Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 3996 ggr
Ricko
0

Lång, jobbig och komplicerad procedur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad jag brukar för höra är ofta att det är en lång, jobbig process som kostar pengar och tar mycket tid innan man ens fått hem hästen.

Vad jag pratar om nu är när man skaffar häst.

Det är ju hagar och boxar som ska byggas om man inte stallar upp där det redan finns, man ska passa in flera hästar att kunna titta på och provrida under samma resa så att pengar för bara bensin att köra överstiger 10.000:-, det är utrustning som ska passa och köpa, mätas och fixas. Man ska hitta sällskap åt hästen och någonstans att köpa hö. Någonstans att veta vart man kan bli av med gödslet och sådana saker.

Jag blir lätt ganska stress skadad vilket jag ofta blir när jag planerar för hästen för jag oroar mig för hur jag verkligen ska kunna få ihop allt.

Så jag undrar hur era upplevelser är om detta? Stämmer det in att det tar pengar, tid och är en lång procedur bara innan man ens hämtat hem hästen? Eller tycker ni inte alls att det varit så. Ja ni fattar nog vad jag försöker komma fram till Glad

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Busangardens
0

Nu har inte jag en egen häst än men jag har varit med en vän till mig under hästköps processen men där var det inte så stressigt. han hade redan ett stall och hagar samt hästar när han skulle köpa en till häst. Sen köpte han även en häst där all utrustning följde med så som sadel, träns, benskydd, täcke osv. Det enda som var jobbigt var nog att åka fram och tillbaka flera gånger för att provrida hästen och umgås med den innan köp och visst kostar det bensin men då beror det ju också på sträckan och bilens egen förbrukning.

Så inte behöver det vara ett stressmoment alltid eller kosta så mycket pengar heller.

Ricko
0

Tänkte mest på liksom verkligen första hästen då hästköpet är helt nytt för än och man inte redan har hage och stall etc fixat och klart redan Glad

Själv vill jag ju köpa en Fjording (egenligen vill jag väl helst ha en Frieser då men det kommer nog aldrig bli) och jag bor nästan längst uppe i Västerbotten.

Brukar kolla på olika sajter osv på Fjordhästar till salu men jag tycker iprincip alla ligger på andra sidan sverige Tungan ute

Cilla89a
0

Det är en procedur innan man kommer igång.
Det är ju helt klart lättast och smidigast att ha hästen uppstallad på en ridskola, ett privatstall eller liknande, då det redan finns ett stall, hagar, hästkompisar, hästkunnigt folk, "kontakter" är redan bundna till stallet som hovslagare, hö leverantör, veterinär m.m och sen slipper man göra allt själv som fodra, släppa ut/in o.s.v.

Ska man ha hästen hemma, så ska man slå upp ett stall, alt lösdrift, slå upp staket, hästen måste ha sällskap, man får fixa och dona allt själv som fodra, släppa ut/in o.s.v. Man får själv jaga kontakter, hovslagare, hö leverantör, veterinär, vem tar gödseln m.m.

Men när väl allt är i hamn, man har provridit och hittat sin drömhäst, som gått igenom besiktningen, skaffat utrustning och hästen står hemma på gården eller uppstallad, så är allt bara hur kul som helst :)
Men det är klart tidskrävande, stort ansvar och kostsamt att vara hästägare, men man får mycket tillbaka och det är ett förbannat roligt sätt att göra sig av med pengar på ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Aribigga
0

När jag köpte James var det bara roligt. Jag hörde med min stallägare om det fanns plats för en till ponny och det var inga problem sedan satte jag bara igång och letade ponny, åkte och kollade på några men fastnade för James. Sov på saken ringde och sa sedan att jag ville ha honom, han kom hem helgen efter.

Han var bara två år så vi besiktigade honom inte men han var dolda fel försökrad har jag för mig. Det kunde ha gått åt skogen men jag litade på hans uppfödare som jag köpte honom av.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Ricko
0

Vill dock helst ha hästen i byn och då är enda sättet att hyra hos nån som har mark/ladugård etc.

Vill helst inte ha den på ridanläggningen som finns eftersom den är 2 mil bort och jag tycker det känns roligare och lättare att ha hästen på några kilometers avstånd som mest.

Det är därför det känns lite komplicerat, att hitta någon man får hyra plats av och bygga hagar, boxar osv :P