Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 884 ggr
Loa-bg
0

msn-fråga

Måste få hjälp med mitt msn. Laddade hem den nya versionen av msn när vi fick vår dator tillbaka efter lagning. Men nu finns både nya versionen och den äldsta! Om jag loggar in från internetrutan kommer jag in på gamla, från skrivbordet in på den nya. Och ingen ser det jag skriver i personligt medd. och mitt namn, dom ser bara det som står i det gamla! Även ifall det står ngt annat i den nyare versionen!

Så hjälp, vad ska jag göra?

lisette
0

internetrutan?

Rita-S
0

Loa_BG: Det du kan gjöra är att se till att INGEN av dom startar tilsammans med datoren och ta bort alla snarvägar till den gamla. Den gamla versjonen är med i installationen av windows, så den kommer va där oavsett hur många gonger du installerar om Windows.

Hur du förhindrar att dom startar:
tryck "start" knappen längst ner till vänster, välg "kör"
Skriv sen detta ordet: msconfig
Sen trycker du "kör" knappen.
Det kommer nu poppa upp en ruta med 5 "Flikar".

Den längst till höger är den som visar vilka programmer o dyl som startar samtidig med din dator.
Se äfter allt som har med MSN at gjöra, förkortat med MSGR för Msn messenger förmodligen. Ta bort alla dessa från denna menyen. NB: Peta inte på NÅT av dom andra flikarna där inne, du kan få formattera om datoren om du tar bort fel saker där! :) Den fliken helt till höger behandlar allt som startar tilsammans med datoren, och det är enbart där du skall se äfter "messenger" eller "msn" grejer.

När du har tagit bort båda versjonerna med MSN, så trycker du OK, och sen får du starta om datoren.
När du startar upp denna gongen kommer ingen MSN att starta med datoren. Du kommer få starta msn varje gong du startar upp datoren, men då kan du se till att du enbart har rätta snarvägen på skrivbordet :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Loa-bg
0

#1 jaa, du vet man tar upp internet, det kommer upp en ruta, internetrutan. I vår internetruta, vet inte hur det är med andras, så finns det en genväg till msn :)

#2 Jag hittar inte MSGR el. något dylikt bland alla alternativen. Vet du vad de kan heta? Kunde tyvärr inte kopiera dom…

Rita-S
0

Loa: Låt mig kolla upp med windowsen vad dessa filer heter, så du vet vad du skall kika äfter :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Loa-bg
0

#4 tack så mkt Skrattande

Rita-S
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu skall vi se här då. Jag har ju engelsk Windows, men skall forsöka översätta:

Den fliken du är intresserat av är den helt till höger. Hos mig står det "Startup" men hos er på svenska står det kanske "uppstart" eller nåt som indikerar att starta datoren. Det va forövrig 5 olika fliker, men det är den heeeelt mot höger du skall ha.

Se på bilden jag har lagt med nu. MSN ligger i listan märkt som MsnMsgr och det är en ruta med en haka i.

Rita-S
0

Se på denna bilden. Nu har jag bara EN msn installerat, men du har två, den gamla och den nya. Du kommer ha minst två olika MsnMsgr liggande i listan. På denna bilden har jag hakat bort så det INTE är någon haka brevid MSN. När du har gjort detta, så klickar du OK :)

Sen kommer då beskedet "för att dessa instälningar skall användas måste du starta om din dator" eller nåt liknande. Det kommer då med andra ord att ändras äfter du har startat om din dator.

När du startar upp äfter detta kommer datorn säga "du har gjort viktiga ändringar, vill du behålla dom?" vilket du då skall svara ja på.

Kom i håg, peta inte under dom andra flikarna :)
Och om du är osäker, ta en print screen av det du ser och fråga.

I fall du undrar: på tangentbordet har du en tast brevid F12 som säger Print Screen. Tryck en gong på den medan rutan står framst, öppna paint, limma inn, spara som .jpg och ladda upp här så kan jag se vad som står :)

E_hjo
0

…Eller så går man in på kontrollpanelen å tar bort därifrån =)

Loa-bg
0

Hur gör man det då? :) Kunde inte hitta det där, finns flera flikar och vet inte var jag ska leta..

Loa-bg
0

#7 Problemet är vad den heter, antingen är jag blind som inte ser det, eller ja… Men iaf, provar att visa en del av dom det går att välja på.

Loa-bg
0

#7 Nu har jag letat genom allt, inget stämmer in på det namnet du uppgav, däremot finns det två ikryssade rutor där det inte står ngt… Till höger om dom står bara:

HKLM\SOFTWARE/Microsoft\Windows\CurrentVer.

Men det gör det även på andra, men där står det iaf vad det är för ngt.

Rita-S
0

och inget av dom ligger i nån folder som heter MSN på nåt vis? kika äfter det (du är under rätta fliken i övriga fall) om det är några som ligger i nån mapp som heter MSN. altså c:\nåt navn\nåt navn\msn eller nånting?

Hujeda mig så mycket som startar med eran dator Hemlis

E_hjo
0

Kontrollpanelen ligger på startmenyn  =)

Loa-bg
0

#12 ok, ska kika efter :)

#14 jojo :P men var i kontrollpanelen?

E_hjo
0

hihi, Lägg tiil eller ta bort program står det   =D

Rita-S
0

E-hjo: jo, det funkar, men då får man ta bort rätta versjonen av msn :) på min dator på jobbet står inte den MSN versjonen som fölger med windows i listan "lägg till/ta bort programmer" alls tex

E_hjo
0

Ahaaaaa….   =/