Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 5290 ggr
Alma-G
0

Hur ska jag raka?

Hej!
Märkte igår då jag hopptränade att min ponny var ovanligt blöt, och passet var inte så mycket hårdare än vanligt. Sen har han börjat att sätta vinterpälsen så ska nog klippa inom några veckor.
Jag vill nog helraka, men hur ska jag raka då? Benen och huvudet också eller ska jag skippa det?
Tacksam för svar.

Alma

viktoria91
0

Pälsen på benen kan du strunta i att raka då hästar inte svettas mkt där samma med huvudet. Huvudet klipper man mer för att framhäva det.

Peppe
0

gör som du känner för. jag klipper alltid benen och halva huvudet också =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
0

Smaksak. Vi klipper ner till knäna på frambenen och lika långt ner baktill. Huvudet klipper vi bara ibland på varmbloden som tävlar. Int särskillt mycket heller. Trimmar huvudet mer.

Alma-G
0

Okej, får se vad min medryttare säger, hon är frisören ;) Tack för svaren!

lisette
0

#3 nyfiken, upplever ni verkligen att era travare behöver klippas? farsan har aldrigt klippt sina hästar, utan täckar de tidigt istället. beror kanske på vart i landet man bor med.

Zahara
0

Min fick jag klippa när hon gick 100% då hon sätter päls som en björn :) nu e hon pasionär och är oklippt :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Elshira
0

Raka är ju något man vill göra så lite som möjligt. Pröva att bara göra en spårklippning (se här!) eller ev en halvklippning till att börja med.

Tycker du att hästen svettas mycket i.af (eller kanske senare) så är det ju bara att raka av allt då istället. Men det är ju dumt att ta allt på en gång om det inte behövs =)

Hakuna matata!

Alma-G
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Förra vintern klipptes han något som liknade spårklippning vilket var riktigt fult och han reds inte alls lika hårt då. Innan min ägo. :) Så tror faktist det blir helklippning.

Hermelina
0

#7 Bra sida!

Elshira
0

#8 Då kan du ju pröva med att endast klippa lite av halsen och ner på bogen. Tycker du att det är fult så kanske du kan klippa endast halsen (hela halsen) och vara noga med att följa bogbladet och på så vis framhäva halsen på ett snyggt sätt? =)

Tänkte mest på att det är himla onödigt att helraka hästen, rakar du bara halsen (någon form) så kommer ju hästen kunna gå utan täcke till stor del eller bara med t.ex regntäcke. Börjar du täcka nu så kan du ju få en mindre lurvig häst med :)

Hakuna matata!

Alma-G
0

Jag täckar redan nu, men han börjar ändå bli lurvig! Vi ska träna och om det finns tävlingar tävla hela vintern. Så  jag får se, tack för hjälpen :)

jeanette
0

Fråga dig själv först: Hur många ggr/vecka tror du hästen jobbas svettig ? Rider du mestadels inomhus eller utomhus ? Hur kallt är det i stallet och hur ofta/länge vistas hästen i hagen ? Många gånger behöver man alls inte klippa hästen om den tex bara jobbas svettig någongång/veckan. Då kan man lika gärna angagera sig att skritta och torka den torr.

Men väljer du helklippning så ska du egentligen spara håret på benen. Finns liksom ingen anledning att ta bort det bara för det ser esttetiskt fint ut. Hästar svettas sällan på benen och dom kan behöva behåringen där för värmens skull. Fult eller inte, det måste ju ändå vara hästen väl och ve som får bestämma..inte betraktarens öga. Hästar sätter päls pga avtagande av ljus, inte om du sätter täcke på den eller inte. Täcke kan inte förhindra pälstillväxt

Linnea
0

#12 Täcke hindrar inte att de sätter päls men om man är tidig så kan man minska pälssättningen. Det har jag själv gjort innan jag slutade använda täcke.

Skynda långsamt så går det fortare.

Alma-G
0

#12 Han kommer ridas och tränas hårt hela vintern, vi ska även börja tävla nu.

Jag skippar att raka benen, annsiktet och så sparar jag minst en platta på ryggen :)

Stallmima
0

Det här med rakning måste man nog bestämma själv hur man vill ha det, beror på hur man rider/kör. När vi rakar våra russ (ser ut som björnar med päls) så rakas allt av förutom huvud. Om jag fick helt vad jag velat (dotter säger emot) så skulle huvudpälsen ryka även den.