Varför blir de så?
En häst som rids 4 dagar i veckan, hårt med mycket volter, böjningar osv ialla gångarter men som tappar muskler på rygg och sjunker ihopa i manken.Varför blir det så? Har mitt eget svar ihuvudet men vill höra om ni tänker samma?
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Felaktigt anpassad sadel eller proteinbrist.
Med vänliga hälsningar
Chess

Förlite återhämningstid och/eller fel foder
Eller felaktig ridning med att hästen får huvudet indraget men sänker ryggen och går noch spänner sig.

Fel form?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#3 har samma tanke som jag, lättare då jag vet hur hästen går under sin ryttare. med "fint" huvud men med sänkt rygg! Hur mycket spelar en felaktig sadel in mot att bli fel riden?
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Hårt fyra dagar i veckan är nog inte optimalt, det bör i alla fall varvas med mindre hårt flera dagar. Och att den rids på massa volter behöver inte betyda att den arbetar i bra form.
#5: Det går inte att rida rätt i en dålig sadel. Hästen har ingen chans att komma i form även om den skulle vilja om det inte finns plats i sadeln.
Jag skulle ta ut en sadelmakare till att börja med för att se över sadeln. Var sadeln utprovad förr?
Hur som helst, oavsett om sadeln innan satt perfekt så gör den det garanterat inte nu vilket också måste lösas innan musklerna går att få tillbaka.
Proteinbrist är också fullt möjligt.
Men något som du kan göra redan denna vecka är att låta någon kunnig verkligen titta när du rider och konstatera att hästen verkligen rider med hela kroppen och inte bara börjer huvudet. Det kan vara svårt att märka om hästen t.ex gjort rätt från början men med tiden blivit "latare", efter som man inte ser det själv när man rider.
Är det dock ok så se till att fixa sadeln till att börja med, och ta en foderanalys på höeet för att se om det saknas protein. (Med analysen kanske du ser att det inte alls behövs protein vilket kan spara dig många hundralappar, eller så får du reda på hur mycket som du ska ge.).
Hakuna matata!

Kanske rid barbacka innan sadeln är fixad.
Rest in peace Valkyrie!
#8 Tömköra är nog bättre i detta fallet, så att hästen får bygga muskler ordentligt utan vikt på ryggen. Att rida för mycket barbacka är inte bra det heller för ryggen.
Hakuna matata!

9# Ja men jag tänkte om de ska rida ;)
Rest in peace Valkyrie!