Spatt..
Jag kanske ska ha en ponny på foder kanske även senare köp som har utläkt spatt.
Jag undrar om spatt kan komma tillbaka om man tränar för hårt/ för mycket och tävlar?
Hur hög nivå kan man tävla/träna på tror ni?
Om ponnyn kan få tillbaka spatt.. vad kan i så fall hända? kan man fortfarande rida?
Tacksam för massa svar!
Spatt är kroniskt men behöver inte betyda att hästen får problem med det. Viktigt för hästar med spatt är att de hålls igång hela tiden. Inte alltid så hårt utan mer att de får röra sig ofta och mycket. Lösdrift hjälper en hel del.
Vi har en shettis som haft spatt (utbredd) sedan han var ung. Han tävlade i SM-klass i både trav och galopp, var en duktig hoppare och tävlade en del på lokal nivå med framgång. Idag är han 21 år gammal och används reglbundet. Dock är hans framknän utslitna så han hoppar inte längre, (även om han skulle vilja). Så sköter man spatten kan man ha många roliga år tillsammans ändå.

det jag hört är att de behöver längre tid för uppvärmning. utläkt spatt innebär väl att i en av lederna i hasen har brosket förbenats helt så hästen känner inte av det på samma vis som under tiden brosket förbenas.

Kan tycka det är onödigt att köpa på sig problem, dem får man gratis sen ändå ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Det kan gå hur bra som helst hela hästens liv, utan att spatten märks av alls. Eller så blir hästen halt dagen efter du köpt den och blir aldrig bra igen… Samt alla möjligheter däremellan. Så det är omöjligt att säga vad som kommer fungera, då spatt är väldigt lurigt och man aldrig kan veta hur det kommer påverka hästen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Tack för alla svar!
Jag ska nog satsa på en annan ponny, då jag vill ut och tävla endel och senare högre höjder..