Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: körning
Läst 3434 ggr
WhoCares-01
0

OT: en smal sporthäst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

visste inte riktigt vda jag skulle skriva som rubrik… vet att det inte helt hör till ridsport men la det här iaf. Jag var på Åby-travet i Lördags när de var Åbys stora pris. Det var massor av fina hästar och självklart hade jag kameran med mig. Men just den här hästen fastnade min blick för… jag tycker den ser enormt undernärd ut för att vara sporthäst… vet att travare brukar vara ganska tunna och spinkiga men det här känns för smalt.     vad tycker ni?

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Zaphix
0

Lite väl tunn kanske, men ser ju ut att vara bra musklad så bör ju inte vara undernärd kan jag tycka. Och kommer den upp i de hastigheter som behövs för att ens starta så lär den ju vara i bra form.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

MalinSandman
0

måste väl lägga en första kommentar eftersom jag jobbar med travhästar.
Hästen ser inte mager ut, utan den ser tunn ut.
Vissa travhästar klarar inte av stressen och tappar därför vikt, det betyder inte att den inte får mat utan det är bara för att den klarar det inte i huvudet men kanske är en väldigt bra häst.
Sen travar den också. Då kan alla sporthästar visa revbenen.
I detta fall har hästen sprungit ett lopp också och andas väldigt fort. vilket gör att hästens revben syns mer.

Elshira
0

Tänk också på att solen ligger an bakom hästen vilket gör att det lilla som revbenen sticker ut också kommer få en skuggning - som i sin tur föstärker "effekten". På så vis ser den ju ännu magrare ut än vad den egentligen är.

I annat fall kan jag väll mest hålla med ovanstående, men det är svårt att säga utifrån en bild. Men såg hästen likadan ut när den stod stilla hade jag dock sagt att jag tycker det är fel.

Hakuna matata!

WhoCares-01
0

jo jag har tänkt på det som #3 skrev men grejen är det att jag såg den på uppvärmningen också och den var så smal som den ser ut att vara på bilden.

sen undrar jag en sak… om hästen blir stressad, varför använder man den i travet??? hur djurvänligt är det? om djuret är stressat och på grund av det tappar i vikt så är det något allvarligt fel på den som bestämt att den ska tävla ändå.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

viktoria91
0

#4 Pengar, det är vad det handlar om.

Zaphix
0

#4: För att travet handlar om pengar och resultat, inte om djurens välbefinnande i första hand bland proffstränarna.

Tyvärr.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tusen
0

#6 Inte sant.Travtränarna är väldigt måna om hästarna. Däremot finns det hästägare som i.o.m. att de betalar en massa för att ha sina hästar i träning hos proffstränare,vill ha ut sina pengar så fort och så ofta som möjligt. Ofta försöker tränarna avråda från starter och ibland också träning men vissa ägare lyssnar inte och då måste tränarna göra som de säger annars blir de utan hästar. Så skyll INTE på profftränarna, de lyder bara ägarnas order. Men det finns många bra ägare också. Riktigt stora proffstränare har aldrig hästar i dålig kondition. De tar bara emot hästar som de vet har bra chanser och bra ägare.

Sen är hästar som vi människor: Vissa kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt, andra behöver knappt titta på mat förrän de blir feta. Gäller inte bara travare.

Birke
0

#5, #6 - Håller med #7 totalt! När man ligger på hög nivå, och hela din inkomst ocgh karriär beror på dina hästars fysiska välmående är det nr 1 på prioriteringslistan.

Lorita
0

Jag vet att det finns (mins en) proffstränare som missbedömt höstbetet i år, det ser mycket ut men det är mest vatten i gräset.

Jag har en arbetskamrat som tagit sin häst därifrån till ett stall med mer uppsikt över hästarna. Han tyckte att hästen hade fallit ur alldeles för mycket på för kort tid och tränaren tyckte att betet borde räcka i augusti men så var inte fallet då det regnat mer än normalt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tusen
0
thilda-
0

travhästarna har inte lika mycket underhuds fett som ridhästarna har :)..
men sen så har vissa hästar lite mer.. vissa har lite mindre.. det är helt olika från antingen stall till stall eller häst till häst, vissa erbjuder hästarna lite bete i hagen vissa hästar får gå i sand hage.. får hästarna gå på lite bete så blir dom givetvis lite tjocka om magen. :)

Lorita
0

#11 betet nu här nere i alla fall är dåligt och har varit så hela augusti, det är så mycket vatten i gräset så det är som att äta gurka för hästarna. Det räcker inte och många har missat just det att man måste stödfodra hästarna en månad tidigare (dom som fortfarande går på bete) något som gör att många hästar har tappat hull i höst, gäller även ridhästar i träning.

Sen är det ingen ursäkt men en förklaring, för man måste kolla hästen dagligen och utfodra efter det. Nu tappar varmblod lätt och ponnys sväller lättare

Linnea
0

Här har vi stödfodrat större delen av sommaren eftero´som det var så varmt och torrt så inget växte.

Skynda långsamt så går det fortare.

Lorita
0

#13 här har vi haft en grön och frodig höst och gräset ser ut som ett drömgräs men det är bara grönt vatten, mina drack inte ens då dom gick sista veckorna på bete, det räckte med vattnet i gräset det säger något.

Tusen
0

Våra är runda och fina och kommr inte att plockas bort från betet ännu på ett tag. Vatten eller inte - runda och fina är de i alla fall. FAST de används till trav.

Lorita
0

#15 mina är också för runda (det är ju ponnys) och dom fixade första vinter utfodringen själva, då jag hade en hägnad rundbal i hagen som var kvar från förra året och dit lyckades dom ta sig och sen om två veckor kommer det maskiner och röjer sly i hagen så då måste dom ändå bort, det blev en tidig vinter i år.