller sparkas eller annat. Inte flera sekunder efter, då kan hästen inte förstå vad den gjort fel. På vissa hästar fungerar självklart att vara mera "snäll" om man ska uttrycka sig så, kunde inte komma på något annat (
), medan man måste vara mer bestämd mot vissa. Vi tar ett exempel; Jag ska rida en häst som heter Pelle. "Hej Pelle" säger jag och går in i spiltan. När jag ska borsta så nafsar han på mig. "Nej" säger jag bestämt och skjuter bort hans huvud. Han ger direkt upp och börjar äta hö istället. Men när jag ska gå över på andra sidan och borsta så nafsar han igen och ett bestämt "Nej" räcker inte. Tillslut så biter han mig riktigt hårt i armen. Då är det okej att precis efteråt, eller innan om man hinner reagera, ge hästen en lagom hård knytnäve och ryta lite mer "Lägg av" eller "Nej". Det var en dålig berättelse men ändå.
Det är ju inte okej att drämma till en häst som är osäker och kanske stryker öronen bakåt för att den inte vet vad den ska göra. Men om hästen försöker att bråka med dig, t ex trycker upp dig mot väggen så måste man säga till på skarpen. En sak som jag har kommit på är: Om hästen håller på att bitas och sparkas, det gör ju ont på oss, varför får vi då inte ge hästen en smäll, som känns ytterst lite på dem? Hästen ska inte vara rädd för dig, men den måste respektera ditt utrymme, det som du kräver att du ska få. Endast min åsikt 
//Caroline
Ni som skriver att det räcker med ett "nej" eller "nej" och en höjd hand, hur ska hästen förstå vad ett "nej" betyder?
Ett "nej" har ju noll betydelse för hästen innan man lägger in en betydelse i ordet. Eftersom man inte kan förklara med ord vad ett nej betyder så har ju antagligen nån annan, om det inte är ni, förklarat fysiskt vad ett "nej" betyder. Sagt "nej" och puttat bort hästen eller sagt "nej" och slagit hästen eller annat. Hästen har alltså lärt sig att "nej" betyder obehag, att när den får ett "nej" har den gjort fel.
Precis samma sak som att ett "bra" inte har någon betydelse alls för hästen innan den lärt sig att det betyder att den gjort rätt. Antingen att den fått godis, klappar eller bara eftergift. Och eftergift är när man tar bort det negativa för hästen, en eftergift existerar aldrig utan obehag innan.
Ett "nej" och en höjd hand har ju också betingats nån gång för hästen. Många hästar blir ju rädda när man hastigt höjer händerna, speciellt runt huvudet. Det är inte för att de då automatiskt förstått att det betyder att de gjort fel, utan det för hästen är ju oftast (om inte alltid?) betingat med att den kommer bli slagen. Om den blir rädd av det alltså..
Så frågan är väl egentligenvad som är rätt och fel.. I hästens ögon finns inget rätt och fel, hästar har inget moraliskt tänkande.
Hästar kan sparka och bita varandra och sedan bli kompisar strax efter igen. Eller kompisar är väl också fel ord, hästar är inte kompisar med varandra, snarare tillhör de samma flock och har olika ansvarsområden inom den.
De har helt enkelt inte samma värderingar som oss människor. Rätt och fel finns inte för dom.
Däremot kan man självklart behandla en häst orättvist, nafsar en häst en person och den personen går iväg för att hämta ett spö, kommer tillbaka en halv minut senare och smiskar till hästen en gång med spöt är det orättvis behandling.
Hästen har ingen aning om varför den blir slagen då, den blir bara rädd för människan, för den förstår helt enkelt inte varför den blir slagenn.
Samma sak är det orättvis behandling mot hästen att inte ge den en chans att göra rätt innan man använder våld.
Vägrar hästen gå framåt när man rider ut är det orättvist att direkt gå på den och slå den med spöt. Innan man ens funderar på att använda sig av våld så måste man såklart ge hästen chanser att göra rätt innan. Man måste öka pressen gradvis, annars kommer man alltid behöva använda hårt våld för det är bara det hårda våldet hästen går framåt för.
Men det är också orättvist mot hästen att hota i all evinnerlighet och aldrig genomföra hotet. Hästen kommer då aldrig lära sig vad man menar, utan vänja sig vid hotet och lära sig ignorera det.
Exempel är väl de som sitter och hackar skänklarna i sidorna på hästen gång på gång jämt utan att få gensvar från hästen. Svarar inte hästen måste man trappa upp tills man får igenom det man ber om. Är inte speciellt snällt mot hästen att vänja den vid obehaget att bli hackad i sidorna av skänklarna, för oavsett om den svarar på det eller inte är det ett obehag.
Bättre är då att trappa upp tills hästen går framåt när de behövs, tillslut behöver man bara använda sitsen som framåtdrivande hjälp, om det är den hjälpen man använder först innan man trappar upp förståss.
De allra flesta använder obehag i sin ridning och hantering av hästen, och varför är det då fel atta nvända slag? Vad är skillnaden för hästen mellan obehaget av sporrar i sidan i jämförelse med slag?
I vårt samhälle räknas det som fel att slå, det är den vörderingen vi har satt in i den handlingen. Hästen sätter inte in värderingar i olika typer av obehag, däremot så blir den förvirrad, rädd och tappar respekten för en människa som behandlar den orättvist.
Men självklart behöver man inte använda sig av obehag och eftergift i sin hantering och ridning, utan man kan använda sig av positiv förstärkning istället. Förstärka de beteenden man vill ha med positiva handlingar (ge godis, klia eller annat) och ignorera de man inte vill ha istället för att förstärka de beteenden man inte vill ha med negativa handlingar och ignorera de man vill ha.
Känns som att folk förmänskligar hästarna genom att lägga in moraliska värderingar i vad de gör mot hästarna. Bättre att se det för vad det är istället för att värdera..
Blev lite långt.. :)

Hinner inte skriva ner allt jag vill då jag egentligen borde lagt mig och sova nu!
Men, ni som anser att man inte får använda någon form av våld om hästen gör något oacceptabelt. Hästen är ett flockdjur och utanför flocken är VI flocken, flockledaren. Vi måste då också ha rollen som flockledaren, inte acceptera vad som. Och istället för att sparka bakut eller bita till som en häst för får ju vi "ta till" de metoder vi har.
Aldrig att jag bara skulle kunna säga "nej" om min häst skulle sparka mig. Aldrig. Men som många andra säger, det måste komma i samma sekund i princip.
Hästen tar du till våld mot dig, den gnäggar knappast "spark". Den visar tydligt med kroppsspråk vad den menar!
Kan vara väldigt flummigt skrivit, skriver typ i sömnen!
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Jag kan bli ganska lätt sur, om min ponny står och skrapar i stallgången räcker det inte med ett "Nej" hon måste helt klart lära sig vad som är rätt och fel och då kan jag lätt ta en grimma och "slänga på lätt"
Hon måste lära sig att jag bestämmer och jag kan säga att av alla hästar jag träffat under hela mitt liv har nog hon varit mest respektlös och då räcker det absolut inte med att säga nej.
Om hon inte flyttar på sig när jag ska byta ryktsida ger jag mig inte, då bufflar jag till henne så att hon flyttar och förstår.
Kaka- Du vet hur hon är, jag har verkligen rätt att drämma till henne när hon gör fel för hon är inte känslig precis, Kan säga att hon lärt sig mycket mer nu när säger till ordentligt.
Det är inte hästen som ska bestämma, alla hästar fungerar inte att man säger "nej".
Inte alls att vara taskig nu men det var ju du som gav tips till mig att sparka till på benet när hon skrapar i gången, det är ju att slå? Det var tydligen rätt..
Jag sparkar inte hästar, jag vill säga till på rätt sätt.
Nu när vi går på promenader, om jag stannar ,stannar hon. När jag springer gör hon likadant och om jag går i sicksack gör hon också det och det hade inte varit så om jag inte sagt till henne som hon gör.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#40: Skrapar hästen i gången finns det ingen bättre lösning än att ignorera. Hästen leker ju med dig när du säger till den gång på gång. :)
Hästen vill ha uppmärksamhet -> Den skrapar -> Du säger till den = Den får uppmärksamhet och har lärt till att skrapa = uppmärksamhet.
Vilken typ av uppmärksamhet verkar den inte bry sig om.
#36, om du inte tycker att det är ok att slå till en häst för att den biter dig eller sparkar dig, hur gör du då? tillåter du det? för vad jag har upplevt blir det bara värre om man inte säger till.
// Ellinor Rasmusson
medarbetare på engelskt fullblod ifokus

41# Hon skrapar rejält och ingen lek, jag vägrar ignorera en häst som sparkar och hoppar omkring i stallet när jag vet att det blir lugnare när jag ryter ifrån och klatchar med en grimma eller liknadne ;)
Om hon tar sönder skorna pga det har det gått FÖR långt.
Rest in peace Valkyrie!
#43: Jo, hon leker med dig.
Hon skrapar inte när hon får uppmärksamhet, när du borstar henne eller säger till henne, eller hur?
Hon skrapar när hon står ensam utan att få uppmärksamhet?
Hon är nöjd när hon får uppmärksamhet, men om du går ifrån henne börjar hon skrapa, då kommer du tillbaka och säger till henne och hon slutar. För hon har fått uppmärksamhet. Hon bestämmer alltså spelreglerna, för det är ju du som lyder henne.
För hur många gånger behöver du ryta till, det räcker väl inte med en gång? Utan hon fortsätter väl senare, eller lär hon sig att när du sagt till så gör hon aldrig så igen?

44¤ Nej det gäller även ibland när jag är där.
Hon slutar när jag säger till henne.
Hon leker inte, hon är orolig mest eftersom hon står ensam inne.
Då brukar jag stå och klia på pannan och pyssla om men om hon hoppar omkring och sparkar på mig måste man säga till.
När hon skrapar tar hon sönder skorna, har hänt.
PM:a om du vill diskutera mer.
Rest in peace Valkyrie!

Våld kan behövas ibland. I en perfekt värld där hästen alltid såg människan som ledare och vi kommunicerade perfekt skulle det inte vara nödvändigt, men så är det inte nu. Många gånger testar hästen gränserna för att se vem som bestämmer och då är det viktigt att tydligt visa det. Om det är en häst som man arbetat grundligt med i hantering och som förstår och respekterar små signaler bör inte våld bli nödvändigt, men det är långt ifrån alla hästar man har den relationen till. En häst som inte respekterar människan och inte litar på dess beslut kan bli väldigt farlig.
Jag säger som många andra, det är OK om det finns en god grund till det och om det sker på rätt tillfälle.
En ranghögre häst skulle aldrig acceptera att en ranglägre skulle bitas/sparka den utan skulle "ge igen" och tillrättavisa omgående. Dvs om man ska tillrättavisa så ska det ske direkt, man ska inte gå ifrån hästen, hämta ett spö och sedan spöa upp hästen. Då är tillärttavisningen inget mer än djurmisshandel för hästen vet inte längre varför den får smisk.
Kan berätta om en incident i vintras. Jag sadlade Harry i boxen som jag gjort så många gånger förr, och han hugger mot mitt ansikte när jag skulle spänna sadelgjorden. Han fick omedelbart en högerkrok tvärs över mulen, sedan dess har han aldrig försökt bita igen.
Och tilläggas bör att han har inte ont av sadeln den var nyutprovad och sadelgjorden vart inte ens hårt spänd när han högg. Det var helt och hållet ett missnöje från hans sida men han får visa sådant på annat vis än att bitas, och det gör han också nu. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag tycker inte teorin ska inehålla hur man slår en häst, däremot så kan man bli tvungen att visa hästen på skarpen.
Jämför man med hur en häst är motvarandra obland så tål dom en hel del. Våld ska vara sista utvägen men ibland så måste man markera ett fel, om röst och lropspråk inte räcker för att få en häst att sluta.
Undervisar man om hur man utför våld mot hästen då är hästänket väldigt fel ute tycker jag. Sen så är det svårt att komma rätt i tid och det kan man inte lära ut.
Jag är verkligen emot att slå djur, såvida det inte är det enda alternativet.
Jag bestraffar aldrig ett djur, oavsett vad det har gjort. De lär sig inte av bestraffning, utan snarare av tillrättavisningar, positiv förstärkning eller ignorans. Att t.ex. slå till en häst med spöt eller rycka i tyglarna efter att den stuckit eller bockat med en är därför totalt meningslöst och rentav elakt.
Alltså - hästen ska aldrig få som den vill genom ett oönskat beteende. Om den smäller en hov i boxväggen vid fodringen får den mat först när den står tyst och väntar, om den försöker dra iväg med mig när jag leder den stannar jag eller går runt i en cirkel tills den lugnat ner sig och går först då framåt, om den försöker vända vid en ridtur envisas jag med att fortsätta framåt och vänder först när hästen lyder, osv.
Om en häst däremot försöker skada mig med flit (t.ex. hugger efter mig, nafsar, sparkar etc) är det bara tillrättavisningar som gäller. Jag kan inte ignorera för då blir jag skadad, och om jag går undan vinner hästen, alltså ryter jag till och höjer handen, och om det mot förmodan inte hjälper tar jag vid mån av tillgång ett spö eller rep/grimskaft och smäller det i marken och som sista utväg får hästen sig en smäll. För då har jag varnat hästen, och enda utvägen är att ta till våld om man vill att hästen ska lära sig att det den gör är oacceptabelt.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Jag tycker att det är elakt att slå hästar! I ett stall där jag var med en komis och hennes häst, var det en häst i spiltan brevid som stod och sparkade i väggarna för att den typ hade tråkigt och ville ut, då kom ridläraren, en kille, han hade precis ridit själv och hade tvättat ett träns, då blev han sur på hästen och kastade tränset på hästen! Hästen blev jätterädd och så. Jag tyckte att det var dumt att han kastade tränset på den, han kunde ju ha släppt ut den i hagen eller nåt sånt. Min kompis tyckte inte att det var elakt, hon sa bara att man inte skulle låta hästen få göra som den ville. Visst ska man inte det, men ändå…
Att kasta något på en häst är ofta en utmärkt tillrättavisning, det gör inte speciellt ont men har ändå stor effekt, genom att det kommer plötsligt. Genom att hästen inte ser att tillrättavisningen kommer från en människas hand, så minskar också risken att den kopplar samman tillrättavisningen med människans närvaro - en del uppför sig ju bara när man är nära dem men sparkar eller vad det är så fort man är utom armslängds avstånd.
I fallet du beskriver hade det inte varit speciellt lyckat att belöna hästen för att den sparkar sönder väggarna.
#50 I det fallet är det givetvis fel. Och det är därför det är så viktigt att OM an slår en häst så ska det vara av rätt anledning.
En häst som är rädd och osäker och "måste försvara sig för att överleva", ja där kommer det bara bli värre. Och som i ditt fall gör inte hästen det för att vara elak, utan för att den har tråkigt och är otålig.
Men om man går med en häst som ska hålla på och hugga efter en, om man har en häst som t.ex är snäll i all annan hantering (och inte gör det i andra situationer) men sparkas bara för att man kommer in i hagen och vill visa vem som bestämmer - ja då är det klart att de behöver veta att det inte är dom ska är herre på teppan.
Ett annat tillfälle som jag själv har en häst som gär är att inte gå in i transporten. 9 av 10 gånger går hon som på räls in, hon är absolut inte stressad och står lugnt i transporten. Hon är alltid glad när hon ser transportskydden åka fram för då är det hoppning! Men vissa dagar så ställer hon sig på luckan, och sedan vägrar hon gå varken bak eller fram. Och då får jag faktiskt ta hjälp av grimmskaftet och slå till henne på rumpan. Kan tillägga att hon då går rakt in trots att jag lastar själv, så det är inte transporteen som är läskig. Hon är bara tvär ibland och sätter sig emot, och "testar" mig.
Och som vissa gör, slår hästen när den gör "fel", t.ex inte tar rätt galopp… Ja det är också helt vansinnigt. Det är ju inte deras fel att de kanske är sneda eller att vi inte signalerar ordentligt.
Hakuna matata!
#51 det är skitsmidigt! speciellt om man är så pass långt bort att man inte hinner fram för att tillrättavisa/bryta beteendet. En ryktborste som kommer farande har fått rätt många hästar att sluta skrapa på gången eller krångla på annat vis ^^
Harry hade en period efter att vi stått i ett stort stall där ALLA hästar skrapade i gången när de var uppbundna, då lärde han sig det beteendet att det var så man fick uppmärksamhet. Detta "tränade" vi bort i ett annat stall genom att klappa till honom i baken med en kvast och ryta NEJ varje gång han gjorde det. 30 minuter senare hade han slutat skrapa och efter det räckte det med ett skarpt nej varje gång han började. Men givetvis måste man ju dels se till att hästen inte ser en eller kvasten samt att man har en häst med rätt sinnelag så den inte blir bakskygg.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
jag kör oxå på det där att kastaborstar eller andra tillhyggen om de börjar att banka i väggarna eller skrapa igolvet.. :) funkar skit bra! men det gäller bara att hästen inte ser dig och att grejorna kommer "plötsligt" och inte halv år senare efter att dom har bankat.. de måste ske på en gång!

ett ännu mer effektivt sätt än att kasta prick på hästen är att gå därifrån om den står och skrapar, sen vänta så den inte ser än och gå tillbaka in när den slutat börjar den skarpa igen så vänder man och går.
För vad är det för vits att skrapa eller dumma sig när ingen ser på 
Klart det krävs konsekvens och tålamod får skötarens sida men vi försöker ju inbilla oss att vi är intelligenta och då ska vi också lösa problem med intelligens inte våld i första hand.
#51 Ja kasta saker är bra! Schamponerade mitt sto i stallet för några dagar sen, och fölet vandrade runt fritt, och när hon gång på gång drog i sopkvasten trots tillsägelser så kom det plötsligt en våt svamp flygande…
Efter det gav hon sig.
Kan ju förtydliga det hela att det för mig inte alls handlar om att orsaka hästen smärta! Obehagliga upplevelser, som exempelvis en flygande tvättsvamp (som knappast gör ont), en viftning med ett grimskaft, något som blir jobbigt (t.ex driva runt hästen på en volt, backa den några meter etc.), helt enkelt något som gör att hästen inte tycker att beteendet är värt konsekvenserna.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#56 håller med. Sen är det ju också att hästar är individer. Min ena medryttarhäst räcker det om jag hytter med fingret åt honom och tar ett kliv fram som en hotning för att han ska lägga av om han tex naffsar. Medans den andra är mera kaxig och kanske man måste stöta till fysiskt för att hon ska sluta.
Och vissa hästar blir säkert livrädda om en borste kommer farandes från ingenstans, så det skulle jag inte våga göra mot en häst som stod i en spilta eller uppbunden och inte har någonstans att 'fly' och tänka efter vad som egentligen hände. :p
#57 Jo men precis.
Det finns de hästar som man måste tillrättavisa minsta (medvetna) felsteg, har en sån på gården här. Jag vet att om jag släpper henne minsta millimeter utanför gränserna så får jag ett helvete (tidigare erfarenhet), för hon är såpass hård i psyket och tvekar inte en sekund på att köra över de hon kan. Sen finns det ju även de som jag inte behöver göra mer än säga nej till vid ett fel, för att jag vet att de lyssnar och inte gör om det efter det. Såna som man antagligen skulle få ett helvete med om man var för hård, för att de skulle förlora tillit och förtroende för en.
Men även de "hårdare" metoderna ser inte jag som att vara elak, jag ser det som att vara tydlig. Som ett ledande tygeltag t.ex. Huvudsaken är väl inte alltid att det ser snyggt ut, utan att du tydligt visar hästen vad du vill. Och man måste ju vara tydlig till en början för att det senare ska räcka med små, osynliga hjälper…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Nej.. aldrig slå.
Men vara noga med att läsa hästens signaler och vifta med handen och säga nej.
Föra bort huvudet bestämt om man ser vad som är i görningen i tid.
Att slå en häst i huvudet finns inte bara.. inte ens i "rätt tid"..
Ett tipps med detta om att "kasta saker". Min ena häst bet på träväggen när man kom in i stallet och de var hungriga - lite umpärksamhet! Han bet aldrig annars utan bara precis när man kom (vilket syntes efter som väggen aldrig blev "uppäten").
Hade också en hingst som normalt sett aldrig vävde, men när han fick ett nytt sto mitt emot sig så började han med att ta en tugga hö, springa ett varv och titta och vävde lite osv.
Jag körde med en helt vanlig spruta á 20-40 ml eller så som jag fyllde med vatten. Varje gång de gjorde så så sprutade jag lite vatten på dem bara, huvudet gav störst reaktion (om man nu har en häst som har täcke p sig eller som är okännslig). Det fick dem verkligen att stanna upp och tänka vad f**n var det där?!?! Räckte med några dagars "behandling" så var det över =)
Hakuna matata!

60# Det ska jag testa, när morgonfodráren ska ge hö sparkar hon, snart sparkas väl hela dörren sönder också ..
Rest in peace Valkyrie!

#60 låter betydligt bättre än att kasta saker
Med sprutan kan man ju dessutom stå ganska långt bort (3-5 m i.af) och fungerar även genom galler vilket också är en födel :)
Hakuna matata!

#63 också blir det lungnare i stallet, naär det haglar borstar så blir miljön väldigt osäker och otrevlig, även för övriga hästar

Kl. Jag tycker det är otrevliga varianter att lösa problem på med att spruta vatten och kasta saker??
Det löser kanske för stunden men man "plockar" på ytan istället för att komma åt det riktiga problemet.
Hästar som sparkar i väggen eller väver eller har liknande ovanor är bl a inlärda beteende eller så är de stressade inombords av någon anledning.
Anledningar som te x smärta, för lite aktivitet både fysisk och psykisk, för lite utomhusvistelse, trivs inte med stallkompisen, trivs inte i miljön.. För lite grovfoder är en mycket vanlig anledning. Hästen har inte tillräckligt att tugga på och är väldigt hungrig.. listan kan göras lång.
En häst kan inte tänka att nu gör jag så här för att jävlas utan det går på sin instinkt.
Gör jag såhär så får jag någon form av uppmärksamhet.. mat.. en blick mm..
En i stallet vars häst fick för sig att börja resa sig när hon red, då tog hon ett ägg och nästa gång han reste sig kläckte hon ägget vid nackstycket/huvudet. Sen dess har han aldrig mer gjort det!

#66 En följdfråga.. Varför reste sig hästen?
Skynda långsamt så går det fortare.
#64 Kan ju bara förtydliga att det i mitt fall inte haglar borstar och liknande, den gången är i stort sett enda jag kastat nåt.
Och då handlade det ju om en blöt svamp, skulle aldrig kasta något hårt. Övriga hästar i stallet stod i andra änden och såg ingenting av det, enda avar ju Sylgja som jag schamponerade, men hon brydde sig inte. När hon är med mig ska hon inte bry sig om flygande saker eller annat konstigt. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#68 jag tror inte du är orsak till "hagel" men tyvärr finns det stall som är mycket röriga mycket pågrund av hårda/höga ord saker som slängs, egna lösningar, när man nåfr så mycket längre med tyst list.
#66 vad trött jag blir, hade det inte varit bätre att ta tag i poblemet från början än att skaffa ett ägg och slå i skallen på hästen. bakom öronen, där du beskriver sitter hjärnan på hästen och där ska man drämma ett ägg
prova att slå ett ägg i ditt eget huvud det krävs rätt mycket kraft = gör ont
#69: Jag fattade som att hon kramade sönder ägger det så att kletet hamnade på hästens huvud. Det lär vara ett gammalt trick på hästar som stegrar under sadel, liksom att hälla vatten mellan öronen på den. Obehagligt utan att orsaka smärta eller skada - precis som tillrättavisningar ska vara. Jag hoppas hon inte smällde ägget i skallen på pållen, för det är inte skönt!
#69 Ja då är jag med. Jo, man ska ju absolut vara försiktig oavsett vilken metod man använder. Jag är personligen en sån som försöker använda ett väldigt lugnt kroppspråk, utan massa viftningar och skrik, för jag vill inte ha en häst som reagerar för att jag exempelvis viftar bort en fluga framför mitt ansikte. Det får jag ju om jag använder viftande händer för att visa att hästen gör fel. Leder jag en häst vill jag att hästen stannar om jag stannar, innan den hunnit förbi mig. Går hästen förbi mig gör jag ett knyck med handen så grimskaftet "slår" till hästen på bogen, det räcker ju oftast. Man behöver ju inte bli "vild" i sitt kroppspråk för att visa att hästen gör fel, man kan vara precis lika lugn vid tillrättavisningar som man är annars.
Mvh Alex
Värd för Ridsport