Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 6768 ggr
Elshira
0

Ett snällare hackamore

jag har tidigare ridit några av mina hästar med hackamore (alltså de med hävstång och kedja under), och jag hade den alltid högt upp för att minimera risken med att nosbenet skulle kunna gå av, även om jag givetvis inte drog särskillt i tyglarna.

Men nu har jag kommit med en liten egen (och i mitt tycke) bättre "uppfinning"!

Förut när jag red med hästarna mellan betet och stallet så brukade jag ta grimmskaftet och göra till tyglar. Men efter som det bara finns en hake i ena änden så brukade jag dra kedjan igenom båda ringarna på sidan och fästa i ögglan längst ut på grimmskaftet och på så vis ändå få det att sitta kvar i båda sidor utan en stor knut.

(Om ni undrar så har vi alltid kedjor när vi går med hästarna, vi drar inte kedjan igenom men vi tycker alla att det känns stadigare om man har lite bråkiga hästar än vanliga grimmskaft som töjer sig.)

Men här om dagen så kände jag bara för att rida hingsten in från hagen och tänkte att jag kunde ta en snabbis in i paddocken och bara pröva hur mycket han nu har lärt sig utan att bli styrd med bettet så att säga.

Och jag blev givetvis förvånad över hur fint det gick när jag gjorde alla skolor och rörelser han kunde hur fint som helst ävn med detta "hackamore". Formen brukar jag dock få arbeta ner honom lite med (alltså det går inte bara på ren automatik, men nästan) men även det gick precis lika bra.

Jag upptäckte även hur stadig denna variant av "hackamore" var, och hur bra det gick att ställa med den, efter som ett vanligt hack med skänklar är väldigt svårt att ta lite mer i ena sidan och ställa hästen med efter som det ju automatiskt kniper åt på båda sidor.

Men tack vare att detta var en av de valigare kedjorna, och lite grävre ögglor så gled det inte igenom grimman även om jag tog lite mer på andra sidan. Efter som kedjan går bakot från ringarna så låser det lite, vilket gör att om jag tar mer i ena tygeln så trycker jag även med huvudet lite från andra sidan vilket gör det tyddligare. Kan väll även tillägga att jag inte håller hårdare än ett vanligt tygeltag som då nästan, men bara nästan slackar.

Sedan får vi ju inte glömma att denna formation inte har någon hävstång heller!

Jag tycker personligen att detta även kändes tydligare än ett vanligt sidepull, men det är väll antagligen olika från häst till häst och ryttare till ryttare. Min kille förstår inte alls vad jag vill och menar med ett sidepull.

Så om ni känner er sugna på att rida med något annat än vanligt bett, och ändå inte vill/kan använda ett sidepull eller vanligt hack så tycker jag ni ska prova detta! =) Det kan säkert fungera bra som övergång för att få dem att förstå att de även ska ge efter för tryck på nosryggen och därmed övergå till sidepull senare. Eller om man helt enkelt käner att man inte har tillräcklig koll med ett sidepull men känner att vanligt hack är lite väl skarpt.

Kan tillägga att jag använde mig av en lädergrimma som är lite stadigare och som dessutom sitter ganska så tight även runt nosen.

Hakuna matata!

Linnea
0

Förstår inte riktigt, kan du visa en bild?

Skynda långsamt så går det fortare.

Elshira
0

Jag har tyväär ingen bild här nu men en liten utförligare beskrivning:

Jag tar kedjedelen och trär den genom ena ringen på "nosdelen" av grimman och igenom den andra, men istället för att fästa den i ringen på andra sidan drar jag den igenom även där för att sedan haka i ögglan som sitter i änden på grimmskaftet (tygdelen). Kedjan sitter alltså under hakan på hästen.

Hakuna matata!

Birke
0

Bild vore verkligen bra hah ^^

Elshira
0

Ok fixar en i morgon! ^^

Jag vill även tillägga att det givetvis går att göra med dem mjuka delen på ett platt tyggrimmskaft, men då får man inte samma stadga och det glider lättare från sidan till sida :)

Hakuna matata!

Chestnut
0

Är helt med på vad du menar och har testat liknande variant själv!

Jättebra alternativ om man vill ha något mellan hackmore och sidepull…

Med vänliga hälsningar
Chess

exitingsvillemo
0

fattar inte… använder du 2 grimskaft då?

exitingsvillemo
0

Ok nu har jag läst lite bättre och nu fattar jag… Bör ju tilläggas att man bör vara väldigt försiktig med tygeltagen om man ska rida så.
Gör du en förhållning så drar du ju åt runt nosen på hästen.

Elshira
0

#7 Det gör man ju med hackamore med? Poängen med detta är ju att det är som ett hack, men utan hävstången. =) Precis som #5 Säger, något mitt emellan hack och sidepull.

Sedan så tänkte jag att detta var en bra variant för dem som kanske vill prova på hack utan att köpa det eller vara rädd för hävstången, eller helt enkelt om man bara vill göra det ibland men lite snällare ^^

Hakuna matata!

exitingsvillemo
0

#8 då har jag isåfall missförstått hur du sätter grimskaftet. För om du trär grimskaftet genom sidoringarna och fäster ihop skaftet till en stor ögla så blir det inte som ett hack.

Elshira
0

#9 Jag syftar på det hackamore man ser i vanliga butiker med skänklar och kedja :)

Men jag återkomer med bilder idag! ^^

Hakuna matata!

Rynkel
0

Det här var mycket intressant och jag håller med helt och hållet, förstod hur du menade när du förklarade för andra gången men det ska bli spännande att se en bild ändå :D

Elshira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild, och ni kan se hur jag satt fast det. Observera dock att när jag rider håller i grimmskaftet som ett par vanliga tyglar, jag trär dom alltså bara över huvudet~ Glad

Hakuna matata!

Elshira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är ännu en bild =)

Och som jag nämnde tidigare så kanske det låter grymt med kedjan, men man ska ju som sagt aldrig hänga i det (eller ett bett heller). Och jag prövade för att se hur det gick att dra igenom vilket givk väldigt "dåligt".

Med andra ord, rider jag på en volt med lite stöd i utterhanden så kommer inte kedjan glida igenom nästan oavsett hur mycket man tar i innertygeln efter som kedjan viker sig efter varje länk och "låser" den från andra hållet. På så vis glider den inte igenom och tygeltaget blir ledande. ^^

Kan lägga upp bild när jag rider med det senare idag eller i morgon om ni vill =)

Hakuna matata!

exitingsvillemo
0

det var just så jag hade tänkt mig det och i min värld så finns det ingen liknelse alls mellan det och ett hack.

Visst om det är som du säger, att kedjan inte rör sig. Men drar du ett vanligt bomullsgrimskaft så där, så får du ju en strypsnara under käken=ringarna i grimman kommer strypas åt mot varandra.

Elshira
0

#14 Men ett hackamore (det med skänklar och kedja) fungerar ju på samma vis och det var just ett sådant och inget annat som jag menade (vilket jag nämnt) Glad

Hakuna matata!

exitingsvillemo
0

#15 ett hackamore verkar genom tryck på nosryggen, det finns ingen "snara" under nosen på ett hack, endast en kedja för att förhindra att bettet överaktiveras bakåt.

Du fäster ju inte tygeln i kedjan på hacket… Så nej, det verkar helt olika.

Elshira
0

#16 Det enda ett hackamore gör som har skänklar är att du får en mycket starkar effekt - ungefär som att jämföra ett tränsbett och en stång…

Och ett vanligt hacklamore verkar givetvis genom kedjan det med. Det är ju halva funktionen. Det är sidepull du tänker på isf =)

Hakuna matata!

exitingsvillemo
0

#17 nej jag tänker inte på sidepull… Kedjan på ett hackamore fyller samma funktion som andra bett med skänklar och kedja. Det ser till att du inte kan överböja skänkeln på bettet (pelham kontra pessoa tex)

Självklart fyller kedjan en funktion och självklart verkar kedjan, men det finns fortfarande INGENTING på ett hack, som stryps åt under hästens nos…

Hackets centrum som bör sitta på samma ställe som grimmans sidoringar, dras inte emot varandra under nosen på hästen, det gör det om du sätter så där i grimmans ringar eftersom grimskaftet leder igenom ringarna och inte fästs i dom

Gulliver-06
0

Som jag ser det med denna "Grimmning" är att man "Tvingar" huvudet upp på hästen.

För mig är det inte ett "mildrande" hackamore, då det inte har någon som hälst rerkan över nosryggen.

Elshira
0

Givetvis har det en inverkan även på nosryggen - kedjan kan ju inte ta emot i bara rena luften. Och om du tar en stång med kedja så kommer givetvis kedjan se till att man inte kan röra skänkeln mer bakåt (dvs hindra hisseffekten), men om man ändå håller hårdare i tygeln så kommer ju bettet och kedjan tryckas emot varandra - med lika stor kraft från båda håll. Det är ju därför många inte gillar det efter som de flesta hästar är vana att ta ner huvudet för tryck at bett och vissa ta upp huvudet för kedjan.

Jag tror jag dock vet vad du menar #19, då många brukar reagera  när dom ser att jag har kedjan under hakan (alltså när jag bara går med en häst, t.ex en hingst när jag går till grannens stall och allt är nytt och intressant). De flesta som använder kedja sätter den ju över nosryggen för att hästen ska känna smärta och därmed dra ner huvudet.

Vi har i.af lärt våra tvärt om att om man inte kikar på strjärnorna (dvs tar ner huvudet) så lättar också trycket. Bara för att trycket kommer underifrån slänger inte hästarna upp huvudet.

Detta fungerar precis som ett vanligt hackamore bortsett från att jag kan skita i skänklarna som förstärker det jag säger med min hand och får en direktkontakt istället.

Jag skulle gladerligen lägga upp en film där jag kan visa er att det tar emot även över nosryggen, samt hur fint det år att rida på detta. Jag åste bara se till att låna någons kamera till det isf =)

Hakuna matata!