Handtag
Har köpt en bröstsele, bara kört med travsele och travtömmar tidigare. Och jag tycker det är så smidigt med handtagen på travtömmarna, men fick med vanliga körtömmar med selen så känns onödigt att köpa nya.
Så funderar på om det finns handtag som man kan sätta på släta lädertömmar?

Jag har kört med båda och tycker man blir mjukare och följsammare utan handtag
Kan bara hålla med Lorita. Är svårt att bli känslig i handen om man inte håller tygeln på samma vis som när man rider.
Hakuna matata!
"Handtagen" = handstroppar finns att köpa lösa i vilken travbutik som helst. Gå in på en travbana under en tävlingsdag så kan du köpa dem där. Annars finns dessa i vissa välsorterade hästsportbutiker, t.ex. Bidermans. Man kan också beställa dem från Börjes. Annars har jag namnet på en selmakare som gör personligt anpassade handstroppar om man så vill. De är lite lättare och mjukare än de man köper i affär och inte ett dugg dyrare. Kontakta mig om du är intresserad.
Sen är det helt riktigt att handen blir mer stum då man använder handstroppar men är hästen stark är dessa till stor hjälp. Man kan, om man är en skicklig kusk, vara följsam och mjuk i handen även med dessa handstroppar.
#2 Man håller inte tömmar på samma sätt som när man rider. Det blir omöjligt att hålla körpisken i så fall. Man använder sig av en speciell tömfattning som skiljer sig en del från hur man håller tyglarna.
#3: Okej, tack för tipset!
Ska gå upp till travbutiken (bor 500 meter från en stor travbana, mycket praktiskt) och kika om de har där, borde ju finnas.
Jag tycker att jag kan vara känslig ändå, och hålla tygeln på samma sätt som när jag rider är inte det ultimata vid körning i vilket fall som helst.
Hästen kan bli stark när vi intervalltränar på träningsbanan, kan dessutom bara rycka ned huvudet emellanåt för att försöka komma åt gräs, då är handtag bra. Annars skulle jag tappa greppet.
För mig är handtaget bra säkerhet, jag är rädd av mig, jag gillar säkert.
#3 Sorry jo jag svamlade lite där, men jag menade givetvis den vanliga "körfattningen" (jag brukar dock själv gärna använda vanlig ridfattning då jag tycker man blir kännsligare, var väll därför jag blandade ihop det), men står fortfarande fast vid att det blir knepigare med ögglorna om man ändå inte har en häst som är hård i munnen.
Smaken är väll givetvis som baken, men jag tycker det i.af!, och det är väll kanske som du säger att om man har verkligen har kännsla och lydiga hästar så kanske det blir bekvämare med ögglorna.
Jag tror nog att det är lättare i.af till en början utan ögglorna, och att det är lätt att man blir stum i handen med dem :)
Hakuna matata!
Brukar "dressyrköra" och träna precisionskörning med handtag också, där är hästen väldigt känslig och lyhörd och då fungerar handtag bra också.
Men det kanske är att jag bara är van vid handtag som gör att jag gilalr det iofs. :)
Nu när jag ändå har "körfolk" här så måste jag passa på och ställa en annan fråga. ;)
Fick med ett huvudlag och på huvudlaget är det skygglappar (ska tas bort) och en droppformad flärp som ska sitta i pannan, mellan öronen och nedanför pannbandet. Varför sitter den där? Vad är den till för nytta?
#6 Skygglapparna är något som jag personligen inte förstod vad de skulle göra från början (jag tyckte jag hade tillräckligt snälla hästar). Men skygglapparna handlar ju om att hästen inte ska kunna se pisken alls utan bara reagera när den känner den. Annars kan de "förbereda" sig och göra rörelserna i förtid så att säga.
Flärpen är bara dekoration, och är egentligen til för att dölja en stjärn eller liknande för att alla hästar ska se "likadana ut".
Hakuna matata!
Det är ju sant med skygglapparna, fast jag kör mest ut eller konditionstränar på träningsbana, och då gör det inte så mycket om han reagerar i förtid. Får se hur jag gör, inte ens testat huvudlaget än. :)
Aha, okej. Tack för infon, funderat på vad man har den till ett tag nu och kommit på massa kassa idéer. Men anledningen var ju rätt självklart egentligen.. :)
#8 Ja ska man tävla åtminstone i de något högre klasserna så är det ett måste (så att hästen som sagt inte reagerar på att bara se pisken).
Men ehmma på banan och att bara börja träna - ja då spelar det ju knappast någon roll! Och tränar man bara konditio så behövs det ju inte alls.
Hakuna matata!
#9: Iofs ska vi tävla snart i precision, bara en klubbtävling, men hade tänkt tävla mer i framtiden. Så kanske ska ha kvar dom där ändå.. :)
För oss funkar inte körningen utan skygglappar. Så fort våra ser pisken vinklas fram så ökar de farten. Pisken är ju i stället för skänklar och om de inte har skygglappar är det omöjligt (med vår haästar) att få dem att t.ex flytta sig undan för pisken. Vid klassisk körning är det ju rösten som styr hastigheten, pisken korrigerar bara.
Flärpen i pannan är i dagens läge enbart till för dekoration men den har haft en uppgift förr i tiden. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad men jag kan ju ta reda på det. Har för mig att den ska skydda mot någonting. Fast jag tycker flärpen är snygg och vi har det på våra finhuvudlag.
#11: Dacke ökar inte farten om jag så skulle vifta allt jag kunde med pisken runt om honom.. Så det problemet har vi inte iaf. :)
Ja, flärpen blir kvar, fin är den. :)