Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 2536 ggr
Elshira
0

Ett slag för rakt bett!

Jag måste erkänna mig fel vad det gäller raka bett. Jag har tidigare haft det på två hästar men tyckte inte att det fungerat bra alls, men troligtvis så har det väll helt enkelt varit så att de inte tyckt om de raka betten.

Men jag kan säga att idag äger alla hästarna i stallet ett varsit rakt bett, och mina hederliga tredelade bett kommer nog komma ut ytterst sällan (träning för tävling eller på tävling).

Jag har klagar på att jag inte tyckt de varit tillräckligt finkännsligt med rakt bett men ack så fel jag haft! Nu rider jag min egen hingst i dressyren hur bra som helst med det vanliga raka bettet. Och unghästarna hade inte kunnat haft det bättre!

Och till nybörjarridning så är det ju helt klart et snällaste bettet när småbarnen (trots allt) drar eller hänger lite i tyglarna ibland.

Dessutom kan jag ha de raka betten längre ner i munnen än de tredelade vilket också ger bättre eftergift!

Så ja ett slag för rakt bett var vad jag ville säga!

Hakuna matata!

Zaphix
0

Använder det till körning för jag tycker det måste vara det ultimata bettet till det. Tycker det fungerar riktigt bra. Varierar mellan rakt och tredelat och märker ingen skillnad.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Linnea
0

Varierar mellan rakt och tredelat. Han var 4 år när jag provade det raka första gången och då gillade han inte det men numera märker jag inte så stor skillnad. Tror han går lite bättre på det raka.

Skynda långsamt så går det fortare.

Hermelina
0

Vad har ni för raka? Vilken tjocklek? :)

Elshira
0

Jag har raka från hööks med eggringar =) 14mm tjocka

Hakuna matata!

Hermelina
0

#4 Ok :) Jag har detta http://www.hooks.se/product.aspx?productid=500033&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Men d blev ett felköp, ville ha med fasta ringar =(
Dock så blir min häst vääldigt tung på rakt bett, man får driva trippelt så mycket..Så rider inte ofta på det.