Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 8861 ggr
Valkyrie
0

Vill vända under uteritt

Min foderhäst vill helst inte rida ut ensam, men jag försöker träna när vi är ute med någon annan också.
Idag tex gjorde jag halt då jag ville kolla hennes tålamod och visa att hon ska stå still, då vände jag även om och skulle rida ifrån kompisen men då stegrar hon sig och vinner, jag är också rädd när hon stegrar så jag vågar liksom inte kämpa emot så mycket, tips?
När vi rider ut ensama kan hon också vilja vända, om man gör något hon inte gillar stegrar och hoppar hon..
Vill verkligen inte att detta ska fortsätta..
Kan promenader hjälpa kanske?
Behöver använda sporrar & spö eftersom hon inte annars lyssnar på mina signalero ch hjälper. Sporrarna driver framåt lätt utan att behöva sitta och sparka med skänkelt vilket är bra.
Lägger till spö om hon fånar sig men det blir bara värre…
Tacksam för hjälp.
Ibland måste jag hoppa av för att hon fånar sig och så vill inte jag ha det ..
Mvh

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

selfrejection
0

Min häst brukar försöka vända hem om man måste ta upp telefonen om någon ringer. Brukar sluta med att jag är otrevlig i telefon eller hamnar i ett dike. Men jag vet tyvärr inte vad du kan göra åt ditt problem :/ Kanske visa någon sort belöning när ni kommer så långt bort att ni vänder hem igen? Så att det blir en rolig sak att gå dit bort.

Rafflan
0

om hon försöker vända, provat hoppa av å leda henne en bit?

Hjälpte mig när jag red en envis ponny där varken, sätte, skänklar eller spö kunde få henne framåt, lede henne ca 10 meter sen upp igen å då gick hon oftast, ibland fick jag hoppa av å leda en bit till ;)
Men hon fick iaf aldrig vända när hon ville ;)

Risken med att leda är dock om hon reser sig så kan du göra dig illa eller att du tappar henne. Så det beror på, du känner henne bäst, går det att hoppa av å leda henne? gör det i såntfall ;)

Tusen
0

Jag förstår ditt problem mycket väl. Att hoppa av och leda kan ev. hjälpa men det kan också leda till att du alltid får leda hästen då du är ensam.

Kan du få hjälp av någon duktig ryttare? Någon som själv kan rida din häst. Elller kan du ha med någon som går eller cyklar brevid och som kan ta tag i hästen om den dummar sig. Då sitter du ju fortfarande kvar på hästryggen och hästen kopplar inte ihop att bråket gör att den blir av med sin ryttare.

Om det inte är jätteviktigt att du ska rida ensam (vilket jag egentligen inte tycker att man ska göra mer än i undantagsfall) så strunta i att utsätta dig för detta. Fortsätt att rida tillsammans med någon. Det är ju bra det med. Och så mycket trevligare.Skrattande

[Juniette]
0

Jag tycker inte du ska rida själv när hon är sådan.
Har hon varit så här länge?
Rid tillsammans med någon annan tills det verkligen känns bra och du känner dig trygg med hästen.
Promenera är jättebra miljöträning för hästen,
det kan du ju göra ibland utan att börja rida,
bara gå alltså, då förknippar hon ju inte det med att hon får dig att sitta av. Annars tycker jag självklart du ska sitta av om hon blir för svår, hellre det än att skada sig.

Valkyrie
0

Tack för tipsen :)
Det fungerar att leda lite, men när vi rider ut själva kan hon bli lätt rädd och verkligen vilja vända, om jag då försöker vända stegrar hon sig men jag ska testa hoppa av, tur att jag kommer upp utan pall :)
Känns ju ändå skrämmande när hon vill vända, men sist jag red ut gick det faktiskt ganska bra, bara det att hon vägrade gå igenom vid vägbommen som hon gjort tusen gånger.. Fåntratt.
Om jag varit ute på uteritt och ska bara in på volten och galoppera lite bara så vägrar hon gå ner och då hoppar jag alltid av för att jag ska vinna.
Men vi ska verkligen träna på detta med mycket promenader.

På hemvägen är det ju inga problem hem, eftersom då vill hon hem men från stallet kan det vara lite spänt för båda två, man vet aldrig när hon vill vända.
Men då vet jag att om hon vill vända ska jag hoppa av men om jag tror rätt så kommer hon bara vilja vända om ett tag igen.
Men vi ska nog rida mycket i skogen och inte på mer öppna ställen då hon inte kan vända lika lätt och bli sur i skogen om vi klättrar.

Mvh

Rest in peace Valkyrie!

Rafflan
0

Problemet är ju att om hon får vända lär hon sig det och börjar fåna sig för små saker bara för att få göra som hon vill, om du lyckas leda henne är det bara bra, hon går framåt=vad du vill, att hoppa av å leda betyder inte att hon vinner å du hoppar ju upp igen, så hon lär sig inte att om hon bråkar slipper hon ha dig på ryggen ;)

Valkyrie
0

Ja exakt :)
Var ute på promenad idag, gick jättebra faktiskt men under promenad är det ju ändå inte samma sak.

Jag vill ju kunna rida ut själv, tänk om jag behöver det eftersom jag inte kan vara beroende av andra.

Rest in peace Valkyrie!

niare
0

jag har samma problem, men brukar ha nån med mig som kan ta tag i hästen och leda den någon meter sen brukar min gå en bit för att sedan förska vända hem igen, min stegrar sig dock inte utan lägger i backen och kastar sig, men är bestämd och ryter till så hon börjar trava då tappar hon fokusen att vända hem.

Valkyrie
0

Hon vill inte vända om jag har någon med mig :) det är nog ensamheten som är problemet ..

Rest in peace Valkyrie!

Ashtar
0

Vissa hästar har väldigt stark flockkänsla, och tycker inte om att vara ensamma på uteritt, det ska man inte bestraffa!

Om du måste ut så kan du ju leda på bortvägen och rida på hemvägen, så blir ju ridningen en positiv del då hon är på väg hem. Det är jätetrevligt att promenera sin häst och skönt för en själv också, så det är något du borde prova! :)

Valkyrie
0

Ja, jag har varit ute på promenad mycket :)
Tack för alla svar, ska rida ut med andra men även försöka rida ut ensam korta stunder. :)

Rest in peace Valkyrie!

Hermelina
0

Jag har inte läst de andra svaren, men vi har ju häst från samma ställe…. :P Herkules kan också vilja vända, men mest är han bara fånig och rädd, stegrar och hoppar runt för ingenting när vi rider ut ensamna. Har inga direkta tips..

thilda-
1

gör lite öppna och slutor m.m och få hon/han tänka på något annat och även för dig själv så du inte sitter och tänker " nu vänder hon, neej nu vänder hon, nej nu…" då sitter du bara och gör dig själv orolig och då blir hästen också orolig.. pröva och gör lite öppna, slutor m.m just för att få dig själv och hästen något annat att tänka på

Gronstedt
1

Klistrar in det här, som jag skrivit i en annan tråd med liknande ämne:

Jag har/har haft samma problem, vi har inte kommit utanför stallplan under sadel och inte utom synhåll för stallet när jag leder. Jag har helt enkelt envisats, och nu har jag lett henne nästan 2 km hemifrån och ridit i alla fall 700 meter utan att hon stegrat, kastat och backat ned i dikena.

Jag började med att leda så långt att hon började stanna och tveka och sedan ett par meter till - och så gick vi hem. När det gick att gå iväg ett par kilometer så började jag försöka rida en liten bit, tills hon börjar bli spänd, och sedan gå hem. Om hon trots allt stegrar och vänder så tvingar jag henne med hand och skänkel att vända bort från stallet igen och gå bara ett steg vidare, innan JAG vänder tillbaka mot stallet.

Det är viktigt att man inte själv förutsätter att hästen är rädd och försöker lugna den. Inställningen "såja lilla vän, var inte rädd" fungerar inte, den gör att hästen förutsätter att någonting är farligt - varför skulle annars människan uppträda lugnande och tröstande? I stället ska man vara saklig men vänlig. Snarare "Såja, fåntratt, du kan ju!" Och förstås massa beröm med glad och uppskattande ton när man kommer längre.

Andra övningar, till exempel som i #12, som lär hästen att du är en ledare att lita på, är också bra förstås.

Kan lägga till att vi igår kom iväg ytterligare lite längre, och när en farbror dök upp bakom en knut så hoppade hästen högt men försökte INTE vända. Jag brukar ha spö med mig, men använder det för att ge ett lätt rapp på högra bogen INNAN hon kastar, om jag lyckas ha sådan framförhållning. Hon kastar sig alltid runt åt höger, nämligen.

[ninnakm]
0

så där är en av mina hästar, i början stegrade hon jätte mkt, men jag va bestämmd och gav mig inte tillslut så gick det;)