Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2863 ggr
[louise80]
0

b-vitaminer

Hur många av er ger B-vitaminer vid fällning ?

Sehvrin
0

Vi ger b-vitaminer nästan året om (har hört att det ska lindra patellaupphakning något, och eftersom det inte är skadligt skadar det ju inte att ge) Däremot kan jag väl inte säga att jag sett någon märkbar effekt av det vid fällningen.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Luthien89
0

inte här, har aldrig sett det göra nån effekt på mina hästar.

sandi
0

Jag har gett min häst b-vitamin nu i två månader p.g.a att han har torra hovar, min hovis tyckte jag skulle ge det så då provar vi med det.

Magica
0

jag ger oxå min B-vitamin nästan året om av samma orsak som Johanna. det är e ju vatten löslig så dom kissar ju ut det som inte behövs.

CBA
0

Jag har alltid gett extra vitaminer vid sättning och fällning av päls och då har jag gett NP Äkta Vetegroddsolja och det har gett kanon fin päls, man och svans.

Rekomenderas :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Carolrita
0

Har gett mina pållar Beviplex (spruta) o även Shy Feeder o Emin.
Nu iår har dom fått Emin B-vitamin. Verkar funka bra iaf. Funderar på foderjäst, vi får se annars kommer veterinären o sprutar in dom med beviplex då hästarna tar upp detta bättre.

MiaMaria
0

Jag gav Musse vid både pläs sättning och fällning

Milli
0

gav förra vinter/våren men märkte ingen skillnad…

Peppe
0

ger inte Peppe b-vitamin längre. gör ingen skillnad.

eftersom b-vitamin är såpass uppiggande så bör det inte ges som injektion. (jobbiga ord och dåligt ordval men jaja, håll till godo!) de kan hända nåt med musklerna som tar emot vitaminen…eh..ja mer kommer jag inte ihåg än detta. blev iaf rekomenderad av veterinär att aldrig ge en häst en sån spruta och hon själv "vägrade" göra det på hästar om det inte var nåt specialfall.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

#9# Spruta b-vitamin gör ju Lyrik ofta har jag hört. Hennes häst mår iaf bra av det. Har inte hört det du berättar om. Men har inte heller pratat med min vet om det.

Jag ger inte b-vitamin just nu.

Lyrik
0

#10 Lyrik mår bra av b-sprutorna. Både mage och päls blir bra av det.

Nu får han Emin B-bitamin 20 ml + 2 dl foderjäst, men det får han hela stallperioden, från det han kommer in från betet tills han går ut igen.

Ska be vet spruta honom med B-vitaminer när hon kommer ut, OM hon kommer.

#9 Lyrik har fått b-sprutor nu i minst 8-9 år. Inga problem alls där.

[louise80]
0

vqarför skulle man inte ge b-vit injektioner?? va det dummaste jag hört, b-vitaminer e ju bra för mycket och särskildt upp piggande är det ju inte. Min häst har ordinerat från veterinären 40ml varannan dag injektioner  men visst han är extremt känslig.

Men att en veterinär inte skulle vilja ge en spruta b-vitaminer har jag ju väldigt svårt att tro….

PimTheGreat
0

jag ger båda mina…

Peppe
0

hon sa det själv på en föreläsning för nån vecka sen.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

tessa
0

Yrla får regelbundet vetegroddsolja. Hur mycket olja ger du CBA?

Linfrö innehåller mkt B-vitamin, jag ger drygt 0.5 dl per dag… stöpt. Köpte nyligen 9 kg på GG för 150 kr.

CBA
0

#15 Jag har alltid gett 2 msk/dag har jag för mig (det som står rekomenderat på flaskan i varje fall).

Jag kommer köpa och ge det till Mirabil när han börjar fälla. Min gamle fick alltid NP´s vid fällning och sättning av pälsen och mådde kanon av det…sen ett år fick jag för mig att köpa Shy Feeder istället men det hjälpt inte honom alls. Han blev alltid väldigt irriterad och öm i skinnet när det var dags att byta päls och NP´s tog bort de besvären…annars kunde jag knappt borsta eller rida honom.

Jag gillar NP´s just bara för att det är ett naturligt preparat, jag ogillar att peta i hästen syntetiska saker.

gejsa
0

#16# Blir lite nyfiken nu CBA. Vad är syntetiskt här annars då? Menar du att b-jästen i pulver är det eller vad menar du?

CBA
0

#17 Nää som tex Shy Feedern jag nämnde :o) Den innehåller bara syntetiska vitaminer :o)

gejsa
0

Jaha, står det så på burken då eller flaskan.

CBA
0

Det har jag inte tänkt på men jag kom att prata med Equiterapeuten om detta och hon undrade varöfr jag ens frågade då NP´s är rena naturämnen medans tex Shy Feedern är framställt på konstgjord väg.

gejsa
0

Ok!

tessa
0

#16: Tack för ditt svar. Vetegroddsolja är kanon, - ger det till både hund, häst och iller med gott resultat =)