Blä för ridskolan just nu :/
Jag har börjat tröttna på ridskolan rejält nu, när man kommer dit så är det massor som sågar hästarna iform och endel hästar har pessoa. Sedan är det alltid fullproppat i en grupp så alla rider på varandra och får man en pigg häst blir den stressad av att andra hästar springer i rumpan på den hästen man sitter på :/
Sedan blir jag trött på ridlärare som säger åt en att dra i tygeln, dra i tygeln , dra i tygeln.. jag vill absolut inte dra sönder hästarna bara för att dom ska böja fint på volten.
Ridning handlar ju inte om att dra sönder hästens mun?!
Tycker så synd om hästarna ibland,
Plus känner att jag inte kommer vidare i ridningen längre. Får bara trängas och rida förstora hästar som drar iväg med mig.. Vilket gör ont i ryggen på mig för spänner mig så då :/
Du hjälper inte hästen genom att låta den drumla på framåt och gå på bogarna heller, eller genom att låta den skava runt på volten utan att vara korrekt böjd och ställd. Bättre då att ta igenom en eller ett par rejäla förhållningar tills den faktiskt lyssnar - så behöver du inte sitta och dra sedan. Om man alls kan "dra sönder" en häst gör man det genom att sitta och småtjata hela tiden, då stänger hästen av till slut.

byt ridskola!?
du ska känna att du får ut något av din ridning. du betalar för att rida hos dem.
#1 Hästens mun kan förstöras om man drar för hårt och för mycket..
Jag gillar inte när man ska sitta och dra i hästen för att den ska lyssna för att den är "lat" och inte lyssnar när det kan bero på en massa andra orsaker..
#2 Tyvärr finns det ingen ridskola i närheten som jag kan byta till då det blir för långt att åka. Funderar dock på att sluta för vill inte slösa en massa pengar då som du skriver så betalar jag ju för det..
Kan lära mig mer själv i skogen på hästen än där just nu känns det som..
Ja så är det många ridskolor som gör… Kan inte säga annat än "gud vad glad jag blir" när jag var och sålde grejer till en ridskola i närheten. De använde nästan uteslutande tredelade vanliga bett, resårgjordar till alla och alla har egna sadlar som passar.
Och de var dessutom trevliga och brydde sig verkligen om både hästarna och de ridande ekipagen.
Man få tänka att det trots allt finns dessa solskens stall som gör rätt för sig!
Men å andra sidan vet jag ett annat i närheten som inte ens har brytt sig om att titta på hästen när den voltat över en låg boxvägg och landade på ryggen… DÅ undrar man ju vad för solts djurhållning de satsar på?
Hakuna matata!
#4 Det är härligt med ridskolor som verkligen bryr sig om hästarna. Dom borde verkligen berömmas!
Dock finns det ju som sakt vissa mindre bra ridskolor. Har varit med om ridlärare som piskat sönder spöt när h*n red på en häst som inte var "lydig". Ridlärare som säger att man ska dra/såga tyglarna om hästarna bockat. Alltså efteråt.. Jag förstår ju om man drar upp huvudet i båda tyglarna samtidigt men inte att man ska dra och såga bettet efteråt!!
Men fy vad hemskt att dom inte brydde sig om hästen som voltade över en boxvägg. Jag menar det kunde ju brutit vilket ben som helst i kroppen. Vilka människor det finns!

Försök bli medryttare på nån häst istället. Det lär man sig jättemycket på.
Skynda långsamt så går det fortare.
#6 Aaa får nog bli det eller nåt
#3: Som jag skrev är det precis därför det är viktigt att ta igenom en eller ett par förhållningar så att hästen blir uppmärksam i stället för att hålla på och dra.

#8 Många ridskolor har tyvärr sönderridna/omotiverade hästar som inte lyssnar.
Skynda långsamt så går det fortare.
Är du helt säker på att det inte finns någon liten privat ridskola i närheten? Personligen har jag erfarenhet av att dessa sköter sina hästar bättre och är mycket mysigare och personligare.
#10 Inte vad jag vet men ska kolla, det vore bättre i så fall :)

# håller också med om det där, Många elever sitter och sågar när inte ridläreren tittar dit och hästarna krökar på nacken utan att arbeta i rätt form. Ridläraren berömmer när den ser ekipaget och säger så som fin form, vad fint hon/han går bla bla. Och jag har en medryttarhäst nu men börjar bli allderles för lång. Har redan börjat kolla lite på nya men det är så himmlasvårt att hitta. Tog mig typ 4 månader att hinna min medryttarhäst jag har nu. :/
#4 hur gick det med hästen?
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

Vart bor du? Kanske någon som vet någon ridskola.
Ett tips är medryttarhäst eller foderhäst, man lär sig otroligt mycket!
Lycka till =)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Har bara läst #0 och inte resten av tråden!
Dra i tyglarna ska man inte göra, man kan men som du skrev så förstör man hästens mun.
Jag går på en ridskola där vi lär och att rida mycket med sätet, fråga din ridlärare om du kan få lära dig det.
Vi använder tyglarna också men inte så mycket det är bara som "extra hjälp".
Annars så kan du väl byta ridskola? :/
Lycka till! =)
//Johanna
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Tycker att du ska bli medryttare!
Man ska inte behöva hålla på att dra hästen i munnen för att den ska gå i form, det är en sak som ska hända "naturligt" när man arbetar hästen rätt!
Jag har som mål (Går på ridskola och har häst hemma, och på ridskolan har de många ungar som sitter och sågar) Men jag har som mål att utan att röra på händerna få hästen att gå i form (Jag rör ju på dom när jag svänger osv men inte sitta och såga eller plocka i hästens mun) och det är ett mål som jag tkr många bör sätta upp =)
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
Usch vad hemskt det låter, stackars hästar och stackars elever.
Håller med om att du ska försöka hitta medryttarhäst, vet av egen erfarenhet att det är inte så himla lätt, men lycka till!
Min ridskola är super och just nu är jag extra tacksam för det =)
Ta någon privat lektion då och då istället för att rida i grupp?
#18 Det kvittar väl om rid läraren tjatar om att man ska dra i munnen på hästen osv….(De kanske inte säger dra i munnen men de "visar")
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
0# Jag har inte läst de andras tips. men på "min" ridskola var problemet tvärt om. Alla sprang med lösa tyglar och hästarna for till höger och vänster om de inte hade stått där så pass länge att de hade lärt sig ridlärarens kommando och böt gångarter själva osv…
Jag ledsnade jag med och började rida på mitt sätt för mig själv. Självklart lyssnade jag på övningarna, men jag red min häst i form, till skillnad från de andra. men det fick motsatt effekt av det jag trodde skulle ske. Ridlärarna vart ännu surare för att jag "kunde"….
Så jag slutade. Sen började jag på naturbruksgymnasium med inriktning hästhållning och sen dess har jag bara ridit privat på medryttarhästar för riktiga tränare! Kostar lite, men det är värt det!!
Tack för alla svar..
Har bestämt mig för att sluta ridskolan så fort som möjligt. Leta efter medryttarhäst eller något i den stilen. Egen blir det nog inte men vad som helst är bättre än ridskolan. Jag tycker verkligen synd om hästarna. Varit med om en ridlärare som visat att man får hästen i form genom att ta i ena tygeln o sedan andra osv. Så tror dom flesta sågar hästen i form för att dom tror det är rätt… 
#19 Nej jag tror inte det kvittar. Undervisningen brukar skillja sig väldigt mycket mellan smällfeta grupper och privatlektioner. Har de alltid "dra i munnen"- undervisning så tror jag inte ridskolan skulle kunna hålla sig på fötterna.
#21 Glöm inte att hitta en privattränare att träna för om du skaffar dig en medryttarhäst.
#21 Bra där! :) Och som #22 säger, skaffa en bra tränare!
Lycka till!!