Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 6872 ggr
mazze
0

Avlivningsalternativ?

Tyvärr kommer vi till den stund då det är dags att ta farväl och jag är där nu :(

Det jag funderar över, är vad som är bästa alternativet att ta bort på, slakt går bort då hon ej får användas till livsmedel.

Vill gärna höra era åsikter och erfarenheter av avlivning, då jag inte har någon koll på det alls.

viktoria91
0
mazze
0

Bra info…

Vill gärna höra vad ni tycker om resp metod.
Finns det något liknande i södermanland?

Lorita
0

Jag föredrar bultpistol för det går fortast för djuret.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

emeliekarlssoonn
0

Säger som #3. Bultpistol eller sk. slaktmask.

Tråkigt att du behöver ta bort din häst. Hoppas att allting går som det ska.

mazze
0

Ja, det känns riktigt tråkigt men vet att det är bäst för henne. Dessvärre känns det som hon bara blir sämre för varje dag nu, väntar på svar från försäkringsbolaget bara.

Birke
0

Bult är humanast.

Cilla89a
0

Nejmen, vad händer? Är det mamma häst eller bebis häst? :(

Jag har själv ingen erfarenhet, men har hört att bult är bäst, då det går fortast.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

mazze
0

Det är mamma häst. Hon är dålig i ett framben och ett bakben och hon rör sig inte alls bra just nu. Hela vänstersidan är mycket mindre än höger sida, hon har inte ridits ordentligt på hela året :(

Rynkel
0

Jag håller med om bult, har pratat med en kvinna om just detta ett tag sedan då hon behövt ta bort några av hennes hästar och varit med. Hon valde spruta en gång och hon ångrade sig så himla mycket efteråt, hon sade att man ser hur hästen grips av panik när musklerna börjar förlamas och till sist hjärnan, och att bult är det allra bästa för hästen, då man kan vänta ut den och låta den slappna av, sänka huvudet och då ta "chansen" att göra det.

Tråkigt att du måste ta detta beslut alls :(

Kimpa
0

Vi har både tagit bort med bult och spruta, fast den vetten tog bort med spruta höll på att "lägga av" själv så det blev ett lugnt insomnande bara.

En annan tog vi bort med bult och hon gick och betade i grimskaftet jag höll i och i nästa ögonblick låg hon på marken.
Snabbt och hästen hinner inte märka någonting.

ThunderClap
0

Jag har varit med om hästar som tagits bort mes spruta två gånger. Den ena gången var riktigt hemsk då det tog mkt tid och hästen kämpade emot det och den andra gången gick bara långsamt så att det för ägaren emotionellt blev plågsamt. Vi har desutom idiotiska distriktsveterinärer här som inte gör allt jobbigare.

Har varit med och tagit bort ett par hästar med bultpistol, visst är det dramatiskt för matte när det stora djuret trillar, men det går snabbt på alla vis för alla parter. Jag kan rekommendera för blödiga mattar att gå därifrån efter det att hästen somnat in, att se hästen tömmas på blod eller bli lyft är inte allt för trevligt.

Min fullblodspojke som jag tog bort förra året fick lugnt gå ur till halmad plats, äta gott ur krubba och bli omklappad utav mig och nödslakt för att få bult i huvudet medans han åt. Hur lugnt och fint för honom som helst.

Tusen
0

Har avlivat tre hästar. En var på djursjukhus så hur det gick till vet jag inte men de andra två har vi avlivat hemma med spruta. Vår veterinär la först en lugnande spruta och sedan fick hästen sömnmedel så den somnade. Därefter fick den en överdos av sömnmedlet. Allt gick lugnt och stilla.

wulcanic
0

bult går väldigt fort.

Peppe
0

säger som de flesta andra och av samma anledningar, bult. jag har bara sett kor avlivas, och det går väldigt fort med bult.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Molla
0

Synd att hon måste tas bort! Det är alltid så ledsamt!

Vi anlitar en jättebra firma som använder bult. (För vi bor väl inte så långt ifrån varandra). Också tar de kroppen på en gång.

Killen som varit med de två sista gångerna är super lugn och trygg. Det är ett familjeföretag, min mamma säger att pappan också är bra vid avlivningen.

Det är dyrt, kostar runt 4tusen, tror jag. Men det blir inte spec mycket skillnad om de bara ska hämta kroppen och vet avlivar.

Vill du veta nummer och namn?

ThunderClap
0

#15 4.000 är vad jag betalade utav nödslakt uppe i stockholm även, här omkring anses det lågt pris, men jag har själv dålig koll.

jackiejohn
0

Bult helt klart! Snabbt och smärtfritt. har tagit min ena häst med bult och morfars alla hästar genom åren har vi tagit med bult.

Tusen
0

Fast med bult blir de väl bara bedövade. De måste väl tappas på blodet för att dö? Allt blod kommer ju då att vara på gården. Äckligt tycker jag.

Birke
0

#18 Bulten är bedövningen, avblodningen är sjävla avlivningen. Det är bäst för hästen, och att det kan kännas obehagligt tkr inte jag spelar ngn roll. Hästen i första hand.

Om man känner så kan man avbloda nära ett dike med en vattenslang tillhands.

Daisymink
0

jag tog spruta, inget blod. och det var väldigt "avslappnat". skulle inte göra det på något annat sätt..

// Vanessa 

Tusen
0

Tycker nog ändå spruta är bäst. Sen har vi turen att ha vår veterinär som bästa och närmsta granne, vilket naturligtvis gör att han gör allt med våra hästar på det absolut bästa för hästen i våra ögon. Ser inte vad som skulle vara mindre humant med att ge spruta.

Lorita
0

Vad gör blod om det är humanare och snabbare för hästen med bult. Jag var inne med en katt en gång och skulle avliva, han var så dålig att ämnesomsättningen var långsam = det tog en jättelång tid för honom att somna, en riktig plåga för mig och katten.

Jag tyckter inte heller att det blir så mycket blod om man bara spolar ordentligt efteråt.

Gronstedt
0

När en av ridskolehästarna avlivades sade slaktaren att orsaken till att man inte bör använda spruta är dels att hästen somnar mot sin vilja och kan bli otroligt stressad av det, och dels att hästen kan falla handlöst och bryta benen när den inte kan stå längre, vilket orsakar svår smärta.

För min egen skull skulle jag förstås vilja att pållen lugnt och stilla lade sig ned och somnade och sedan avblodades när den sov djupt (jag har hört alldeles för många historier om hästar som "avlivats" med spruta som har vaknat igen), men det är tydligen inte så lätt att söva den om man inte har hängsele och kan kasta den lugnt och fint när den somnat. Och vem har det hemma i stallet?

#18: På ridskolan görs det på gödselplattan och så sparkas gödsel över blodet.

mazze
0

Molla: Vi bor bara några mil ifrån varandra. jag vill gärna veta namn och tfn nr…

CelsiusT
0

Varje gång vi sövt/sederat katter och hundar ser man hur dom verkligen kämpar emot att somna. Dom vill verkligen inte. Det svåra för dom är att dom tappar kontrollen på vad som händer runt omkring, det är inte att dom bara blir lite trötta och väljer att gå och lägga sig och sova. Det är ungefär som när vi dricker alkohol att man tappar kontrollen mer och mer och blir yr och tillslut orkar man inte hålla sig vaken utan måste ge efter och somna. När man inte självmant sätter sig i situationen (vilket djuren inte gör) så är det otroligt obehagligt att bara tappa förmågan att hålla koll på omgivningen (vilket är en överlevnadsfråga, speciellt för flyktdjur som hästen), utan att förstå varför (jag har varit med om det då jag blivit drogad utan att vara med på det och det är fruktansvärt läskigt innan man fattar vad som händer).

Det är inget jag vill utsätta mina djur för i onödan, det är illa nog att man inte kan välja att avstå det ibland så när alternativ finns…..

Medarbetare på westernridning.ifokus

marinelady
0

Jag skulle säga Bult är det humanaste mot hästen, det går fort och du vet garanterat att hästen är död när dom tar den från gården. Har alltid varit rädd för att hästar som sprutas ner och sen tas om hand om inte är fullt döda då man inte blodar av dom.

Det går fort med bult och hästen hinner inte få den paniken eller kampen efter att stå upp som dom får när man har spruta.. Den är "hjärn död" när den ligger på marken om det är rätt utfört, känner inget och har ingen hjärnaktivitet sen blodas dom av för att stoppa hela kroppens alla funktioner.

Tusen
0

Men idag får de ju ett lugnande medel innan de sövs och därefter avlivas med ett medel som vår veterenär säger i alla fall, är mycket mer effektivt än de som användes förr. Det tar inte ens 15 sekunder från att de fått sprutan innan de är döda. I de fall vi haft har dessutom kroppen legat kvar ett tag tills slaktbilen kommit och hämtat kroppenb så nog är de döda alltid.

Katter och hundar avlivas ju på detta sätt. Är man elakare mot dom då?

Lorita
0

#27 när jag avlivade Bamse Linus så satt jag och önskade mig en bultpistol för katt Gråter

Gronstedt
0

#27: Ok, det låter ju ganska jämförbart med bultpistol, om det verkligen fungerar så fort. Men jag skulle ändå vilja att hästen avblodades så fort den fallit, bara för att vara helt, helt säker.

Birke
0

#27 Har du blivit sövd ngn gång? Gud vad man kämpar för att inte tappa sig sj, och ändå vet man vad som kmr hända. Undrar hur det kan kännas att inte ha en aning om vad det är som händer..

Avlivade min ponny med spruta när jag runt 11, och det var inte kul att se hur stressad Emma blev. Stirrade sig omkring, förstod ingenting. Dessutom inge kul för mig att se livet långsamt försvinna ur ögonen på henne. Föredrar absolut bult både för min egen och hästen skull.

Tusen
0

#28 Låter tragiskt att din katt led så. De avlivningar vi har behövt göra på våra katter har skett på köksbordet hemma. Lugnt och stilla har de fått sitta och blivit klappade av familjen, ätit lite godis under tiden som först den lugnande sprutan verkat, sedan insomningssprutan. Själva avlivnings medlet har katten fått då den sover. Inte värre än att kastrera katten.

Lorita
0

#31 jag har har avlivat många men Bamse Linus som var trött i kroppen, där tog det tid och jag bävar för nästa gång jag måste avliva en katt.

Tusen
0

#32 Men fick din katt lugnande och sedan sömnmeddel innan den fick avlivningsvätska? Eller fick den avlivningsvätska direkt. Det är i så fall väldigt illa.

Daisymink
0

när jag tog bort min satte han in sprutan, mindre än 10sek senare låg han på marken och var död. så att dom skulle lida förstår jag inte?

// Vanessa 

CelsiusT
0

#34 man hinner tänka mkt på 10 sek

Lorita
0

#33 han fick först lugnande och sen sprutan och vi var i ett lugnt tyst rum bara han och jag men som jag skrev han var så slut i kroppen att allt dumpades runt långsammare och det tog jättelång tid. Jag har avlivat där förut och då har det gått fortare, med häst skulle jag aldrig ta risken då det finns bult.

ThunderClap
0

#27 Hur nytt medel är det som kommit nu? För det var väll bara förra eller förförra året som Ridsport skrev en del om misslyckade avlivningar där häst bla vaknat upp, sprunigt en bit och sedan trillat och skadat sig och fått lida än mer. Så måste vara väldigt nytt medel isåfall…

Elshira
0

Jag har ett par hästar som verkligen hatar att få sprutor medan vissa inte bryr sig särskillt, men jag föredrar då ändå att inte ge dem sprutor om jag inte har möjlighet.

Avlivningsvätskan gör dessutom ganska så ont (det är en trögflytande vätska och i ganska så stora mängder), och smärta vill jag inte riskera att de får då lugnande fungerar olika bra på olika hästar (har varit med om dem som nästan däckat på halva dosen och andra som fått nästan 3-dubbel dos utan effekt).

Jag använder i första hand slaktmask/bultpistol och det görs hemma på stallbacken med huvudet i havrehinken och med grannen som kör djurbilar och avlivar djur. På så vis kan jag få det både akut och jag vet att han är väldigt lugn och "smittar" inte av sig på hästarna. Bultpistol verkar dessutom omedelbart, hästen ramlar bara ihop i samma ögonblick som det sker.

Hästen ska också avblodas (det som får den att verkligen dö) har aldrig stött på någon som inte gjort det, men har hört skräckexempel av våran slaktare. Riktigt utbildade veterinärer som avlivade grisar på en farm avblodade inte en enda av drygt 300 grisar. Så det kan vll vara värt att fråga innan för säkerhets skull.

Så har du möjlighet så skulle jag i första hand använd bultpistol och om möjligt avliva på hemmaplan (dvs det finns någon som kan frakta även döda djur).

Hakuna matata!

Tusen
0

#38 Nej då. Det är inga stora mängder alls. Sprutan som vår fick var inte större än en vaccinationsspruta. Det var tydligen oerhört effektivt och (#34) är hästen sövd hinner den nog inte tänka något alls.

Tusen
0

#37 Då vi avlivade den senaste i december 2008 så fanns medlet i alla fall. Men det betyder säkert inte att alla använder det. Vår veterinär är som sagt känd för att vara väldigt noga med att avliva ALLA djur så att djurägarna blir nöjda. Han tar god tid på sig, gör det gärna i hemmiljö och använder alltid både lugnande och sövande medel innan avlivningsvätskan. Men alla är ju inte likadana.

CelsiusT
0

#39 Men det är ju själva "sövningen" som är den jobbiga delen. För övrigt brukar dom inte söva utan sedera (vilket tar lite tid och dessutom är osäkrt hur mkt du behöver ge från individ till individ). Det är från det att dom får sederingen till det att dom är "sövda" (sederade, dvs lulliga och avtrubbade, typ som när man deckat efter en fyllefest) som är den jobbiga delen för hästen/hunden/katten. Att förlora kontrollen och fotfästet.

gotlandsruss
0

om ja skulle välja det bästa för MIN häst så skulle det nog bli bult pistol… dels är inte sprutor så poppis hos honom och så för någon månad sen var det en häst i stallet som bröt benet och våran vet va inte hemma så distriktarn fick komma o hon tog för lite medel och det tog jätte lång tid att avliva honom det var nog rätt plågsamt då benet var rakt av.

Gronstedt
0

Har man skaffat häst så tycker jag att man är skyldig att följa den den sista biten också, även om man tycker det ser obehagligt ut. Men visst fasar jag för den dagen när jag måste följa min tjej den vägen. Jag har inte sett en avlivning, men jag har hört av dem som gjort. Bult och avblodning är hemskt för människan. Hästen faller direkt men hjärtat slår och det rycker i kroppen. När pulsådrorna öppnas sprutar blodet. Det är svårt att förstå att den i det läget faktiskt redan är död och inte känner något mer.

#41: Vi har en shiveringhäst i stallet, han brukar få sedering när han ska skos bak. Han är också lite knepig vid igångsättningar och man brukar behöva hälla Vetranquil i honom de första gångerna han ska bli riden, annars blir det rodeo så ryttarna står som spön i backen. Han verkar faktiskt gilla sina droger, den lille knarkaren. Ett år hade han en lång konvalescens och sedan småskada på småskada, så han skrittades en vecka och stod en vecka i flera omgångar. Vi skämtade om att han avsiktligt vrickade till fossingarna varje gång det lugnande medlet sattes ut, bara för att få mera knark. Så smart är han kanske inte, men när han får det så lullar han till med nöjda grymtningar. Den nya hovslagaren klarar av honom utan sedering dock.

Lorita
0

#43 så hemskt är inte en bultavlivning, jag tyckte inte det var så mycket blod heller

Jag håller med om att man sak följa sin häst sista biten, men klarar man det inte är det bätre att någon lungn pålitilig följer hästen. För det viktiga är att det är lungt och naturligt kring hästen.

JennyR
0

Avlivar man med tex Somulose så är hästen död innan den når marken. Av samtliga avlivningar jag varit med vid (både bult och vätska) så föredrar jag personligen utan tvekan spruta. Jag tror inte att det spelar någon som helst roll för hästen vilket alternativ man väljer, om den nu inte är väldigt spruträdd eller huvudskygg (bult).

Jag har aldrig sett ngn häst kämpa emot vid avlivning med vätska. Det säger bara "smack" så är hästen död, och som sagt den är död innan den når marken.

En bra sak med spruta om man vill vara med vid avlivningen är att man slipper se muskelryckningarna som uppstår vid bultning + att man slipper blodet om man tycker att det är obehagligt. Men förutsatt att avlivningen går som den ska så spelar det nog ingen roll för hästen vilket alternativ man väljer.

imsuchadiva
0

Har inte läst hela tråden. 

Jag föredrar helt klart bult hemma på gården.

halludu
0

*har inte läst hela tråden*

När jag tog bort min häst vid 3 års ålder så blev det bult. Hon var visseligen svårt skada och låg i en sjö av blod. Så det lilla blodet som blev av bulten var inget man tänkte på.. dessutom var det knappt någonting.. det hade bara runnit lite..

Jag kan ju säga att jag ångrar att jag inte stod där när skottet gick, jag var inne i huset och hörde bara skottet.. detta är något jag ångrar starkt!

Men helt klart bult för min del..

imsuchadiva
0

Såg nu att ni hade skrivit om blod, jag var en bit bort i hagen vid de andra hästarna när hon sköts.
Syndes inge blod efteråt på marken, så kan itne alls ha kommit mycket.

halludu
0

#48 eller hur!! det kom inte alls mycket där..!

CelsiusT
0

#48-49 Blodet kommer ju inte av bultpistolen i pannan utan av att man skär av halspulsådern så hästen avblodas. Hur mkt som kommer bror ju på hur bra hästens hjärta pumpar runt blodet i kroppen, men det blir snabbt en hel del blod.

halludu
0

#50 men man behöver ju inte vara med när de tömmer den på blodet ju.. jag tycker det viktigaste är att står där när den går vidare..

CelsiusT
0

#51 håller med… Och man måste inte få blodet på gården heller, det går att ordna, eller så gör man avblodningen vid dike med vattenslang som någon skrev.

Birke
0

En sköt vi bara ett sto med bult och lät slaktaren avbloda senare, just för vi (oss barn, vi var rätt små) inte skulle få en allt för hemsk upplevelse.

imsuchadiva
0

Vårat sto avblodade de när de hade lyft ner henne i kontainern ( stavning? :S )

Tusen
0

#51 Fast hästen är inte död av bulten. Den dör när ned avblodas. Tro inget annat. Att lämna den då den bultats är som att lämna en sövd häst. Den kan kvickna till.

CelsiusT
0

#55 Fast bara för det måste man inte stå och titta på när dom avblodar, hästen upplever knappast om du sitter brevid när dom avblodar eller inte. Hästen blir hjärndöd när man bultar den, sedan tömmer man blodet för att resten av organen ska avstanna. Vill inte påstå att det är som att lämna en sövd häst, en sövd häst kan vakna/väckas och bli normal igen, det vill mkt till för en hjärndöd häst.

bebbe
0

#31 det går bra att avliva både katter och hundar med bult, min man har gjort det många ggr, men det ser otäckt ut för på en katt blir det ju inte mkt kvar av huvudet.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

[Folee]
0

varför är man skyldig hästen att vara med den sista stunden?

Är det bara för att plåga sig själv? Jag skulle aldrig vara med och se när min häst tömdes på blod. Inte vill jag att det sista minnet ska se ut så! Hästen vet ju inte direkt vad som pågår?

Elshira
0

#58 Skyldig är man inte och tycker man det är väldigt hemst så förstår jag absolut. Min mamma har varit uppfödare i 30 år men när hennes favorithästar skulle avlivas var det jag som fick vara med då hon inte klarade det.

Men jag tycker att hästen ska ha någon den känner med sig för att vara lugn in i det sista, men själva avblodningen är ju inget som är nödvändigt - hästen är ju borta redan innan så att säga.

Men själv tycker jag det är en självklarhet att vara med vid avlivningen av mina hästar (jag klarar mig att hålla känslorna tillbaka medan jag gör det). Jag är med dem när de föds och jag vill även vara med till den sista stund då de avlivas. Sådan är livets gång helt enkelt och vare sig man är med eller inte kommer hästen vara lika död efter det.

Hakuna matata!

[Folee]
0

okej, nu förstår jag!

jo, om man kan få hästen att känna sig trygg sista stunden i livet skulle jag också vara med! men gå iväg efter skottet.

Elshira
0

#60 Ja att de är trygga och veta de hade det bra in i det sista är viktigt för mig. Det gör dessutom själva avlivningen (om vi pratar bult då) säkrare och lättare (bultem måste ju hamna på rätt ställe vilket inte är lätt om hästen är nervös och inte står still).

Hakuna matata!

Molla
0

Jag har hållt två vid bult-avlivning. Förstå gången var det en häst jag kände och tyckte mycket om. Då stod jag kvar vid hästen när det sköts, sen gick jag bara rakt iväg när den rammlat. Ville inte se något. Tjöt som en gris på vägen hem. Andra gången var det en häst jag inte kände något för, inte min. Då ville jag stå kvar för att se hur det gick till. Ingen trevlig upplevelse, men så hemskt var det inte. Stor skillnad om man känner något för hästen alltså!!

Några skrev om lite blod…Det här var ett stort sto, och jag kan säga att det kom mycket blod. Först som fullt som ur en vattenkran på max, sedan rann det länge med mild kraft. =S

mazze: ska fråga mamma!

Kimpa
0

Vill bara berätta att jag höll vårt sto ( som jag skulle kunna byta bort alla våra 9 hästar mot bara jag fick tillbaka henne ) när hon bultades.
Jag tjöt som en tok när jag pratade med henne och killen från slakteriet där vi var stod och väntade på att jag var klar.
Han gav mig den tid jag ville och när jag nickade för klartecken hann jag knappt bli klar med nicken innan hon låg ner på marken.
Han sa till mig att han var tvungen att bloda av henne vilket skedde nästan direkt efteråt.

Men då vår lilla pärla var riktigt sjuk, så känndes det inte så tungt som jag trodde att det skulle göra.
Det var inte min lilla häst som låg där, det var bara skalet.
Och det kändes skönt att det gick så fort och att hon inte längre hade ont.

Skulle välja bult idag igen.

Molla
0

Nu har jag ordnat nummret till nödslakt i sörmland: 070-6208254. Dom är toppen!

Birke
0

#64 Alltid bra att ha! Är också sörmlänning.

mazze
0

Det blev faktiskt spruta här och det gick kanonbra. Hon var död innan hon for i backen :(

Ricko
0

Beklagar Rynkar på näsan

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Manda29
0

Usch vad sorgligt Gråter Men skönt att ha det gjort när det inte finns nån återvändo. :(

Var det G som avliva? Undrar eftersom jag diskuterat olika alternativ när jag ska ta bort mina. Har inte bestämt när, var eller hur.

Kramar Penny

#64 Skriver upp numret jag med. Är också sörmlänning. Tar dom även redan avlivade också?

mazze
0

Manda29: Det var C, hon var jätteduktig, G har semester tror jag. Det gick superfort från det att hon fick medlet till hon drog sista sucken och hjärtat slutade slå. Svårt att säga hur lång tid men tror inte det tog mer än max 15 sekunder.
Sen hämtade kadaverbilen henne, använde mig av lantbrukstjänst.

För de som vill så finns numret här: 070-6035454 (Södermanland)

Tusen
0

# 69 Vad kostade kadaverbilen?

mazze
0

4000kr inkl moms

Molla
0

#68 Ja, de tar kroppar också.

Avlivning med nödslakt (eller vad det hetr) har kostat 4600:- de senaste gångerna.

mazze
0

Ja, det kostar 4600kr inkl avlivning men 4000kr om de bara tar kroppen…

Birke
0

Vet någon om kolmården fortfarande tar emot hästar? Hur kontaktar jag dom isåfall?

lisette
0

#74 det gör de säkert. tyvärr har jag inget nummer dit.

men, skånes djurpark tar oxå emot hästar och jag har numret till han som är ansvarig för de som är intresserade! pma mig för numret!

mazze
0

Kolmården tar inte längre emot hästar, fick det till svars när jag frågade efter numret från djurparken.

Birke
0

#76 Okej, då vet jag.

Tusen
0

Vi har en häst som vi skulle vilja ge som djurfoder då han tyvärr måste avlivas. Finns det ingenstans de tar emot hästar för slakt? Vi bor i Eskilstuna så om någon vet om det finns i vår närhet så skriv det gärna här.

Manda29
0

#78 Har du hört med Parken Zoo? Annars ring och hör efter.

Vet inte om dom avlivar men har hört att dom tar emot djur. Kommer just nu inte ihåg vem som nämnde det.

Alma-G
0

Har faktist aldrig avlivat en häst, och bävar för att någon gång behöva göra det. Det är ju inget man kan förbereda sig för heller..

Jag tycker spruta, först lungnande, sedan sövande, sedan själva sprutan. Ett måste för mig är att få säga hejdå till hästen både vid liv och död, så att man förstår att den är död.

Gronstedt
0

#80: Som ovan skrivits är det plågsamt och skrämmande för en häst att sövas. Jag skulle vilja ha dödande spruta och avblodning, Jag håller med om att det är viktigt att se den död, så man verkligen vet innerst inne att det är slut,

Alex
0

Skönt att det gick bra, mazze. Beklagar sorgen.

Själv kommer jag använda bult när den dagen kommer, eftersom jag har islandshästar som, framför allt de uppväxta relativt fria på Island, har inpräntat i huvudet att visa svaghet kan betyda döden. Har hört om lite för många i min vänskapskrets som haft hästar som kämpat emot in i det sista med spruta, så det skulle jag aldrig våga riskera.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Birke
0

Kolmården tar inte emot.

lisette
0

#83 varför har de slutat?

Birke
0

Detfick jag inget svar på.

mazze
0

Jag har bara hört ryktats om att det har att göra med klagomål från hästfolk.

mazze
0

När det gäller att spruta en häst för avlivning så är det tydligen ett nyare preparat de har nu, iaf mina veterinärer. Bus fick lugnande och reagerade inte alls utan bara mattades av, när hon sedan fick avliviningsvätskan var det hela över på bara några sekunder, hon var död innan hon ens var i backen… Så jag kommer inte tveka att göra på detta vis om jag behöver ta bort en häst igen…

Birke
0

Avlivade mina 2 ponnyer idag med bult. Gick super.

3mmaa
0

Spruta tkr jag, jag lämnade in min förra häst som vart 33 år på kremering, gick på 12.000 och han var mitt allt, saknar min älskade nordsvensk så.. det slet verkligen ut mitt hjärta sen efter han försvann.

Alma-G
0

#81 Men om den redan sover?

Gronstedt
0

#90: Jag tror nog hästen vaknar om veterinären smyger sig på den med en spruta … och jag tror inte veterinären står och väntar tills hästen lägger sig ned och somnar.

Alma-G
0

#91 Om man betalar veterinären för det så tror jag nog den gör det?

Hur gjorde du Mazze? Beklagar sorgen stort :(

mazze
0

#92 Jag valde att spruta henne, först lugnande och sedan avlivningsvätska. Det hela gick smidigt och bra och hästen var lugn hela tiden. Definitivt ett sätt att rekommendera, har vänner som avlivat så och aldrig haft några "bakslag".

Det som gjorde att jag valde bort "bulten" var att jag hört att hästen kan "krampa" när den fallit till backen. Kan säkert hända även med spruta, jag har egentligen ingen aning utan valde det som kändes bäst för mig…

Elshira
0

#93 Jag förstår att vissa kan tycka det är hemskt, vet inte om de kan krampa med de nyare medlerna men med de gamla kunde de göra det ibland (dock inte så mycket).

Men man ska tänka på att kramperna är en följd av att hjärnan slås ut. Kroppen fungerar ju fortfarande men hjärnan är utslagen och dessutom lite förstörd, vilket gör att nerverna får "spratt" och skickar impulser hur som helst och därav rycker musklerna.

Så det är ju givetvis inte "de sista krafterna" som hästen kämpar med, utan bara en ren kropsfunktion.

Hakuna matata!

Daisymink
0

#35 det var nog inte ens 10sekunder nu när jag tänker efter, det gick sjukt fort så kanske 3? var många år sen nu..

men som sagt. jag skulle aldrig göra det på något annat sett. han var hur lugn som helst, inga tecken på stress eller panik. innan han var nere på marken var han ju borta. så förstår inte det där med att det skulle vara elakt mot hästen.

// Vanessa 

Alex
0

Var idag med om en avlivning för första gången. En av företagets hästar som togs bort, med bult. Jag var med under hela proceduren, och kommer definitivt inte använda något annat sätt på mina när den dagen kommer, det gick ju så snabbt så jag inte ens hann reagera själv.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.