Vikt på era hästar
Sökfunktionen verkar inte fungera så jag hittar inte tidigare inlägg om hur mycket era hästar väger. Så jag skapar en ny tråd istället.
Gjorde lite mätningar på Reddie idag och enligt dem så väger han ca 530 kg. Hans sällskap väger bara 400 kg
Tyckte det var så stor skillnad. Fast Reddie är 10 cm högre och 19 cm längre och grovre, så det kanske stämmer.
Hur mycket väger era hästar? Visa gärna bild också.

Mitt fullblod vägde 470 kg när hon var sjuk för några år sen (425 kg som lägst när hon var riktigt sjuk och inte åt) så jag tippar på att hon bör ligga runt 500 kg när hon är frisk och fin i hullet. Är någonstans runt 162-164 cm hög.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Vad ponnyerna väger vet jag inte, förutom minishettisfölet som vägde 22,5 kilo för ett par veckor sen. (1½ månad gammal.) Nu är hon toligen uppe i över 30 kg, men det är ändå pyttelite! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Oj ser han ut så nu eller när du köpte honom?
*** Kärleken övervinner allt ***
Jag räknade ut Astras vikt tidigt i våras och då vägde hon runt 510-520 kg. Nu väger hon säkert 550-560. Hon håller på att banta, har nyligen fått flytta till vinterhagen från sommarhagen. Men det finns dock en hel del att äta i vinterhagen också just nu.. :P

För mycket. :P

#7 Han såg ut så för att han kom direkt ifrån banan (= tunnt hull även om han var fet för att vara galoppör) och sedan gick till att ha en förstoppning och var inte kunde äta på en vecka, eftersom han inte hade särskilt mkt hull att ta ifrån så brändes nästan allt bort och han såg ut sådär när han kom hem ifrån sjukhuset.

#11 Okej, men nu var han ju rätt fin i hullet =)
Foxen väger runt 500 kg och är drygt 152 cm, ganska grov i typen :)

#12 Han är väll ok nu, inte riktigt fin ännu ;) Vågar inte fodra som han skulle behöva just nu då han är lite väll pigg fortfarande efter sista boxvilan, så går lite segare med att bygga på musklerna just nu med.

#9 Kan min uträkning stämma…min är ju 10 cm högre än din och betydligt grövre. Skiljer bara 10 kg. Jag måste nog kolla igen i morgon med lite bättre mätredskap

#16 Nu är min Väldigt stor över revbenen och har mkt massa så han väger hyffsat mkt för sin storlek, men jag håller med om att det låter snålt tilltaget för din häst.
Hur har du räknat ut vad din väger?

min islänning väger 350 kg

#16 Bröstomfång*bröstomfång* längd (från bogen)/11900

Jag räknar med att Blacky väger runt 450 kg. 147 cm hög. Varken smäcker eller grov. Välmusklad och något överhull så kanske drygt 450 kg t.o.m
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
jag har ingen aning om hur mycket min häst väger. Men förra året gick vi och lånade bilvågen på skroten, och då vägde han 470 kg
skulle tippa på samma vikt nu.
man kanske skulle rida dit igen…

Efter noggrannare mätning så kan jag plussa på 100 kg på Reddies vikt. Han väger alltså runt 630 kg. Det kan nog stämma bättre då han har kropp som ett smidigare kallblod. Jämför med Lyrik och hennes häst som ligger på ungefär samma vikt, men att Reddie är några cm högre.

Haha, det vart ju lite skillnad ;)
#23 Min är stor och grov kbltravare, av den äldre modellen. Sen var han hingst tills han var runt 14 år. Är 158 hög.
Har inte vägt honom sedan han var på Ultuna, men skulle kunna tro att han ligger på 620-625 kg.
Provade en gång för några år sedan ett viktmåttband på Lyrik. Då vägde han 780 kg…
Slog fel på 150 kg, vägde på våg då 650 kg, hade lite övervikt då.

#21 tycker det låter mkt faktiskt.
min pappa berättade i onsdags att hans travare i full tävlingsskondition vägde 435 kg och det var vägt hos veterinären. han är närmre 165 hög.

ytterligare en nyare bild…

#23 aha, jag hade för mig att Lyrik var en tunnare modell. Kanske blandar ihop. Du har ingen bra bild att visa. Både nu och från ett par år sedan

#26 Gud vad lite! (jämför framförallt med vad min vägde hos vet. som är klart mindre och då var i underhull och uttorkad) Visar bara egentligen hur otroligt bred min pålle är över revbenen 
Praktiskt med stor häst som väger så lite, kan man ju få in två på vanligt körtkort :P

#29 men tänk dig själv en idrottsman som är i bästa kondisen. de har ju inte ett uns fett.
eller om det var 473. kommer inte ihåg riktigt, men det var under 500 ivf.
#28 Har inga bilder på min jobbdator, där jag sitter nu.
Finns några nya och gamla i mitt fotoalbum.

Du verkar inte ha aktiverat din sida, så det går inte att kolla på bilder där
#32 Konstigt. Jag kan se alla bilderna.

#30 Fast jag har ju vikt på min när han absolut inte hade fett eller vatten i kroppen (inte långt efter att han sprungit löp för den delen med) och han väger ju fortfarande mer än din papps klart större häst. Säger inte att det är fel på något sätt, var bara en ögonöppnare för mig hur lite den hästen väger. Jag är ju mest van med halvblod och framförallt små feta dressyrhästar som väger rätt mkt mer ;)
#33 Jag kan inte heller få upp ditt fotoalbum.

Vbltravare 550 kg, 165 hög, grov i typen.

Nu ska jag efter mätning av min häst rätta mitt svar med ca 55 kg….
Folly väger inte 480 utan 425 kg :-)

#26 Han är fin :-)

#34 var tvungen att ringa o fråga. det var 487 kg han vägde.. =)
Luddan väger väl runt 260? eller nått
hehe jag har ingen aning vad hon väger.. men hon är ju 122cm i manken och väldigt smal och slank :)

Vägde killarna i dag i samband me avmakning. Brago 318 kg och Staren 350 kg..

Jag vägde min häst Estrella idag hos veterinären. Hon är ca 144 cm hög och väger 453 kg. Men då har hon vilat hela sommaren eftersom hon är halt, så hon har väl gött på sig lite ;P
"vägde" "mina" killar härom dagen. 2-åringen väger 360 och 1-åringen 320. Ras: Welsh Cob (har inga bilder på dom tyvärr)
Lyrik väger nu 625 kg, i lagom hull. Varken för lite eller för mkt.
Kbltravare, 158 hög, grov modell.
Sylgja vägen för tillfället 390 kg…
Så då kan ni ju få ett hum om hur förbannat tjock hon är. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

hi hi drar fram en gammal tråd då jag funderat på ämnet hästvikt. 
Min häst vägde 600 kg för två månader sedan, har gått ned lite så 575 nu kanske.
Kallblodstravare av den grövre modellen, 158 cm hög och 215 cm i omfång där selen ligger..

- Big Girl you are beatutifule -
Mitt ardennersto Isa ligger på en ca 1100kg - 1300kg.
Köpte ett viktmåttband en gång mätte upp till 800kg, och det var som en barnstorlek för Isa.
- Big Girl you are beatutifule -
Mitt ardennersto Isa ligger på en ca 1100kg - 1300kg.
Köpte ett viktmåttband en gång mätte upp till 800kg, och det var som en barnstorlek för Isa.

Vilken gammal tråd =)
kan tillägga att vi vägde min kompis kusar på klinik i somras. den tunnare av dom, 168 cm hög vägde 560 kg. den feta på 170-171 cm vägde 640 kg. stor viktskillnad alltså trots endast ett fåtal cm skillnad och av samma ras, men den mindre är svårfödd och alltid lite tunn och den andra är tvärt om, alltid fläskig =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~