Fula hovar!
Hej!
Har ni tips på vad man kan göra med fula hovar och torra?
Vad är bäst för hovarna då: Hovolja eller hovfett? Kan man pensla på olivojlja istället eller? Hur ofta ska man pensla på?
Tips på aktivering i boxen?
har granar och grenar i boxen vilket är kul för henne.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Köpa en aktiveringsboll till hästen? En hård plastboll med hål i som man stoppar godis eller kraftfoder i. När hästen knuffar runt bollen trillar tex godiset ut, min förra ponny tyckte det var roligt :)
~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~
Använd varken olja eller fett, se istället till att blöta ner hoven ordentligt med vatten varje dag.
Hakuna matata!

Har hört att olja och hovfett bara torkar ut i ¨längden. Bättre för hästen att stå i någon sorts våtmark lite varje dag så hoven får fukt(var försiktig med mugg bara)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
I somras så hade jag en vattenhink som jag stoppade ner hästens hov i i ca 15 min per hov och borstade hästen samtidigt funkade prima ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Problemet är väl att hon inte vill stå i hinkar skulle jag tro =)
Rest in peace Valkyrie!

#5 "skulle jag tro", då är det alltså värt ett försök kanske? ;D ;D
Min hage är perfekt, halva är helt torr med skog (barr och sånt som inte gör det speciellt lerigt) och sen har vi en del som är ca 5-7 cm gegga, perfekt !
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#6 skönt för dig, för oss är hela hagen en gyttjepöl ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

#7 Ja brukar ju oftast bli så… :( Men regnar det mycket mer så blir det nog så hos oss också…
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Våran hage börjar bli väldigt lerig, de flyttar väl till vinter snart så sommar inte har bra näring kvar.
Rest in peace Valkyrie!
många har skrivit att du ska blöta hoven… gör inte det! absolut inte! baketrier frodas i varma och fuktiga miljöer! då är det mycket bättre att använda hovolja! det återfuktar hoven utana att utsätta den gör bakterier.
vet detta eftersom min häst just blivit av med en bakteriesjukdom i hovarna och håller på att återhämta sig efter det. hennes hovar trasade isär så att man inte kunde fästa skorna ordentligt vilket ledde till tappskor. hon kan inte gå utan skor för då blir hon halt så det fick bli klinikhovslagare. vi har varit iväg med henne 3 gånger på nästan 6 veckor och ska dit igen om två veckor. bakterierna är som sagt borta men nu måste hoven växa tllbaka eftersom hovslagarn skar bort all den sjuka hoven.
det är en dyr och långdragen prosses. så det är bara en varning. har din häst känsliga hovar så utsätt den inte för för mycket fukt! det om något torkar ur hovarna, och det får bakterier att trivas bättre.
ville bara få sagt det =)
obs. inte alla hästar drabbas lika lätt av bakterier som min. det är ganska ovanligt. men man kan aldrig vara nog försiktig.
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

10# Ja de kan lätt få mugg av det. Tack för varningen =)
Vad är bäst i så fall fett eller olja?
Någon sa till mig att olivojla fungerade, varför inte?
Rest in peace Valkyrie!
hovolja. och det var inte mugg jag skrev om utan bakterier i kronranden. svårt att bli av med! =)
// Alexandra
Det bästa är rent vatten, med vattnet så kan man ju även skölja bort all lera. Oljan bevarar för visso fukt - men stänger den ute lika mycket vilket gör att det torkar ut i längden istället.
Skölj med vatten, odh har din häst lätt att få mugg eller svamp så se till att toka av med en haandduk bara, och ha jodopax eller väteperoxid i strålarna.
Hakuna matata!
#10 Varför skulle vatten innebära mer bakterier än olja/fett?
#0 Om hovarna är torra och behöver återfuktas så är vattenbad det bästa. Fett/olja stänger ute vatten och gör att hoven tillslut torkar ut, men det stänger även inne fukt vilket innebär att efter vattenbad kan man ha oljan för att bevara fukten (vilket iof är väldigt onödigt, men fungerar ju teoretiskt).
Men TS du säger att hovarna har dålig kvalitet, frågan är ju varför dom har det? Är dom torra eller är dom dålig kvalitet och behöver mer styrka? Isf kanske tillskott behövs i form av biotin (om brist råder) eller nåt annat.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ha hästens hovar torra fick nämligen det rådet av 2 hovslagare då min ponny fått bärrandsröta efter att ha gått i en "Blöt" hage, som har en bidragade faktor. Vad jag har fått höra så kan fuktiga marker bidra med otrevliga och jobbiga åkommor.
I ditt fall så skulle jag använda hovloja då hoven tydligen ska ta vara mer av dess innehåll än hovfett.

Om hästen går i lerig hage så blir hovarna återfuktade men det är viktigt att borsta bort leran när hästen kommer in annars torkar hoven då leran drar ut fukten ur hoven när leran torkar. Däremot ska man inte kratsa hovarna efter ridningen om hästen ska in i boxen (om hästen står på spån eller torv) för ströet torkar ut hoven underifrån. Gruset från ridhuset/ridbanan skyddar hoven från uttorkning i det fallet.
Skynda långsamt så går det fortare.
#14. fukt + varm hov = bakterier trivs. Jag skrev fel i mitt inlägg. det var någon som hade skrivit att hästen ska gå i blöt hage. där frodas bakterier.
sen så är inte mycket vatten alltid bra för hoven… tänk när ni själva har varit i vatten för länge. ni får russinhänder? det är för att vattnet ni har i kroppen dras ut. (iaf har jag för mig att det är så, rätta mig om jag har fel =))
Mycket vatten gör även hoven mjukare. men som sagt så menade jag om hästen går i en blöt hage.
// Alexandra
#0 Jag har hört att man ska olja HALVA hoven (Nedifrån och upp) Och inte ha olja upp till kronranden! Och olja 1-2 dagar i veckan bara!
Aktivering så finns det små gummibollar med handtag som man kan knyta fast i boxgallret eller ha lösa på golvet i boxen! ^^
Jag brukar vattna hovarna varje dag så ofta som möjligt och ta bort lera för de torkar ut. Och han har gät tora hovar som spriker pg de. Blivigt bättre men behöver också tips på få hovarna ordenkligt o sprukna och icke torra.
Han vårgar inte stå i hink och har inte tillgång att ta honnom till spolspiltan. Och i boxen blir de jobbigt då han bara blir rädd för att stoppa ned hoven i vatten. Så jag tar hinken. Och vattnar i hoven och utan på så ofta som möjligt. Men de torkar ut väldigt fort . skulle behöft stå och vattna lite längre. Ddå hade de blivigt mega bra.
Så vad ska jag göra ?? Dem är EXTREMT torra. men blivigt mycket bättre. (Har fott tips att vatna så ofta som möjligt för annat kan jag inte
Man ska inte anväda olja de är de sämsta någonsin. Vatten är de bästa och de samlar inte fukt ,skit och backterier. Hästen jag gjort så på har fott mycket stora förbättringar MYCKET
Har man tgorra hovar - fukta med vatten varje dag.
Har man promlem med mjuka svampiga hovar, skölj av all ev. lera med vatten, torka ur lite och använd t.ex jodopax som är svampdödande.
Har haft två hästar med strålröta där jag med stor framgång använde "Dry feet", en baldning av väteperoxid (bakteriedödande) och kopparsulfat (bakteriedödande och uttorkande, används som rent pulver av hovslagare/veterinärer vid extrema fall för att bränna rent allt skit ordentligt).
Se till att hästen får komma in och torka hovarna ordentligt varje natt (eller dag om man har dem ute på natten).
Men att vatten skule hjälpa bakterierna att frodas var det löjligaste jag vhar hört. Det är bara om de står plaskvåta hela dagarna (i leriga hagar med gyttja), men att skölja av med vatten är det bästa man kan göra.
Och se till att hoven är så jämn som möjligt undertill, dvs skär bort alla "flärpar" och håll strålen jämn och fin. På så vis får bakterier ooch smuts svårare fäste.
Hakuna matata!
Nu när vi har leriga hagar, så sköljer jag bort all lera med vatten .
Det är endast på sommaren när det är dom stekheta dagarna jag stoppar i hovarna i vatten ;)
Fast n har jag inte det problemet för att hästen har boxvila i 3 veckor. ><
/ Emma

jag skulle rekomendera att ge Enzion..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#20. om du menade det där med vattnet till mig så menade jag inte att det är fel att skölja hovarna. det gör jag själv med min hästs hovar ganska ofta innan jag tar på bakteriedödande medel. jag syftade på att någon hade skrivit att hästen borde gå i en blöt hage. jag menade alltså att låta hästen gå i en blöt hage är fel. att skölja är rätt. men jag har aldrig märkt att det skulle hjälpa mot torra hovar. då har hovolja fungerat bättre på mina. sen beror det ju lite på vilken kvalité ojlan är. jag har ett ganska dyrt märke (minns inte vad det heter) som min hovslagare har tipsat om. den gör underverk. =)
// Alexandra
Aldrig olja. Det är onaturligt för hästen. Har du spån i boxen är det oftast den som torkar ur hovarna då den innehåller terpentin. Byt till torvströ i så fall. Det ger hoven en naturlig fuktighet. Leriga hagar har inte mer bakterier än torra. Vanligt vatten är det bästa och naturligaste för hästen.
Vi har fått tre stycken travare med dåliga hovar, den ena värre än den andra. De har stått på spån och gått i torra sandhagar innan de kom till oss. Efter denna sommar (och den var ju torr rätt länge) har vårt värsta fall blivit jättefin i hovarna. Hon är inte helt utvuxen med nytt men på god väg.
#24 Det är jätte bra att gå i en lite blöt hage, men det ska inte vara lera utan blött i gräset då :) Morgondagg eller en natts regn är kanon! Men det ska ju inte stå sjöar precis ^^ Då får ju även vattnet lite tid på sig att sugas in i hoven, dessutom blir dom rena och fina!
Hakuna matata!

Vi har torvströ :)
Vet inte om man kan kalla de fula egentligen men de4 är gråa och trista..
Rest in peace Valkyrie!
#27 Det är helt naturligt, och så ska de vara =) Om det däremot blir små sprickor eller går ur flisor lätt så är de för torra.
Hakuna matata!

28#Hehe bra, de ser dock torra ut :P så man kan intesmörja in med något alls? något borde väl fungera.
Rest in peace Valkyrie!
#29 Det gör absolut ingen nytta för hovarna. Det är bara dåligt - varför göra det? När de är blöta ser de automatiskt mörkare ut, men så är det bara. Deras hovar är gjorda av horn, och inte kolsvart blankt lack :)
Vill du göra hästen fin när du åker på träning eller liknande så kan du alltid köpa hem lite hovlack! =) Det är bara att tvätta bort sedan igen när du kommer hem.
Hakuna matata!

30#Ja okej tack =)
Rest in peace Valkyrie!
ett par punkter bara.
Blöta hagar innehåller inte mer bakterier än torra men de sätter bättre fäste i blöt mijlö.
jag har då aldrig sett vanliga rasthagar här omkring som är blöta men helt utan lera. hästarna trampar upp marken innan de rullar sig, de står och skrapar vid insläpp eller om de ska få mat.
Torvströ torkar inte ut hoven nej. men torv är inte rent =större risk för bakterier.
har, som jag tidigare skrivit, problem med min hästs hovar. det beror på en bakteriesjukdom som uppkommit pg.a (tror veterinär-hovslagarn) torvbädd och blöt hage.
baterier frodas bättre i blött än i tort. punkt. sen tvivlar jag inte en sekund på att det finns hästar som helt utan problem kan gå i blöt hage eller stå på torvbädd. men har man en sån miljö till sin häst och den börjar visa symtom på dålig hovklalité så bör man byta ut torven och helst byta till en så torr hage som möjligt. sen att det är morgondagg eller inte spelar ingen större roll för hovarna eftersom det inte är så mycket. torven kan man byta mot t.ex spån (väldigt dammigt och dyrt) eller halmpellets (nästan dammfritt och billigt i längden)
ni kanske tycker att jag är ute och cycklar men jag skriver bara det jag fått lära mig de senaste två-tre månaderna =) hoppas att det kan vara till hjälp. kan säga att jag personligen har lärt mig jättemycket genom att läsa olika trådar här på iFokus som vi vanliga dödliga har skrivit. har även lärt mig en del i den här tråden också.
// Alexandra