Mått på Ligghall?
Ja som några av er redan vet så ska jag och min sambo göra iordning ett stall som står på vår "lilla gård" :) så det ska stå klart till våren tänkte vi.. så vi ska sätta stolp och göra iordning massa:)
Nu är frågan om någon vet vad för mini mått det är i en ligghall? vår tänkta ligghall är på 20 kvm och 2.25 cm takhöjd..
och jag tänkte ha mitt varmblod ( 158 cm) och en ponny där inne.. och när jag kollar på boxmått på datan står det att mitt varmblod ska ha 9 kvm box så ligghallen blir som 2 boxar.. är det okey som mått?
Och som ni märker kanske så ska det alltså vara en lösdrift!:)
Takhöjden är för låg. En häst på 158 skall ha minst 2,37 m.

ytan på ligghal ska var minst 80% av vad en box ska vara
0,8 * 9 = 7,2
0,8 * 7 = 5.6 (D-ponny)
=> 12,8
20-12,8 = 7,2
så du får plats med en stor häst till 
#1 Okey, fast det är en ligghall i en lösdrift?
#2 åh vad härligt!:D nu blev jag glad!:) fast vi kan inte ha en till stor eftersom då räcker inte betet till eller jo det gör det om man stödfodrar, men känns lite taskigt!;) Kanske blir en D-ponny då;)
Men vad säger du Lorita om höjden?..
Fast 80% av box gäller bara om man INTE ska utfodra i ligghallen. Ska du fodra i den måste det vara 100% av boxmåttet.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Tak höjden måste upp till minst 2,34 ofta ströra man djuppare så lite + på takhöjden är bra
Som jag skrev ovan skall takhöjden vara minst 2,37 m.
Man tar hästens mkh x 1,5
158x1,5= 2,37 m

Jag skrev fel 2,37 ska set vara men jag hade haft ett snedtak som var mellan 3m-2,5 för det är viktigt med takhöjd så en häst som stegrar och slår i taket direkt får en järnskakning med en trolig död som utgång.
Jag hade inte heller velat ha precis vad som är lagligt.
I en ligghall/lösdrift kan jag dessutom tänka mig att man vill ha en riktigt tjock halmbädd, då känns det ju ännu lägre.
Om du inte har betongplatta tror jag det är lättare att gräva ur och sänka marken än att höja taket.

eftersom det mäts från högsta punkten, vilket blir bädden så kommer det garanterat att bli för lågt. hur ser det ut, är det lättare att gräva ut än att höja taket?
#4 okey fast vi har ju ändå plats över eftersom arean blir som 100% :)
#5 okey jo det har du rätt i!
#7 okey jo det vill jag inte riskera..
#8 Jo precis.. Men vi har gjuten platta, men jag har tagit upp det här med min sambo och han säger att då får vi takhöja det.. ovanför är det som en loge så det finns möjlighet att ta lite utrymme därifrån;)
Så får det bli.. Vi takhöjer det och sen som sagt ska jag inte ha en stor häst utan en ponny så då får dom ju garanterat plats ju!:)
Tack för alla era svar!, så skönt att det finns massa hästkunniga där ute!
#10 Tänk bara på att det är lägsta punkten som räknas - dvs sitter det en bärande balk i mitten så kommer de utgå från den oavsett hur högt allt det andra är.
Hakuna matata!
#11 okey bra att du nämnde det!:) då ska vi tänka på det.. Hoppas vi fixar till det här för det här har varit min största dröm! Att få ha min häst på min egen mark!:) Skulle vara så underbart!

#12 det är underbart att ha dom där och leva nära hästarna det ger sådan ro i livet
#13 Precis och jag längtar verkligen tills att allt är klart:) Synd bara att det blev det här strulet med takhöjden, men det ska vi ordna:D
Tack alla för era svar!