Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 3084 ggr
Salish
0

Betala för medryttare?

Jo, nu är det såhär, att jag ska bli medryttare på en häst. För detta får jag betala 400 kr/månad för 2 dagar i veckan. Mamma tycker att det är värre än slavhandel då jag får betala för att jobba. Jag kan ju också tycka lite så, men samtidigt får jag ju rida, utvecklas som ryttare och ta hand om en häst. Vad är egentligen rätt?

Tusen
0

Allt beror på villkoren. Får du rida och ha hästen som din egen de dagar du har fått dig tilldelade så får man oftast betala, precis som man gör om hästen är ens egen. Om du däremot blivit ombedd att rida för att utbilda hästen kan man ta betalt.. Då är du beridare och gör hästägaren en tjänst. Sen kan man ha något mitt emellan där man får rida gratis. det får våra medryttare men då bestämmer vi vad de ska göra och hur och vilka som ska ridas.

Inom travvärlden får man alltid btalt om man tränar andras hästar. det tycker jag är jättebra.

Linnea
0

Det beror på. Om du får ha hästen som din egen eller rider för instruktör så ska du beetala. Du rider nån annans häst och sliter på dennes saker. Vill man rida någon annanstans typ ridskola så betalar man ju. Visst då får man hjälp med ridningen men hur ofta kan man rida utan instruktör på ridskola? Alternativet blir medryttare och varför ska man inte betala då?

Sen beror priset också på om du ska mocka eller göra andra grejer, då bör priset dras ner lite eftersom ägaren slipper arbetet. Ridningen är inget man slipper utan nåt man inte hinner. Mocka måste man ju göra ändå. Så om du inte gör nåt i stallet bör du betala mer än om du mockar, fodrar osv.

Skynda långsamt så går det fortare.

Zaphix
0

Jag låter mina "medryttare" betala. Har två barn på 3 och 5 år (tror jag att dom är) och deras mamma som kommer och tar hand om min häst en gång i veckan. De borstar och pysslar och mamman leder runt barnen på honom när de rider. Detta gör de istället för att gå på ridskola/barnridning. För mig känns det helt okej att ta betalt, det ger ju inte hästen något i utbildning, visst är det skönt att vara hästledig en dag i veckan. Men skulle barnen gått på ridskola skulle de ändå fått betala mer..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Elshira
0

Jag tycker det är helt skäligt. Får du använda hästen som din egen och tar hand om den den dagen så får man ju räkna med att man får betala för hästen de dagarna också.

Tycker snarare det nästan låter billigt! Om du ska betala för 2/7 av vad hästen kostar så skulle det ändå bara stå för att hästen kostar 1400 kr/månad vilket den ju inte heller gör. De flesta hästar kostar ju 3-4000 kr/månad om inte mer om man har dem uppstallade. Tänk på att du inte behövt köpa in hästen och du behöver inte stå för någon utrustning eller oroa dig för att betala om hästen måste till veterinären.

Men givetvis får man ju sänka totalkostnaden så att säga efter som ägaren trots allt får några lediga dagar ibland vilket jag i.af skulle uppskatta.

Hakuna matata!

Salish
0

Tack, nu har jag nog fått de svar jag behöver. =) Som alla andra sa, man får ju ha hästen som sin egen, och man får ju betala lite av kostnaderna för att ha häst.

Valkyrie
0

Tycker också det lät väldigt billigt med 400 kr.
Söker själv medryttare just nu och de intresserade har tyckt att 800-1000 kr varit bra för 2 ggr vecka..

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Killen
0

#0 Det finns inget rätt eller fel tycker jag. Om man vill bli medryttare men inte vill betala, då söker man såna hästar vars ägare inte vill ha betalt i pengar.

Jag har en medryttare, hon betalar dagskostnaden på hästen(stallplats+hovslagare + föräkring är inräknat). Hon har fasta dagar, men ibland får hon rida mer om jag ex är sjuk, ska bort osv men då behöver hon såklart inte betala för extradagarna.

kissmekate.blogg.se

viktoria91
0

Att betala 400 kr i månaden för att få ha hästen som sin egen 2 dagar i veckan är billigt. Som dem andra sagt så kostar ju att ha häst och den summan du betalar är inte mkt.

jackiejohn
0

Jag har en tjej som ska komma vecka 41 och provrida min ena häst "den som är 110% säker"

Hon vill rida och bara pyssla allmänt, fick veta att detta är min syssling känner henne inte och vet inte vad hon är kapabell till då jag aldrig träffat henne (min mamma har fixat detta)

Jag kommer inte ta betalt för att få henna som medryttaren 1-2ggr i veckan spelar ingen roll att det är min syssling, de enda krav jag har är att hon rider och sköter om dom säm jag säger. Hon får enbart rida Jackie tills jag ser hur hon rider och hur erfaren hon är :)

Jag tar inte betalt för att någon frivillig ställer upp och hjälper mig hålla 3 hästar i trim när jag har lite svårt att få tiden att räcka till då det är rätt så intensivt i skolan nu och jag pendlar 12mil/dagligen :)

Mitt enda krav är att hon följer mina regler och rider dom som jag säger.