Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 2429 ggr
Linnea
0

Nu igen..

Jag har en russvalack (6 år) som kastrerades i nov -09.

Han var sällan direkt hingstig och kunde gå bredvid ston utan problem. I våras när jag flyttade honom till nytt stall med massa hästar så blev han väldigt jobbig men jag trodde att det skulle gå över ganska fort när han vande sig vid alla hästarna. Han lugnade ner sig efterhand och näör jag släppte honom på bete så var han superlugn och var det hela sommaren. Jättetrevlig och vi började rida lite mer "riktig" dressyr och det köndes verkligen som att vi hade kommit långt.

För ca två veckor sen stallade jag in honom och han var fortfarande lugn så jag trodde han lagt av med hingstfasonerna. En vecka efter det så stod där två ston i en rasthage nära hans och samma dag började det om igen. Jag red ut men han kunde inte skritta, bara takta och andades som om han nyss sprungit 3 km så fort han kan. Han kan inte stå still när jag ryktar, gnäggar i ridhuset, vill bara galoppera, försöker gå mot dörren hela tiden, kan inte alls koncentrera sig.

Nu har inte stona varit vid honom på några dagar men han fortsätter ändå. Precis som i våras. Känns som att vi har tagit minst 8 steg bakåt.

Sist jag skulle rida kom jag knappt upp på honom, jag jobade jättemycket med det i våras och han blev jätteduktig och kunde stå stilla helt lugnt men inte nu längre.

Det kan inte bero på brunst för då hade han varit sån här hela sommaren så det är som att så fort han är nära ston så måste han vakta dom. Skitjobbigt. Vad ska man göra åt sånt här? Såhär hingstig var han aldrig som hingt.

Skynda långsamt så går det fortare.

selfrejection
0

Det första jag tänkte på var en häst i stallet. Valack, kanske runt 10 år och har inte varit hingst på länge. Men varje vår och höst får ham höst och vårkänslor. Han kan inte stå still inomhus, blir  orolig så fort man släpper ut någon annan häst eller bara flyttar den, han vill inte vara ensam. Dessutom så är han en hejdare på att rymma hur hagen, utan att förstöra staketer, även med ström i. Vi tror att han kryper mellan trådarna. Och så här är det varje vår och höst. Kanske din häst också får sånna känslor? Eftersom det bara visat sig på våren och hösten. Bara en tanke :)

Linnea
0

Han har inte gjort det förut när han var hingst.. Hoppas han inte blir sån det vore jobbigt.

Skynda långsamt så går det fortare.

selfrejection
0

Jag hoppas verkligen att du slipper det, det är inte så roligt med en sån häst. Tyvärr vet jag inte vad man kan göra åt det.

selfrejection
0

Jag hoppas verkligen att du slipper det, det är inte så roligt med en sån häst. Tyvärr vet jag inte vad man kan göra åt det.

viktoria91
0

Det finna något tillskott man kan ge till hingstiga valacker kommer dock inte ihåg vad dte heter men det är från sortimentet Dodson och Horell.

Gronstedt
0

Är det inte munkpeppar man ger även till sådana?