Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 8008 ggr
kamjo
0

Ridbaneunderlag?

Vad har ni för underlag på de ridbanor ni använder? Såg häromdan ett inslag på tv där de hade flis (sån flis man eldar med typ) som underlag på en ridbana. Det måste ju bli väldigt behagligt att rida på om underarbetet är bra + att det bör ju inte ryka lika mycket som grus. Ogräs bör inte växa lika rejält heller känner jag ( min ridbana är nämligen full av ogräs pga att jag inte använt den det senaste för att hästen fick föl och sen blev jag själv gravid.

Vad tror ni om flis som underlag?

viktoria91
1

vet inte riktigt vad för flis du menar. men här jag bor finns en slinga av träflis på ca 2 ggr 4 cm(träflis bitarna då) att jogga på. och det för j*vla tungt och snorhalt när dte regnat. =)

ThunderClap
0

träflis utblandat med sand i topplagret vet jag en del som har som underlag, enligt mina erfarenheter utav att se och själv rida på det så känner man då knappt av träfliset och efter några harvnignar på ridbanan brukar det sakta försvinna.
Vet ingen som har rent träflis som underlag. Känns som man måste ha något mer under så som grus eller sand?

Elshira
0

Träflis kan man blanda upp lite med, men det bör nog inte användas som ensamt underlag. Och precis som #1 säger så är för mjuk inte bra då det sliter på lederna, ungefär lika illa som att rida på asfalt skulle jag säga.

Det ska vara precis lagom.  :)

Själv har vi en inte alls särskilt påkostad bana, men det är fin sand som blir packad om den får lämnas orörd länge (dock blir det ett tydligt hovavtryck). Men då håller vi istället efter och harvar så är den precis lagom.

En del har blandat i både sågspån och träflis i sina underlag, men är det på en utomhusbana så kommer det regna bort med tiden.

Det allra bästa är att höra med auktoriserat folk som håller på med banbygge vilken typ av underlag (material) som man bör använda sig utav för att få det som bäst.

Hakuna matata!

Maja
0

Vi har grus av något slag, rätt så tungt, så jag håller mig hellre till grusvägen som går bredvid banan. :)

Flis har jag aldrig ridit på vad jag vet!

BeatriceHolmberg
0

Den ridbanan jag brukar låna har någon slags gummiflis(?) med sand som underlag .

viktoria91
0

#3 asfalt är faktiskt bra för hästens leder, under kontrollerade former givetvis ;)

kaka1234567
0

intresangt

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Lorita
0

#0 jag har en sandpaddock som jag nu i flera år försökt hålla öppen men nu går jag i funderingarna att låta den växa igen och skaffa en liten åkgräsklippare och ha en gräspaddock istället. Man behöver ju inte hoppa när det är som blötast.

Men nu blev jag lite sugen på flisa uppden först och se hur det funkar Skrattande men det är för att jag just nu kan komma över det billigt Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

viktoria91
0

#8 Hör med närmaste sågverket, dem borde ha. =)

Lorita
0

#9 jag håller på att ta ner skog och kan välja själv hur mycket flis som ska lämna kvar på gården Skrattande

viktoria91
0

#10 Helt perfekr ju! Förutom att flis är väldigt halt, hade det på en ridskola jag gick på innan och hade det regnat en del kunde man inte rida där utan att hästens ben for åt alla åll, väldigt synd.

Lorita
0

#11 halar än gräs? Då kanske jag ska göra en ny minipadock i stället

viktoria91
0

#12 Ja, dte är det. Det blir som stenar med alger på nästan-snorhalt!

Lorita
0

#13 då lägger jag ner det och hör bara en slinga som jag kan köra för det gör jag ändå bara när det är fint väder Skrattande