skoning, varm el kall?
hej!
Jag undrar vad skillnaden blir av varm och kallskoning. Det vanligaste i sverige är väl kall? men i stallet idag så hade en bytt hovslagare till en som gör varmskoning. Någon som vet VARFÖR de väljer just det ena eller det andra?
hm, bra fråga, jag visste inte ens att det fanns två olika…:P

Peppe varmskoddes förr. Är inte för något av dom.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

kan typ inget om sånt här, men vad är varmskoning?

men kan ju tillägga att vid varmskoning anpassar man skon efter just den hoven och får då "bättre passform". skon värms upp, sätts mot hoven och sen kollar man märket på hoven där det bränt om det är jämnt runt hela. sen bonkar dom på skon tills den har "rätt form". luktar förfärligt illa
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
vad ja vet så när man varmskor en häst och bränner på skon så dels så bränner du bort eventuella bakterier som kan finnas och sen så ser hovslagarn exakt på skon hur den ligger på hoven o vet då lättare hur man ska slipa kanterna för att förhindra att hästen lätt trampar av sig skon…
Men rätta mig gärna om ja har fel…
Ja e för varmskoning!
¤ 4 vi skrev visst samtidigt! haha

okej, nu har man lärt sig nåt nytt oxå :)

Tror aldrig att min Gobban skulle tillåta varmskoning. Han skulle bli livrädd för fräsandet och allt.

jag tror det var varmskoning iaf, han värmde iaf upp skorna och rogers hovis bankar dem som de ska vara när de är kalla. hästarna verkade inte protestera mot det iaf.
Ja precis som #4 o #5 skriver så syns det bättre vart man ska banka när man varmskor. Sen beror det på, alla hovslagare jag pratat med som skor reininghästar (dom har plates på bakhovarna, platta, tjocka o breda skor för att kunna göra snygga slide-stops) varmskor eftersom järnet blir som lera = mycket mindre slitsamt för kroppen.
Jag ser inga direkta fördelar eller nackdelar rent skoningsmässigt mellan varm- och kallskoning, en duktig hovslagare ska kunna kröka till skon ordentligt ändå :)

min häst varmskodde dom en gång för hon va så nersliten

vissa hovslagare säger att det är av rent slar att man kallskor hästarna, det går fortare. Därför att det blir i allmännhet bättre med varmskott enligt hovslagaren jag har haft. (har inte haft häst på ett tag nu)
både bakerier och att skon blir enklare att få rätt form på…
Min Lyrik varmskoddes förrut när vi fick åka in till Ultuna och sko. Han brydde sig inte ett smack om det.
Nu kallskos han. Bryr sig inte ett dugg fast hovis svetsar hans ringskor mm.

Det är väl lättare när man åker runt i olika stall och inte alltid själv kan bestämma miljön man skor i att kallsko. Det finns ju en brandrisk med varmskoning och regler kring det.

Jag varmkodde alltid faxi =0) Varför vet jag inte, det är inte många hovslagare som håller på med varmskoning längre. Har för mig att det är dyrare också. Själv tycker jag att skon sitter bättre, det känns även lite nostalgi över självaskoningen. Varmskoning har hög mysfaktor =0)
…eller så blir det som när min pålla kom från 5v hos fodervärden. En skoning - varmskoning - och skevare skor får man leta efter
. Men som allt annat i hänerna på en skicklig hantverkare så blir det nog bra!
Ska bli intressant att se hur min hovis hanterar slideskorna när vi behöver det såsmåningom

Tror inte alls på varmskoning. Vad är det som skulle vara bra med det? ;)