ska jag varna?
Nu har jag beslutsångest. Har tidigare jobbat extra i ett stall, mot betalning. Vet att de som äger stallet inte ha pengar och just nu kan de nog inte betala folk, själv har jag slutat pga att ja tycker de rider och trånar hästarna på et sätt jag inte gillar, och det syns på hästarna med då de inte bygger upp sig utan bara går ner sig. Jag är inte ovänn med stallägaren utan har bara tagit en paus och är välkommen tillbaka om jag vill!
Nu har jag sett att stallet tar in tjejer som medryttare på sina förjäljningshästar vilket jag inte tycker är riktit rätt, de borde ju få betalt rå de tränar hästan som ska säljas! Ska jag säga till töserna och berätta eller ska jag hålla mun?
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

vad är det för fel om flickorna får rida, det blir ju en en situvation då båda vinner på det.
den ena e medveten om det och har en av de "privata" hästarna medans den andre tjejen inte vekar vara ordentligt informerad om det. Att hästen hon rider och tycker är helt underbar är till försäljning och kommer att säljas och allt tack vare att hon rider den. Det tycker jag är fel. Då är man inte medryttare utan då tränar man och utbildar för försäljning och ökar värdet på hästen….eller?

varför det? hon rider och hon gillar hästen, hon kan ju till och med bli hästens nya ägare (med rätt föräldrar)
Så går det till i dom flesta försäljnings stall, hon rider en häst hon gillar och hästen får mortion.
vet att tjejen i fråga inte är ute efter en ny häst utan vill bli medryttare. Tycker det är synd om tjejerna som gör nästan samma "jobb" som jag utan att få betalt… Nu är detta en tjej på 20+ så inte barn det gäller.

då är hon myndig och kan stå för sina handlingar, vill hon rida så har hon en häst hon trivs att rida.
När den blir såld så får hon själv bestämma om hon vill rida en ny häst eller leta efter en annat ställe att vara medryttare.
Det enda jag har en synpunkt på i det hela är ifall hon är medveten om att det är en häst som ska gå till fölsäljning. Det tycker jag att hon bör vara informerad om och veta om, så att hon inte tror att hästen ska behållas och att hon kommer kunna fortsätta rida den hur länge som helst. Det är lite "fult" om det inte är tydligt förklarat för henne.
Men att hon rider gratis och så är helt upp till henne och det kan jag tycka är helt ok oavsett om hon utbildar hästen eller inte. hon är så pass vuxen att det är helt upp till henne att i så fall kräva betalning om hon nu tycker det behövs.
#6 kan jag hålla med om men jag tror inte att hon vet att det är en häst för försäljning….

#7 att hästen blir såld lär hon upptäcka förr eller senare, det är bättre att det är en sak mellan henne och den som låter henne rida än att du blandar dig i. Då kan dom få en känsla av att du motarbetar dom för att får rida mot betalning.
jag känner att jag är en av dessa "tösser" är väl medveten om att hästen kommer att säljas för eller senare,har bara varit där en gång och har aldrig hört något illa om stallet i fråga,såg inte dom andra hästarna för dom gick i hage på avstånd,upplever jag att något är fel så tvekar inte jag att säga till ägaren så han kan förbättra sig annars slutar jag,jag är inte helt dum!
och ja hästen var lite dåligt musklad men det går att jobba på,visste precis vad jag gav mig in på när jag åkte dit och att det är ett försäljnings stall och att jag gör "grattisjobb" åt honom men det är väl mitt val?
jag har jobb så det är inte precis som att jag är där dagarna i ända och tränar hans hästar
tänker inte diskutera detta!!!
#9 förstår inte varför du skriver med en så arg ton i ditt inlägg, detta är ett stall JAG har varit i och som JAG vet hur det fungerar, hur hästarna rids ser ut har ridits och har sett ut och där det nu ploppar upp en massa nya "töser" som kanske inte får veta hela sanningen och som jag är rädd för ska bli utnyttjade! och som jag skrev innan är jag själv inte ovänn med stallägaren utan har ett uppehåll då jag inte får rida just nu på ett tag! Du behöver inte diskutera detta då jag har slängt ut en almän fråga om jag ska berätta vad JAG vet eller inte detta då jag är en almänt omtänksam person! Men i dagens samhälle ska alla tydligen sköta sitt eget så jag tänker inte bry mig om att folk blir utnyttjade, ledsna, besvikna,arga och att djur far illa pga penga begär! That´s it.!
Från och med nu sköter jag bara mitt! (hoppas bara att någon vänlig själ varnar mig om jag skulle hamna i en sitts där jag kanske blir utnyttjad i framtiden!)
Jag tillhör egentligen dem som tycker att man ska betala om man är medryttare. Men om man rider till hästar för försäljning tycker jag det mer bör ses som ett arbete. Vet dock inte om det är ett försäljningsstall eller bara en privatperson som har sin häst till salu?
Sen om inte tjejerna tillför någon utveckling på hästarna kanske det inte heller bör ses som ett avlönat arbete.