Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 9640 ggr
Togla
4

Hur övertala?

Hur övertalar man en mamma som är lite skepptisk till att köpa häst?

MVH Elin

Salish
1

Vad har hon för argument?

Elshira
3

Först och främst så är det dyrt med häst, och det är oftast det största argumentet vilket jag förstår.

Bara grundkostnaderna per månad ligger på 3-5000 kronor om man inte har eget stall osv.

Efter som jag antar att du inte ägt häst själv förr(?), och att dina föräldrar inte är superkunniga om hästar (efter som de är skeptiska) så kommer du även behöva en hel del stöd från tränare i.af det första året. Att gå på träning kostar oftast också någon tusenlapp i månaden om man går en gång/vecka.

Har du inte råd med det själv (vilket jag antar du inte har om du är 13) så får du helt enkelt offra de pengar du har, inga pengar till andra nöjen (eller ja givetvis måste man ju ha ett "liv", men man måste lägga mycket år sidan). Kanske kan du "extraknäcka" med något, eller erbjuda dina föräldrar mycket hjälp i hemmet med allmänt underhåll.

Sedan får man ju inte glömma att en häst kostar att köpa också. Man kan få en häst för 5000 kr, men då kan de ofta inte särskillt mycket, och i värsta fall kanske de har gamla förslitningsskador eller andra "fel". Efter som det är första gången med egen häst (vilket jag utgår från) så behöver du en snäll, relativt utbildad och lugn häst. Och då stiger priset snabbt till runt 20-30 000 kr.

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men jag utgick bara från att pengarna var största argumentet efter som det är det vanligaste =) Ocdh det du får göra är att försöka skrapa ihop så mycket pengar som du bara kan själv, ge upp vissa andra saker, och erbjuda dig att hjälpa till själv i utbyte!

Hakuna matata!

Valkyrie
2

Varför inte bli medryattere eller fodervärd? köpa häst ska man inte göra innan man testat hur det är.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Togla
0

Min mammas argument är : Tänk om du ej har tid? vart ska den stå ? ..

#3 joo jag ska pröva bli medryttare först tror jag :) det skulle vara mycket spännande

MVH Elin

viktoria91
1

#4 Din mamma har rätt, hästar tar mkt tid. Du måste vara beredd att ge upp mkt andra saker när du skaffar häst ex umgås med kompisar. Händer det en olycka med din häst ska u snabbt kunna komma till den m.m.

Gronstedt
0

#4: Innan du kan ge genomtänkta, fungerande svar på alla de frågorna så blir det nog svårt att övertala henne.

Lorita
0

hur mycket har du ridigt och hur ofta är du i stallet idag?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Togla
0

#7 Jag red i 6 år. Idag är jag inte ofta i stallet då jag uinte rider längre , därför ska jag bli medryttare igen :)

MVH Elin

Salish
0

Jag tycker att du kan testa att bli medryttare. Jag rider en medryttarhäst en gång i veckan + lektioner på ridskola och tycker att det räcker lagom.

Lorita
0

#8 du har just svarat på varför din mamma inte vill köpa/hyr häst, hade du varit hela din lediga tid i stallet då skulle det vara mer tovärdigt att du skulle orka med en häst.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Gronstedt
0

Med egen häst får du räkna med 2-3 timmar i stallet varje dag, utöver transporttiden dit och därifrån. Och det är bara om ingenting strular (som att hästen är lerig eller något är trasigt) och om du inte rider/arbetar mer än högst 1 timme. Till det kommer att man i många stall har vissa åligganden (insläpp/utsläpp, fodringar och liknande), som tar ännu mera tid. Medryttarhäst är ett bra alternativ för att känna på hur det är utan att binda sig för mycket.

bunnyheart
0

Fodervärd är ett bra alternativ då det nästan är som om att ha egen häst :)

Jag går fortfarande i skolan men strax som häst ägare och har haft mycket att tänka på.

Jag har bara 80m till stallet så det tar ju inte så lång tid men om man har några kilometer får man ju räkna med att det tar längre tid.

OM du tar steget att köpa egen häst så kan du ju inte vara med kompisar lika ofta och inte vara vaken så sent på kvällen som du kanske vill för du måste ju orka upp på morgonen INNAN skolan ;)

Börja med att bli fodervärd elr medryttare!

Hur ska jag övertala min mamma? Tjata inte utan visa att du kan! Ta med din mamma till stallet någon helg och visa henne vad allt heter och visa vad du kan inom hästskötsel. Jag fick läsa böcker, praktisera på ridskola, rida på ridskola ,varit fodervärd, varit på ridläger o mera länge innan jag fick egen häst.

Lycka till! //Johanna

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."