Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 9323 ggr
Ricko
0

Hur är det med frost?

Jo men visst är det såhär att man helst inte ska släppa ut sin häst i hagen om det är frost pga större chanser för att få kolik/fång(minns inte vilket av dem)?

Men i September månad där jag bor kan/brukar det vara frost till ca 10 på morgonen. Om man då går skola/jobb på dagen och börjar 07.00 och kommer hem 17.00 kan ju hästen inte då släppas ut förren ca 17.30?

Eller är jag ute och cyklar nu Tungan ute

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Lorita
0

det är både fång och kolik risk framförallt fång. Det är det är fruset gräs som är största risken, men du ska inte ha hästen stående inne det är inte heller bra utan man har vinter hagardär dom fodras med hö så äter dom inte på det lilla gräs som finns där.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Gronstedt
0

När gräset väl har frusit ändras sockerarterna kemiskt och förblir ändrade till gräset vissnar, även om det blir varmare igen.

Lorita
1

nej det varierar upp och ner under dygnet, när natt frosten kommer så är det absolutsäkraste att ta bort hästana från betesmöjlighet så man inte risker något. Men ut ska dom

Gronstedt
0

#3: Varierar, ja, men återgår verkligen gräset till samma kemiska sammansättning som det hade innan det frös första gången?

Lorita
0

ja om det blir varm igen det är socker som vandrar från rötterna till gräset för att skydda det grön mot frost annars kulle gräset bli brunt direkt. Det är gräset sätt att reglera värmen det är inte kemi så att gräset blir förvandlat

kaka1234567
0

Intresangt

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

jackiejohn
0

Så fort det blir över 5+ grader spirar det i gräset och det är livsfarligt för fånghästar eller känsliga raster som fjording, shettis m.m

Min fjording gick i sin hage med brunt "dött" gräs i mitten av oktober och pang sa det bara så stod hon där med fång och vi tvingades avliva henne så ja, det går tillbaka oavsett bara de kommer över 5+ grader…

Fick den förklaringen av veterinären….

Ricko
0

Och det är Fjording som jag tänkt skaffa :P

Men hur gör man då? För även om jag utfodrar h*n när jag släpper ut honom/henne kanske hon äter ändå? Jobbar man hela dagen är det ju inte säkert att man har tillgång till att ge lunch hö etc heller..

Birke
0

Har aldrig hört att frost kan orsaka fång lr kolik. Jag skulle ändå aldrig kunna hålla mina hästar inne så länge tills frosten tinar bort änmdå så..

Lorita
0

#9 det är frostnätterna som är största orsaken till fång och som #7 skrev det behöver bara vara + 5 grader så växer gräset också blir det minus på natten och då blir gräset riktig socker bomb.

Fång är som diabetes för hästen, det funkar och händer inge också står man där helt plötsligt med en häst som inte klarar socker längre och hästen får sitt första fånganfall och efter det är det ett väldigt passande. Då är det enklare att ta han om hästen noggrannare före den får fång, så man kanske slipper den plågan.

Sen finns andra orsaker till fång också men socker är ju så onödigt.

Ricko
0

Ja och frågan är då hur man ska göra? För även om man utfodrar när man släpper ut den kan ju hästen äta av det ändå.

Gronstedt
0

Man får ha en vinterhage, där det inte växer speciellt mycket gräs, som de kan vara i tills gräset är helt visset. Om de äter några strån gör dock inte så mycket, men det bör inte bli en hel måltid. Det är också bra för hagen, för så här års trampas annars många gräsrötter sönder, vilket gör tillväxten sämre nästa år.

Ricko
0

Tänkte bara om man inte har tillgång till massa olika hagar då man kanske har begränsat med mark :)

Gronstedt
0

Har du en beteshage är det inte så svårt att stängsla av en bit till en liten rasthage, där det får bli söndertrampat så att inget (eller bara lite) växer. Då kan hästen vara där under riskperioderna. Där kan den också vara under våren, när den ska vänja sig lite gradvis vid det nya gräset.

Ricko
0

Oj, ja så långt tänkte jag inte haha Flört

bunnyheart
0

Är det inte bara att flytta runt i olika hagar om man har tillgång?

Om det är frost i alla vad gör man då? Är det inte okej att hålla de inne om det är frost? :/

#7 Du kanske inte vet men är Newforest ponnyer också väldigt känsliga? xD

Aja förlåt Ricko om jag snodde tråden lite ;)

Du får tillbaka den när jag fått svar på mina frågor? haha ;D

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Lorita
0

har man lite mark bör man ha en vinterhage för att spara betet. Man fixar vinterhagar man ska inte hålla hästen inne, dom mår bra att röra på sig.

Är det frost så är det frost i alla hagar så klart.

New Forest är en ponny och ponnys är känsligare för fång framför allt ur raserna.

Ricko
0

#16 Ingen fara, brukar sno andras trådar själv ^^