Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 23642 ggr
joytick
1

Ridbanans bokstäver

Har bokstäverna på ridbanan någon betydelse eller är det bara riktmärken? Och hur har man isf valt vilka man ska använda?

Zadeira
2

Mycket bra fråga! Jag har aldrig riktigt förstått det där heller med ridbanans bokstäver, de följer inget speceillt mönster ex bokstavsordning. Vad finns det egentligen för bakgrund till bokstäverna som så?

Jag minns dock tydligt en vers vi lärde oss för att memorera i vilken ordning bokstäverna kom på ridbanan (en vanlig liten ridbana då). All King Edwards Horses Carry Many Brave Fighters.

Alma-G
0

Jag vet inte heller varför.. Bara en ramsa precis som #1 ;)

"Alla kan hoppa Coolman med bra fart" Haha, en superseg ponny på ridskolan.

NettanLindholm
0

vi hade ännu en:
"Alla kungens egna hästar (c)ommer med bra fart" Flört

CelsiusT
0

Jag såg en gång en ritning och då att alla bokstäver finns med, men det är bara dom som är längs med kanten på ridbanan som blir utskrivna, annars finns det "bokstäver" som ska sitta på vissa punkter inne på ridbanan med, det bildar ett "mönster" (om man följer mönstret så ser man att det står i bokstavsordning), så det finns logik i det. Men jag kommer inte ihåg hur =S

Medarbetare på westernridning.ifokus

Salish
0

Varför sätter man dom inte som abcdef runt ridbanan istället så att alla förstår? :P

emeliekarlssoonn
0

Jag fick lära mig ramsan "Hästar E Kanon Bra Att Fånga Barn Med Charm".  :P

Skulle vara intressant att veta hur bokstäverna "blev till" lxm XD

SannaHolmgren
0

Jag har lärt mig en ramsa på engelska.

All King Edward Horses Carry Many Brave Fighters

CelsiusT
0

Jättekonstigt att dom inte satt bokstäverna i alfabetisk ordning runt om ridbanan när man nu inte sätter ut fler än så. Men kan tänka mig att det beror på att dom ville kunna beskriva dessa punkter som finns på själva ridbanan med (ex lägg en volt från M till G). Om man sätter ut ALLA bokstäver så står dom faktiskt i alfabetisk ordning fast i ett speciellt mönster.

[ninnakm]
0

i dresyren vet man lättare vart man ska göra vart;)

Rafflan
0

#8 J, N, O, Q, T, U, W, Y och Z saknas, vart finns dem?

Och det finns INGEN direkt förstående mönster när man kollar på dem

ebengtssson
0

alla kung Edwars hästar cyklar med blå flaga ;D

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

CelsiusT
0

#10 Jo på den ritningen jag såg så fanns alla med utom W Y Z Å Ä Ö..  Dom satt i ett visst mönster, kommer inte ihåg hur nu. Jag är såndär om lätt hittar logik och mönster där ingen annan gör det.

Rafflan
2

Denna mall hittade jag, provade se om det fanns något system på bokstäverna (drog steck) nada :P

Ridbana

Linnea
0

All King Edwards Horses Can't Match Big Fences lärde jag mig.

På en stor ridbana är där ju fler bokstäver men jag har aldrig försökt hitta nåt mönster men det borde finnas. Verkar konstigt om nån bara slängt ut bokstäverna lite hursomhelst. Undrar vem som bestämde hur det skulle se ut?

Skynda långsamt så går det fortare.

CelsiusT
0

#13 Det är ju den vanliga ritningen, dom vanligaste bokstäverna man brukar använda när man pratar om det, tex som instruktör. Men det finns massa fler. När man bara har dom bokstäverna så hittar jag inget diret mönster heller.

Rafflan
0

#13 inte den jag länka till :P

den jag länka till, så ser inte vårt ridhus eller nåt annat ridhus jag sett :P

Linnea
0

#12 Hur stor bana pratar vi om då?

Den vanliga är ju 20*40, den som har AKEHCMBF.

Den lite större med P och S bland annat är 20*60.

CelsiusT
0

#17 Det var en stor bana, vet inte om det är ordinarie tävlingsmåtten 20x60 eller om det är ännu större.

TovaHult
1

Ramsan jag lärde mig: Cyklar Alltid Hennes (&) Mauritz Elaka Barn Kalla Fötter

#0 Har inget svar på frågan

Linnea
1

#18 Alla bokstäver finns inte å¨en 20*60 bana så den måste vara större. Men hur ofta behöver man en 20*80 egentligen? Vid körning isf.

[ninnakm]
0

#20 vi har över 20*80

Linnea
0

#21 Okej men det är inte så vanligt. Finns det nån gren som tävlas på så stor bana? Dressyrkörning kanske?

[ninnakm]
0

#22 nej det är ju inte så jätte vanligt, vi kör hoppning på den:)

CelsiusT
0

#20 Jag minns inte. Har försökt leta upp den bilden jag såg, men hittar inte på nätet (det var i en tidning jag såg bilden, bara för något år sedan). Minns iaf att mönstret blev likt ett spindelnät om man drog streck mellan bokstäverna i bokstavordning.

kamjo
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade denna… men hittar ingen vidare logik heller faktiskt…

kamjo
0

skit me så verkar den inte funka =(

Elshira
0

För 20 x 40 Bana - All King Edwards Horses Carry Many Brave Fighters

A och C sitter på kortsidorna och ramsan går medurs.

Hakuna matata!

Em--ma
1

Alkohol Kan Väl Ej Skada Hästen.
Cyklar Man Rakt Blir Polisen Förvånad.

min ramsa

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Linnea
0

#28 haha rolig!

Busangardens
0

Inom ryttarföreningen använder vi bokstäverna när vi rider i led. En grupp kan rida i tre led tex och då kan tränaren säga att ena gruppen ska rida från en bokstav till den andra och vända vid en annan medan de andra två leden får helt olika bokstäver att rida efter.

Om man går efter detta.
Förra veckan red vi i ett led inom gruppen där vi starta på mittlinjen och hästen som stod på X  började röra sig mot E och sedan svänga mot S och följa bokstäverna runt och samma sak gällde även resterande hästar på vardera sida om häst X dvs när X börjar närma sig S följer häst L i samma led sedan häst I osv.

Så använder vi bokstäverna.